logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
popup  
#1 Gepost : zondag 26 februari 2012 14:41:19(UTC)
popup

5 ponder

Ik had graag wat ervaringen gelezen van mensen die vissen met een helicoptersysteem icm met slappe lijnen, want ik zou graag overschakelen op dat systeem maar weet niet goed of je een helicoptersysteem met slappe lijnen kan vissen.
Alvast bedankt voor de reacties.
Sponsor
griend  
#2 Gepost : zondag 26 februari 2012 15:11:02(UTC)
griend

50 ponder

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
Waarom zou dat niet kunnen Dan ?
Ik vis ook wel eens op die manier en heb gewoon me vissen gevangen.

Bewerkt door de gebruiker zondag 26 februari 2012 15:11:42(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Wind op de kant is vis in de hand.

Rik.L.  
#3 Gepost : zondag 26 februari 2012 16:38:27(UTC)
Rik.L.

5 ponder

Is geen enkel probleem!
thimon  
#4 Gepost : zondag 26 februari 2012 17:30:11(UTC)
thimon

50 ponder

Man

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
gewoon doen , ik vis ook vaak genoeg op die manier, en vang ze ook gewoon.

veel succes Blijb
Doorzetten wordt beloond!
Erwin  
#5 Gepost : zondag 26 februari 2012 18:09:35(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Goeie vraag!

Ik zou het persoonlijk niet zo snel doen, en dit om de volgende reden.

Wanneer je een aanbeet krijgt op een helicopter systeem krijg je druk van twee kanten, namelijk de kant van het lood en de kant van je 'strakke' lijn. Deze druk bouwt zich op (als een soort boog) tot de vis geprikt wordt en gaat bolten.

Veel karpers kennen dit niet en zijn gewend in een keer het volle loodgewicht voor hun kiezen te krijgen. Om deze reden werkt het heel vaak erg goed op wateren waar iedereen met vast lood vist. Simpelweg omdat het een nieuwe ervaring is en ze niet weten hoe ze er mee overweg moeten.

Wanneer je met slappe lijnen vist, werkt het systeem dus niet zoals dit zou moeten werken. Je geeft de vis gigantisch veel bewegingsvrijheid wanneer hij het aas tot zich neemt. Je mist namelijk de druk van een kant waardoor het hele systeem slap valt.

Ik denk dat je hierdoor aardig wat vissen mis kunt lopen....

Gr. Erwin

Bewerkt door de gebruiker zondag 26 februari 2012 18:12:38(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

thimon  
#6 Gepost : zondag 26 februari 2012 18:36:38(UTC)
thimon

50 ponder

Man

Erwin schreef:
Goeie vraag!

Ik zou het persoonlijk niet zo snel doen, en dit om de volgende reden.

Wanneer je een aanbeet krijgt op een helicopter systeem krijg je druk van twee kanten, namelijk de kant van het lood en de kant van je 'strakke' lijn. Deze druk bouwt zich op (als een soort boog) tot de vis geprikt wordt en gaat bolten.

Veel karpers kennen dit niet en zijn gewend in een keer het volle loodgewicht voor hun kiezen te krijgen. Om deze reden werkt het heel vaak erg goed op wateren waar iedereen met vast lood vist. Simpelweg omdat het een nieuwe ervaring is en ze niet weten hoe ze er mee overweg moeten.

Wanneer je met slappe lijnen vist, werkt het systeem dus niet zoals dit zou moeten werken. Je geeft de vis gigantisch veel bewegingsvrijheid wanneer hij het aas tot zich neemt. Je mist namelijk de druk van een kant waardoor het hele systeem slap valt.

Gr. Erwin

ja! nu zeg je indd wat erwin.
erg goede aanvulling, ik ga nu ook twijfelen.

Goed bezig Erwin Tik 'm aan!
Ruud Gosselink  
#7 Gepost : zondag 26 februari 2012 19:09:41(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Twijfel je nu ineens of je ze gevangen hebt? Als je ze zo vangt is het toch goed? Wanneer de praktijk werkt, wat kan jou de theorie dan schelen?
Erwin  
#8 Gepost : zondag 26 februari 2012 19:17:51(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Je kunt natuurlijk niet weten of je vis mist op een systeem. Meestal merk je hier namelijk niets van.

Natuurlijk zul je vis vangen wanneer je het i.c.m. Slappe lijnen vist. Alleen werkt het systeem niet zoals het bedacht is.

Gr. Erwin
thimon  
#9 Gepost : zondag 26 februari 2012 19:36:46(UTC)
thimon

50 ponder

Man

Erwin schreef:
Je kunt natuurlijk niet weten of je vis mist op een systeem. Meestal merk je hier namelijk niets van.

Natuurlijk zul je vis vangen wanneer je het i.c.m. Slappe lijnen vist. Alleen werkt het systeem niet zoals het bedacht is.

