logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

3 Pagina's123>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
MRabbers  
#1 Gepost : maandag 6 februari 2012 23:14:55(UTC)
MRabbers

10 ponder

Was natuurlijk op de beurs Zwolle..
Met veel hengelbouwers gepraat' en ze verkopen graag hengels van 3lb tegenwoordig!
Die vraag is/wordt groter!

Ik denk dan wel eens aan het begin dat je met een 2.5lb alles aankon in europa enzo..
Je kijkt dan de dvd van Korda-carp met Daiwa-rods van 3.5lb met topactie! WTF!!!
Ja oke je kunt er ver mee werpen 120meterss! En vis uit het wier trekken.. leuk!
Maar waar is de passie van echt vechten met de vis en denken met 30/25-00, ik moet nu rustig doen ander verlies IK!!
De strijd is te gemakkelijk met binnen halen geworden.
Ik ga in Frankrijk vissen 2e keer nu en 2.75lb mee en 2lb stokken in Kikkerlandje!

Weet niet wat jullie denken erover? Zijn vast visser die karpers willen vangen met een lekkere stok die diep in het handvat doorbuigen! PASSION OF CARPFISHING..

UserPostedImage
Sponsor
thimon  
#2 Gepost : maandag 6 februari 2012 23:45:16(UTC)
thimon

50 ponder

Man

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
ik zat er al een tijdje op te wachten voor zoiets als dit aangehaald zou worden in een topic.
ik kan niet anders dan je helemaal gelijk geven met dit stukje wat je beschrijft.

ik vis zelfs in nederland gewoon met 1,75 lbs hengels. ik hou van lekker rustig drillen met een mooie actie. de lichte hengel vangt keurig de klappen op en je hebt er een hoop plezier aan.
aangezien de dril langer duurt, put de vis zich lekker uit en kan je netjes foto's maken en de vis wegen zonder ook maar enige beschadiging te maken bij de vis.

in frankrijk en in nederland op het grote water vis ik met 2,75 lbs hengels. dit omdat ik op sommige plekken body nodig heb om te werpen. maar dan toch zijn het hengels met een mooie parabolische actie en heb ik gedacht aan de vis veiligheid en welzijn. (niet alleen aan het ''man foto'' moment.)

ik hoop dat mensen eens gaan beseffen wat ze aanrichten met zwaardere hengels wanneer ze aan het drillen zijn.
in mijn optiek bereik je meer uitscheurende bekken , een vis die geen enkele kans krijgt om te vechten , en vissen op de mat die totaal niet afgedrild zijn waardoor ze enorm gaan klappen en doen. zo krijg je beschadigingen en een hoop ellende. dit is zo jammer, want het is niet nodig!

ik hoop dat meer mensen dit zich eens gaan beseffen en meer gaan denken aan de vis, in plaats van aan zichzelf.

ik zeg altijd maar 1 ding tegen iedereen :

maak van je hengel geen hijskraan, daar zijn genoeg vissen aan kapot gegaan.
aangezien dat takelen niet beter is, weet je dat het niet nodig is.

succes iedereen! Blijb
Doorzetten wordt beloond!
leotje1  
#3 Gepost : maandag 6 februari 2012 23:50:10(UTC)
leotje1

5 ponder

Helemaal mee eens . Heb hier ook op dit forum een aantal vragen/suggesties gesteld maar word weinig op gereageerd. Maar enkele mensen met goeie tips.
Vis ook met 1.75 hengels in nederland en heb nu de hengels gevonden voor Frankrijk, 2,75 lbs.
Dat lijkt mij voldoende.

Het moet ook sport blijven en niet de vissen naar binnen harken. Anticiperen en reageren op het moment, en met lichte hengels is dat volgens mij veel leuker.
Groeten
MRabbers  
#4 Gepost : maandag 6 februari 2012 23:57:57(UTC)
MRabbers

10 ponder

Fijn om tehoren!
Klopt ook de vissen zijn erg kalm na het drillen.

Maar heren welke merken leveren die 3.60/ 1.75lbs stokken? Shimano wil ook een 3.30 types maken!
Komt bij sommige merken terug die Retro-hengels leuk!
leotje1  
#5 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 00:01:39(UTC)
leotje1

5 ponder

Kan ook gewoon een barbeel hengel nemen, gaat super !
team nootdorp  
#6 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 08:32:59(UTC)
team nootdorp

35 ponder

Bedankjes: 1 keer
Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
ik wil nieuwe hengels gaan kopen maar alle hengels die ik op het oog heb zijn 2,75 of 3,00. jammer dat ze niet gewoon 2,50 of 2,25 verkopen zodat ik van de dril kan genieten

it's an addiction, there is no treatment
www.teamnootdorp.weebly.com
robbin  
#7 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 10:11:21(UTC)
robbin

20 ponder

MRabbers schreef:
Fijn om tehoren!

Maar heren welke merken leveren die 3.60/ 1.75lbs stokken? Shimano wil ook een 3.30 types maken!

Is al op de markt, de Shimano Tribal Carp 11" 2,75
Ben ook in bezit van een 2 lb stok en dat dril heerlijk! Alleen de gooi afstand is minder alleen het is toch vaak niet nodig om ver te vissen voor mij.
Life is a game, fishing is serious
Mister X  
#8 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 10:25:06(UTC)
Mister X

50 ponder

Bedenkt het volgende wordt er geen vis gevangen blijven tijdschriften leeg. Mensen
durfen niet meer te gokken (genieten van de dril) risico nemen kan mij vissen kosten!
Het welzijn van karpers hier in nederland kan veel beter, bijvoorbeeld het volgen een
van een cursen (bekent uit duidsland), algemeen A tot Z vis veiligheid en materialen.
Bijkomend voordeel brengt vissers bij elkaar, gemeenschappelijk werken zeg maar een
(meeting) verstandhouding bijwerken en discussieren. Heel goed dat jij dit punt even
op de forum plaats. Krijg steeds vaker de indruk wij worden aan het lot overgelaten
zoek het maar uit, met alle slechte gevolgen zoals hierboven vermelde reacties! Moet
eerlijk toegeven vis nog steeds met mijn 1e setje 2.75LB stokken, zien er niet meer
uit maar doen het werk prima. Helaas is mij in de winkel niets verteld wat LB schade
kan aanrichten, achteraf baal ik flink, heel graag met 2.5LB of 1.75LB stokken willen
drillen swear1 Het is maar dat ik mijn familie op de been moet houden, wist het wel
stokken de deur uit back to basic 1.75LB of 2.5LB! Voor mijn visserij ruim voldoende Teleurgesteld

PS: Voor dat mijn ballen naar de kloten worden getrapt Sick mijn "hengel" worden gebroken
geld voor mensen die zich aangesproken voelen! Moet even gezegt worden reacties welkom.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 7 februari 2012 10:47:08(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Frans R  
#9 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 11:06:54(UTC)
Frans R

10 ponder

Af en toe ga ik met m`n licht stokkies even
een paar uurtje zitten op de kleine putjes hier in de buurt.
Vis dan met lichte hengels van 1,50 lb .lijn 22/00
en geweldig als je een run krijg van een dikkere vis
Verspeel eigenlijk nooit eentje (ff afklopen)
Maar daarin tegen vis ik ook veel op obstakel water .
Wil je daar vis landen moet je gewoon de spullen hebben om een vis te kunnen blokken.
tis een afweging die je maakt denk ik .
De meeste jongere vissers willen allemaal werpkannonen
Tja als je aan de ander kant van het water wilt vissen ,ga je daar toch gewoon zitten.
Maar das mijn menig he .
En de hengelsport zaken spelen hier op in .
Je zal de vis van je leven maar eraan hebben en je spullen deugen niet.,
Denk dat ook meespeeld dat niet iedereen goed een vis kan (wil)afdrillen.
Zie ook vaak genoeg dat mensen vis verspelen door hun eigen toedoen .
Als je een vis op gang laat komen,is die moeilijk af te stoppen .
Dan geven ze het maar op te lichte spullen.
Leven van een karper visser gaat niet over rozen..Dus...

