CarpFeeling Forum
»
Karpervissen
»
Materiaal & Techniek
»
Welke montage op grind/mosselen ondergrond?
10 ponder Lid sinds: 25-11-2010(UTC) Berichten: 56
|
Welke montage heb ik nodig om op mosselen of grind ondergrond ? ik heb tot nu toe alleen een vast lood montage geprobeerd, moet ik het daar bij houden of is er iets anders om te teseten.. ik zal je een indicatie geven van het water; -mosselen -grind -stroming -groot -diep (sommige plekken tot 30m diep..)
is er een bepaalde montage voor dit water?
|
Girls say I only think about one thing... fishing !
|
|
|
|
40 ponder Lid sinds: 8-2-2011(UTC) Berichten: 1.050
Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
|
Waarom twijfel je?
- schuivend - schuivend met een stopper - semi fixed - helikopter
Je bent nooit klaar met testen. Maar persoonlijk zal ik bijna nooit meer met een vastlood systeem vissen. |
Say hello to my little friend |
|
|
|
50 ponder Lid sinds: 19-12-2011(UTC) Berichten: 1.233 Locatie: Zwolle Bedankjes: 81 keer Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
|
wat ik in dat geval zou doen. 40/00 lijn gaan vissen. (fluorcarbon coated) leaders van korda ( safety leaders ) inline lood, 80 / 100 gram ( fox, of ander merk) onderlijn van fluorcarbon of 25 lbs materiaal. succes! b als je van een aflopend talud vist, toppen de lucht in zetten. heb je minder kans op lijnbreuk bij een run. |
Doorzetten wordt beloond! |
|
|
|
20 ponder Lid sinds: 9-2-2012(UTC) Berichten: 221
|
Heey Stefan, mijn set-up zou als volgend zijn
hoofdlijn 40/45-100 nylon of fluo..ivm met minder strominggevoelig en schuurbestendiger dan gevlochten..een goede leader of liever leadcore ook ivm schuurbestendigheid. vervolgens een loodtype uit de gripper familie, en vervolgens het gewicht bepalen afhankelijk van de stroming...
en een onderlijn maken van een dikke braid of zelfs voorslagmateriaal van Kryston oid...
ook zou ik gebruik maken van een dikdradige haak deze zijn vaak minder snel bot dan fijne dunne haken, ivm binnendraaien over mosselen en grind..
Maar hoe je ook vist vis wel veilig!.. check altijd of het lood vrij kan komen van de hoofdlijn, of (het liefst) alleen de rig van het hele systeem bij lijn breuk!..(asis of id)
grt M.
|
Als iedereen het anders doet, doen we allemaal hetzelfde..... |
|
|
|
35 ponder Lid sinds: 3-10-2009(UTC) Berichten: 965 Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
|
Stefan, mijn advies hou het simpel inline lood zou mijn keuze zijn een goede 40/100 lijn fluocarbon coated zijn diverse merken ik gebruik zelf P-line. door gebruik te maken van deze lijn heb ik geen voorslag of leader nodig wat de visveiligheid weer ten goed komt. inderdaad een dikdraadige haak en zorg voor molens met een grote inhaal snelheid zodat je bij het inhalen zonder vis vlug van de bodem komt dit bevorderd je hele setup en de scherpte van je haak.
Hoe je het ook gaat doen denk er aan bij lijnbreuk mag in principe alleen de rig achterbijven . |
als karpervissen je passie is .
|
|
|
|
|
Leuk al die hele dikke lijnen maar we hebben geen stekinfo. Ik ga ervan uit dat niet de gehele bodem van het grote water bezaaid ligt met mosselen. Wat is trouwens groot? Wel of geen talud? Altijd en overal stroming? Leadcore heeft een gevlochten mantel met een loodkern. Schuurbestendig? Hoge trekkracht, dat wel. Alles is goedbedoeld maar zonder stekinfo is het schieten in het wilde weg. Bewerkt door de gebruiker maandag 13 februari 2012 17:21:38(UTC)
| Reden: Niet aangegeven |
|
|
|
35 ponder Lid sinds: 3-10-2009(UTC) Berichten: 965 Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
|
david wat wil je nog meer weten dan ?? ik zal je een indicatie geven van het water; -mosselen -grind -stroming -groot -diep (sommige plekken tot 30m diep..) lijkt mij voldoende info of wil je weten waar het is ? DavidT schreef:Leuk al die hele dikke lijnen maar we hebben geen stekinfo.
Ik ga ervan uit dat niet de gehele bodem van het grote water bezaaid ligt met mosselen. Wat is trouwens groot?
Wel of geen talud?
Altijd en overal stroming?
Leadcore heeft een gevlochten mantel met een loodkern. Schuurbestendig? Hoge trekkracht, dat wel. |
als karpervissen je passie is .
|
|
|
|
|
Hey DavidT, hij geeft toch een omschrijving van zijn viswater?.. aan de hand daarvan geef ik aan hoe ik het zou benaderen, waarom zou je met dunne lijntjes moeten gaan vissen? waarom zou je kiezen voor een dunne lijn zeg 28 of 30/100e ipv een 40 of 45/100e? welk voordeel bereik je hiermee?..zeker gezien de situatie die wordt omschreven?..
Ik geef ook duidelijk aan dat als je dermate zwaar materiaal vist je dat altijd zo veilig mogelijk moet doen, liefst een systeem waarbij alleen je rigje achterblijft bij lijnbreuk..
ik hoor graag jouw mening in deze, vr. grt. M |
|
|
|
|
Ik ken genoeg wateren die ook 30 meter diep zijn op sommige plekken. Maar die hebben ook grote delen tot maximaal drie meter. Ook met mosselen. Lang niet overal. Ook met zand en grind. Snap je? Dit is zeer algemene info. Kijk eens naar de Sloterplas. In het zwembadgedeelte is het ondiep. Hoef je echt niet met zwaar geschut te vissen. Een stek, daar pas ik m'n montage op aan. Misschien vist Stefaneetje wel in de kant op een grote zandbank zonder mosselen en zonder steil aflopend talud. Als ik je zeg ga daar en daar eens vissen op een water van 80 ha. Er liggen bomen in het water in de Noord-Oost hoek. Maar je gaat vissen in de Zuid-West hoek zonder obstakels. Ga je dan rekening houden met de bomen die ergens in de Noord-Oost hoek liggen? Jullie gaan ervan uit dat de situatie overal op zijn water gelijk is en dat komt dootdat de stekinfo ontbreekt. Bewerkt door de gebruiker maandag 13 februari 2012 17:37:38(UTC)
| Reden: Niet aangegeven |
|
|
|
|
Reden dat ik deze setup zou kiezen is dat ik zelf ook vis op een water dat je zo zou kunnen omschrijven, op de diepte van 30m. na dan, en ik kan uit ervaring spreken dat je ook hier niet met lichte materialen aan de slag hoeft te gaan want dan sta je om de haverklap met een zweepje, en ik vis nog steeds om te vangen en niet om te verspelen, maar hou absoluut de veiligheid voor de vis in het hoog in het vaandel...
|
|
|
|
|
Hey DavidT, ik ben absoluut met je eens dat je voor de optimale montage het water moet kennen en daar op inspelen, maar hij geeft wel een paar duidelijke omschrijvingen, waarom zou ik raad vragen voor het vissen op of over grind en mosselen terwijl ik op zand zit te vissen, en waarom geef ik aan dat er stroming staat terwijl ik vis op een afgesloten zandput..en geef ik aan dat het groot, en diep water betreft terwijl het om een poldersloot gaat van max 1m diep?...Ik vind dat hij een redelijke omschrijving geeft waar je best op kunt antwoorden..
wat hij vervolgens hier mee doet is aan hem, maar ik ga er van uit dat hij uit alle antwoorden wel iets bruikbaars kan filteren voor zijn visserij..
|
|
|
|
|
Het blijft een beschrijving van het water, want het is ook groot en ook hier en daar 30 meter diep.
Vist hij ook op 30 meter diepte? Ik weet het niet. Hij zegt niet dat hij een stek heeft op 30 meter diepte. Vist hij overal op het grote water? In dat geval is de situatie zeker niet overal gelijk en hebben we meer info nodig om advies te geven over te gebruiken materialen. Ik weet het niet. Hij vindt het water groot.
Vist hij vanaf de kant of een boot?
Ik kan hem niet helpen met lijndikte, voorslagen etc. Alleen met het te gebruiken loodsysteem. Zijn vraag gaat over loodsystemen en niet over de rest.
Als hij beter geholpen wil worden, zal hij een beschrijving van z'n stekken moeten geven.
|
|
|
|
|
Tsja, als je zo redeneert dan kun je op 75 prct van de vragen op een forum geen antwoord geven, de vragen worden bijna altijd voorzien van een beknopte omschrijving van de situatie, en niet van een super gedetaileerde uitleg met plattegronden, dieptekaarten en onderwaterfotos van de situatie terplaatse...
Het blijft een interpretatie van de lezer van de vraag..... |
|
|
|
|
Klopt Marc, maar het lijkt op visserij op een grindafgraving en die worden niet als een slootje gegraven. Daar is veel variatie en vaak niet makkelijk.
Om meer te weten te komen, vroeg ik al direct waarom hij twijfelt.
Hij vist op mosselen OF grind. Scheelt nogal. Op grind kan je makkelijk je lijn platleggen. Op een grote mosselbank zou je kunnen overwegen je lijnen te laten drijven of half afzinken met behulp van drijvers.
Er wordt volgens mij vanuit gegaan dat hij vanaf de kant vist en over een talud. Is dat wel zo?
Vissen op afgravingen (een kleiputje/zandafgraving of grindafgraving) is zeer gevariëerd en om dan iemand advies te geven op basis van eigen veronderstellingen ....
Op een deel zonder mosselen en groot diepteverloop kan je gerust met 30/100e aan de gang.
Stefaneetje zegt zelf al : ik zal een indicatie geven. Een indicatie is niet gedetailleerd. Kan ik weinig mee.
Maar wat mij betreft genoeg van mijn kant. Er komt van Stefaneetje weinig verdere input. |
|
|
|
CarpFeeling Forum
»
Karpervissen
»
Materiaal & Techniek
»
Welke montage op grind/mosselen ondergrond?
Spring naar forum
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.