Gr. Erwin

Dankjewel Erwin!

dat was nou juist precies waar ik over na dacht.
maar ik snap de reactie van ruud ook.

Blijb
Ruud Gosselink  
#10 Gepost : zondag 26 februari 2012 21:11:48(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Die reactie was ook een beetje geintje. Net als in de it... 'if it works..DON'T fix it. Maar waarschijnlijk werkt het inderdaad beter met een strakke lijn.
Sinds die onderwaterfilms wil ik eigenlijk ook niet meer weten hoeveel aanbeten we missen. Dus.. volg ik ook goede raad op en hoop op zo min mogelijk missers.
Erwin  
#11 Gepost : zondag 26 februari 2012 21:37:04(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Hahaha... Ik denk dat het vooral goed is informatie te winnen en je eigen conclusies te trekken Knipoog
popup  
#12 Gepost : maandag 27 februari 2012 11:01:53(UTC)
popup

5 ponder

Bedankt voor de reacties,
Sluit idd aan bij mijn eigen idee dat dit niet goed gaat met slappe lijn maar had het graag bevestigd door jullie.
Andre  
#13 Gepost : maandag 27 februari 2012 12:10:34(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Erwin schreef:

Gr. Erwin

Dit ben ik niet helemaal met je eens Erwin. 't is weliswaar een beetje afhankelijk van hoe slap je de lijn daadwerkelijk vist en hoe je helicoptermontage er precies uit ziet. Ik ga in dit geval uit van een soort choddy montage, maar dan met een gewone onderlijnen, die dus halverwege (losjes) is gefixeerd tussen 2 kraaltjes.

Ik vermoed dat een slap geviste hoofdlijn nog altijd voldoende spanning/weerstand oplevert die voldoende is om de vis te haken (ik vermijd het woord prikken maar even), maar tegelijkertijd maakt deze montage en minimale spanning de vis wel moeilijk om de montage weer kwijt te raken. Op deze manier

Waar ik me meer druk om maak is de beetregistratie. Bij dit systeem kun je terugzakkers krijgen en die registreer je meestal niet zo goed met slappe lijnen. Als ik op deze manier vis (verre worpen, zachte bodem b.v.) vis ik de lijn nét iets strakker, zodat je waker nog wel een terugzakker kan registreren. Op korte afstand vis ik deze montage simpelweg niet.
Rik.L.  
#14 Gepost : donderdag 15 maart 2012 02:09:25(UTC)
Rik.L.

5 ponder

Erwin,

Het door jou beschreven effect doe je toch teniet door er een 100+gr loodgewicht aan te hangen? Ik vis zelf de heli-montage vrijwel altijd met slappe lijnen en heb hier 1x een losser op gehad. Als ik jouw hypothese op het droge uitprobeer dan haak ik mijzelf toch altijd door het loodgewicht. Nu heb ik dit nog niet onderwater uitgeprobeerd maar daar zal ik van de zomer eens een poging aan wagen in het zwembad.
Erwin  
#15 Gepost : donderdag 15 maart 2012 16:04:32(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Ik denk dat het heel erg afhangt van de aanzwemroute en hoe kort je wilt vissen. Wanneer een vis richting het lood zwemt en je lijn is erg slap heeft de vis erg veel speling. Wanneer hij de lijn strak zwemt komt de klap van het lood en pakt je haak (als alles goed gaat) vlees. Op dat moment werkt het meer als een soort shocker rig / vastlood systeem met een erg lange onderlijn.

Dit werk ongetwijfeld. Wat ik bedoel is dat dit systeem niet zo is ontwikkeld. Het hoort de spanning van twee kanten geleidelijk op te bouwen. Dit bereik je alleen met een (semi) slappe lijn.

Gr. Erwin
Smif  
#16 Gepost : maandag 26 maart 2012 17:01:01(UTC)
Smif

15 ponder

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Erwin schreef:
Ik denk dat het heel erg afhangt van de aanzwemroute en hoe kort je wilt vissen. Wanneer een vis richting het lood zwemt en je lijn is erg slap heeft de vis erg veel speling. Wanneer hij de lijn strak zwemt komt de klap van het lood en pakt je haak (als alles goed gaat) vlees. Op dat moment werkt het meer als een soort shocker rig / vastlood systeem met een erg lange onderlijn.

Dit werk ongetwijfeld. Wat ik bedoel is dat dit systeem niet zo is ontwikkeld. Het hoort de spanning van twee kanten geleidelijk op te bouwen. Dit bereik je alleen met een (semi) slappe lijn.

Gr. Erwin

idd!

en hoe dikker en zwaarder je hoofdlijn hoe beter de vis geprikt blijft neem ik aan?
Ik zeg maar ZOO dat is korter dan dierentuin
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (3)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.