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 7 februari 2012 16:07:48(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Andre  
#10 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 11:18:08(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Snap 't ook niet, toen ik mijn 2,75lbs stokken kocht werden die over het algemeen nog gezien als relatief zware stokken. Nee ik werp er geen 100m+ mee, maar ik hoef eigenlijk bijna nooit voluit te gooien om te vissen waar ik wil, en dat met 90/100gram lood en PVA.
freaky  
#11 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 13:08:58(UTC)
freaky

25 ponder

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Andre schreef:
Snap 't ook niet, toen ik mijn 2,75lbs stokken kocht werden die over het algemeen nog gezien als relatief zware stokken. Nee ik werp er geen 100m+ mee, maar ik hoef eigenlijk bijna nooit voluit te gooien om te vissen waar ik wil, en dat met 90/100gram lood en PVA.

en de 3 / 3.5lb hype komt overwaaien uit engeland, en daar zijn mensen die willen 150 meter werpen.

en hier in nederland vaart een heel grot deel van de vissers ze lijnen uit met een voerboot of rubberboor, in engeland werpen ze gewoon nog.
en zoals korda veel in de media te zien is en dus vaak 3 lb of 3.5 lb naar voren komt wordt dat vanzelf overgenomen.

maar bedenk wel dat te licht vissen ook schadelijk kan zijn
leer om te vangen, vang om te leren
FDM  
#12 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 13:50:23(UTC)
FDM

5 ponder

Ik dacht dat ik de enige was met deze mening....

Ik las een stuk in de beet over een jonge van 18 die elke keer weer die karpers met 50/00 door de planten heen trok Verrast
Dat beet zo`n artikel plaatst vind ik erg verontrustent... hiermee leer je verkeerde handelingen aan onze nieuwe generatie vissers...

2.75 is way overkill. De enige valide reden zou zijn als je meer dan 150m uit de kant vist.
Vissen met nylon met een rek van 150 meter, dan is een sterke stok wel handig.

ikzelf vis het meest met een 3.90 1.75 dit geeft altijd een spectakel!
DavidT  
#13 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 15:04:11(UTC)
DavidT

40 ponder

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Afhankelijk van het gebruikte materiaal heb je een bepaald gevecht. Tegenwoordig wordt er zeer veel gebruik gemaakt van hi modular blanks (35-40 tons). Dunne blanks met goede werpeigenschappen. Werpen als de beste maar drillen als de slechtse. Er is zelfs een type hengel te krijgen waarvoor een extreme modular (60 tons carbon) blank gebruikt is. Dit kan niet alleen bestaan uit 60 tons carbon want dat is zo hard dat het zou breken als het buigt. De demping valt tegen. Dat betekent dat je bij volle bak drillen het jezelf moeilijk gaat maken. De hengel is snel "op" en dat gaan je armen compenseren.

Hengels met veel demping, die dikwandige van de custom builders, blijven buigen en houden nemen het harde werken uit handen.

Dus dikwandig en veel demping is (voor velen mooier om te zien en) minder vermoeiend.

Het heeft dus meer te maken met materialen dan lbs.

En een kortere hengel drilt ook minder vermoeiend.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 7 februari 2012 15:28:36(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Say hello to my little friend
jvs  
#14 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 15:35:57(UTC)
jvs

40 ponder

ik vis al zo lang ik vis met 3lb hengels,ga echt geen extra set bij kopen,omdat in NL kleinere vissen zitten dan in frankrijk.
3Lb is ook nog eens perfect om te snoeken,met 2,5lb krijg ik de makreel amper ingegooid
houdoe en bedankt
PatricS  
#15 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 16:39:22(UTC)
PatricS

30 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
FDM schreef:

Ik las een stuk in de beet over een jonge van 18 die elke keer weer die karpers met 50/00 door de planten heen trok Verrast
Dat beet zo`n artikel plaatst vind ik erg verontrustent... hiermee leer je verkeerde handelingen aan onze nieuwe generatie vissers...

