Zo we zijn weer bijgekomen van een stormachtig weekendje in Frankrijk. Om half drie vrijdagochtend ging de wekker
pfff ben ik blij dat alles al klaarstond, ben echt geen ochtendmens. Even afscheid nemen van mijn vrouw, en om half vier vertrok de reis naar "het beloofde land". We hadden afgesproken om elkaar (Steef Zenden) bij grensovergang Hazeldonk te treffen.
Daar aan gekomen was Steef druk in gesprek met een andere karpervisser die ook op weg was naar Frankrijk, toch altijd leuk om met anderen te praten over je hobby.
De reis verder verliep voorspoedig, gelukkig was het niet druk bij Brussel en Antwerpen en waren we zo in Frankrijk
Onderweg richting Gevrolles (champagne streek) nog een aantal mooie wateren tegen gekomen. Uiteindelijk na een reis van zo'n acht en een half uur kwamen we eindelijk op het Domaine de la Maveline aan.
Steef vond stek vier aantrekkelijk en ik stek vijf dus geen discussies. Bij aankomst eerst een rondje om het meer gelopen om de boot van stek drie op te halen en met de andere vissers te praten, de vangsten vielen niet tegen. Er werd niet veel gevangen maar over het algemeen wel groot. Maar goed dan moeten we inventief zijn en net even anders vissen dan de belgen voor ons. Deze vonden het nodig om, na een meningsverschil met de Nederlanders op de landtong, er veel voer in te gooien en met teveel hengels te vissen
. Na een rondje op de beide stekken zijn gevaren zagen we inderdaad op diverse plekken nog veel voer liggen. Oke dan maar zeer weinig voeren ondanks dat we genoeg voer bij ons hebben. Na alles geïnstalleerd te hebben waaronder een grote karsten oppomp tent die Steef ging testen tijdens deze sessie. Zijn we langs de kanten gaan lopen tussen de bomen door op zoek naar hot-spots. Deze kwamen we al gauw tegen op de stek van Steef ze lagen letterlijk en figuurlijk bij bosjes onder de bossen
. Daar meteen wat voer neer gegooid, de karpers trokken zich er niks van aan, we hadden dus de holdings area's gevonden nu nog de trekroute’s vinden. Iedere keer dat we de holding area’s bekeken was het voer weg.
De eerste nacht ving Steef een grote zeelt tussen het eiland en de kant. En deze nacht veel vis gehoord die duidelijk aan het springen waren. Zaterdagochtend vertrokken de nederlanders en kwamen er fransen op de landtong zitten. Hierdoor werd het er niet beter op voor ons als eerste gooiden ze de doorgang tussen het eiland en de landtong voor mijn stek helemaal dicht met massa's voer. En het lullige was ze visten er niet eens op
Daarna werd de doorgang compleet dicht gevoerd voor Steef zijn stek . Ondanks dat de vriendelijke eigenaresse en haar man iedereen adviseerden om "petit" te voeren dus weinig i.p.v een kilo of 10 per doorgang per dag
Zaterdag overdag zagen we al beduidend minder vissen onder de takken liggen
Tevens kwamen er op zaterdag twee andere vissers op de stek aan de andere kant van de landtong. Het was een prettige kennismaking met iemand die al jaren geleden zijn naam heeft gevestigd in de karperscene en nog steeds doet, samen met zijn vriendelijk belgische vismaat.
Na s’avonds een pilsje te hebben genuttigd was het tijd om de stretcher eens op te zoeken, Steef stond nog even naast mijn meeste verste hengel. Toen begon de delkim zijn lied te zingen en Steef dacht dat hij er tegen aan kwam, maar niets bleek minder waar het was een run. In het begin was de dril rustig op het laatste kwam de karper in actie. Na hem geblokt te hebben want hij ging richting de takken, dreef de vis op zijn zij voorbij en dachten we eerst met een steur te maken te hebben. Maar dit was al snel onjuist. Het bleek na weging om een spiegel van 14,6 kg te gaan, ik was er erg blij mee. De karper werd gevangen op een 15 cm lange standaard rig met 35 lb dynatex elusive camou green en wide gape maat 6 gevangen. De rig was onderaan een talud op 2,8 mtr gedropt net op het randje van het wier naar een schone plek. De vis zat dus toch nog in onze sector, Na vijf minuten ging de rechter delkim af en liep de waker rustig omhoog, helaas dit zette niet door. De rest van de nacht bleef het rustig op beide stekken.
In de loop van de zaterdag veranderde het weer, van mooi rustig zonnig naar stormachtig met soms regen. De luchttemperatuur zakte tot onder de tien graden, de watertemperatuur bleef bijna constant 12 graden. De eerste nacht hadden we zelfs nog nachtvorst brrr. De wind wakkerde op de zondag nog zelf even aan met harde rukwinden. En de fransen gingen het water weer op en voerden weer zo’n 10 kg per doorgang.
Zondag bleef het rustig overdag en ‘s nachts zonder een run wat we ook probeerden er kwam niks meer. Er werd in de andere kom wel gevangen die hadden de fransen niet geblokt met veel voer, zij vingen ook niks. Maandag rustig ingepakt het weer was droog alleen veel wind, alles weer geordend in de auto’s gedaan. Daarna nog even gebuurd bij de buren even horen over hun vangsten. En natuurlijk vissers verhalen van elkaar aanhoren, na het uitwisselen van de gegevens en een handdruk zijn we weer richting Nederland vertrokken. Op grensovergang Hazeldonk hebben we afscheid genomen en zijn we ieders naar een andere kant van het land gereden, en ‘s avonds tegen kwart over acht was ik weer thuis. Ons zoontje stond me op te wachten toch altijd leuk zo’n ontvangstcomité.
Over het algemeen was het een erg leuk en gezellig weekend, de vangsten vielen tegen maar veel geleerd. We zullen zeker nog eens terug keren naar Domaine de la Maveline maar dan op een andere stek en één à twee weken later dan dit jaar. En natuurlijk het goed gezelschap van onze buren, bedankt heren en John voor je tekst en uitleg over de nieuwe leadclips.
Hierbij willen we
K-KARP bedanken voor het end-tackle wat zich goed heeft gehouden. Remon Dusschoten van
WATERSENSE bedankt voor het ter beschikking stellen van de polaris boilies die tijdens moeilijke omstandigheden toch nog vis op de kant wist te brengen. Natuurlijk ook Steef bedankt voor het gezellige weekend, gaan we zeker nog eens overdoen gozert.
Mvg Roy Oostindiën
Bewerkt door de gebruiker woensdag 18 april 2012 19:40:31(UTC)
| Reden: Niet aangegeven
Roy Oostindien heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage: