40 ponder Lid sinds: 10-2-2012(UTC) Berichten: 1.064
Bedankjes: 2 keer
|
Hallo CF'ers Las de laatste tijd het een en ander over het kweken van tijgernoten. Dit schijnt goed te doen te zijn. En aangezien ik een flinke moestuin tot mijn beschikking heb is dit goed in mijn geheugen gebleven . Zijn er hier mensen met ervaring op dit gebied? Zo ja, vertel mij er nog een het een en ander over. Ik ben vooral benieuwd naar hoe doen jullie dit en is het de moeite, oftewel, krijg je er veel voor terug of is het eigenlijk de moeite niet. Groetjes, Ronald |
Voer geen oorlog, voer de vissen. |
|
|
|
40 ponder Lid sinds: 31-7-2010(UTC) Berichten: 1.124 Locatie: Kempen Bedankjes: 5 keer Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
|
heb het vorig jaar ook getest, gewoon een paar tijgernoten 24 uur laten weken en dan planten en binnen huis houden. als ze al wat groter zijn kan je ze uitplanten in je moestuin. echter viel het resultaat wat tegen, ongeveer 4 noten per plant. het gemiddelde formaat is zoals je ze in de winkel koopt. dan moet je ze nog oogsten en kuisen. dat is best veel werk aangezien ze best harig zijn als je ze uit de grond haalt. dan kan je ze gewoon laten drogen en heb je ongeveer eenzelfde noot als in de winkel.
|
|
|
|
40 ponder Lid sinds: 22-6-2010(UTC) Berichten: 1.413
|
Is het hier wel warm genoeg.
|
|
|
|
35 ponder Lid sinds: 3-10-2009(UTC) Berichten: 965 Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
|
aangezien de meeste noten uit warme landen komen , warmer als spanje zul je voor het zelf kweken een kas tot je beschikking moeten hebben anders is het niet de moeite |
als karpervissen je passie is .
|
|
|
|
|
haha, mijn vader is tuinder. Dus jij denkt dat als ik ze in de kas houd dat ik betere resultaten behaal? gewoon in bakken. |
|
|
|
10 ponder Lid sinds: 1-12-2010(UTC) Berichten: 78
|
De opbrengst is miniem en het oogsten kost veel werk! Het is gewoon niet rendabel in nederland/belgie
|
|
|
|
30 ponder Lid sinds: 24-11-2011(UTC) Berichten: 643 Bedankjes: 7 keer Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
|
Dat ze in warme landen gekweekt worden heeft niet zozeer met de warmte te maken maar eerder met de grond. Meer zand in de grond (muller) Andere zouten en voedingen.
Ook heb je een aardig oppervlak nodig om bijv 25 kg noten te krijgen en de grond is daar voor nederlandse grondprijzen enorm goedkoop.
Het is een pens werk en levert in verhouding weinig op. Maar als je het leuk vind, gewoon eens doen! |
|
|
|
|
|
Oké bedankt voor de reacties, ik zal der nog eens over nadenken. |
|
|
|
|
Heb vandaag besloten het toch maar gewoon te proberen. Is immers weer een leuke ervaring. Ook al is de opbrengst maar miniem, dan is het toch leuk om een keer gedaan te hebben. Van de week zal ik ze waarschijnlijk in de week zetten. Vervolgens een paar dagen in de kas in bakken en daarna overpoten in de moestuin. Misschien zal ik een paar plantjes in de kas houden om het verschil te bekijken. Ben benieuwd wat het wordt! |
|
|
|
35 ponder Lid sinds: 3-10-2009(UTC) Berichten: 965 Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
|
ha ronald, als je gaat oogsten laat het mij weten ik heb een paar ton nodig |
|
|
|
|
40 ponder Lid sinds: 22-6-2010(UTC) Berichten: 1.413
|
Succes ronald. Ben wel benieuwd naar het resultaaat.
|
|
|
|
30 ponder Lid sinds: 24-11-2011(UTC) Berichten: 643 Bedankjes: 7 keer Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
|
Hey, wel af en toe een fototje posten hoor.
Dan heeft iedereen er ook een beeld van hoe het van "noot tot plant tot noot" in zijn werking gaat.
En als je gaat vangen op die paar nootjes lach jij je broek straks van je kont!
Zet em op! |
|
|
|
|
|
Haha, bedankt voor de leuke reacties! Ben zelf ook wel benieuwd. Ben niet van plan om de hele moestuin vol te zetten hoor Gewoon eerst maar eens een paar m2 proberen. Zal proberen af en toe is een foto te posten! |
|
|
|
CarpFeeling Crew Lid sinds: 8-1-2009(UTC) Berichten: 7.647 Locatie: Kampen Bedankjes: 71 keer Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
|
Leuk! Hou ons op de hoogte. Je hoeft ze na het oogsten maar heel even te koken. Als het goed is zitten ze al vol met vocht wanneer ze de grond uit komen.
Enig idee hoe lang het duurt voor ze rijp zijn? Dus van zaadje naar noot.
|
|
|
|
|
Schijnt dat ze in september te oogsten zijn. Tegen die tijd is mijn visseizoen altijd een beetje tegen het einde, misschien nog enkele nachtjes te gaan. Dus was eigenlijk van plan ze dan te drogen, zodat je dezelfde noten krijgt als in de winkel. |
|
|
|
|
Er staat trouwens een bakje tijgernoten te weken. Over een paar dagen zal ik eens kijken of ze al volledig uitgezet zijn. Dan kunnen ze in bakken grond. |
|
|
|
|
Net de noten geplant in twee bakken grond. Ze staan nu in de kas om te kiemen. ronalddehoog heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage: |
|
|
|
|
Oke dan. Ben nu al benieuwd naar het resultaat |
|
|
|
|
|
succes ronald het is een leuke ondekkings tocht . tip kijk welke grond er in zuidafica het meeste voorkomt en probeer dat te benaderen. |
|
|
|
|
|
@ericesv, bedankt voor de tip, zal er eens naar kijken. |
|
|
|
Spring naar forum
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.