2.75 is way overkill. De enige valide reden zou zijn als je meer dan 150m uit de kant vist.

En vervolgens bij vraag:
Ik ben op zoek naar een SPRO the bird 2.3/4 lbs om mijn 4 rod set kompleet te maken.
Heb je nog zo`n hengel? laat me dit dan even weten, ik wil er een goeie prijs voor betalen.

Is toch overkill? (misschien lees ik het verkeerd hóór)Dus...
Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
thimon  
#16 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 19:33:22(UTC)
thimon

50 ponder

Man

MRabbers schreef:
Fijn om tehoren!

Spro verkoopt de ''strategy 2010 en 2011 type. allebij in 1,75 lbs. (word verkocht als pen hengel)
ik heb de versie van 2010. kosten toen 128 per stuk.
erg fijn hengels. en goeie kwaliteit voor het geld wat je betaalt.
succes! Blijb
FDM  
#17 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 21:00:02(UTC)
FDM

5 ponder

PatricS schreef:
FDM schreef:

En vervolgens bij vraag:
Ik ben op zoek naar een SPRO the bird 2.3/4 lbs om mijn 4 rod set kompleet te maken.
Heb je nog zo`n hengel? laat me dit dan even weten, ik wil er een goeie prijs voor betalen.

Is toch overkill? (misschien lees ik het verkeerd hóór)Dus...

Er zijn kennelijk toch azijnpissers op dit forum Tong

2.3/4e heb je wel nodig. Als je de rest van mijn berichten heb gelezen, dan zie je b.v. ook dat de italiaanse meren op mijn menu staan. Trek jij maar even een meerval / karper uit 30 meter diepte. Viel spass met een 1.3/4e hengel.

Hier in nederland vermaak ik me prima met een Dutch float 1.3/4 Blij
thimon  
#18 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 21:33:59(UTC)
thimon

50 ponder

Man

boven in het topic vraagt er iemand om een 1,75 lbs hengel. (mijn reactie staat er zelfs bij)
weet niet of jij dat gelezen hebt?
maar ik kan wel lezen hoor.. en mijn reactie was niet na aanleiding van die van jou.

volgens mij ben jij hier degene die het verkeerd gezien en begrepen heeft.

Blijb

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 7 februari 2012 21:35:08(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

peter servais  
#19 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 22:04:51(UTC)
peter servais

45 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Aan de ene kant vind ik dit een logische discussie, als je puur naar de drill kijkt is een hengel tot 2 Lb meer dan voldoende.

Het zal grotendeels wel een rage zijn om met "zware" hengels te vissen, maar helemaal onlogisch is het ook weer niet..

Er is meer natuurlijk, in sommige situaties is het nodig een vis te sturen, ik noem bijv. obstakels.
Dan heb je toch een hengel nodig met wat meer body.
Verder is het ook lekker dat je een beetje allround kan vissen met 1 set hengels, ik denk dat mensen daarom ook al sneller kiezen voor een wat zwaardere hengel.. We vissen niet allemaal in een poldersloot van 20m breed natuurlijk.
Je wilt toch vaak een meter of 70 verderop net tegen die overhangende struik aan vissen.
Met een 1,75lb hengel werp je een stuk lood van een gram of 70 niet ff 70m weg. Met een voerboot dan weer wel.

Het is net wat je lekker vind vissen, geef mij maar iets meer body (ik vis wel met 2,75lb hengels)
Ik dril een vis altijd rustig af en beleef er alsnog genoeg sport aan.

Iedereen zijn visserij toch?
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
thimon  
#20 Gepost : dinsdag 7 februari 2012 22:19:37(UTC)
thimon

50 ponder

Man

peter servais schreef:
Aan de ene kant vind ik dit een logische discussie, als je puur naar de drill kijkt is een hengel tot 2 Lb meer dan voldoende.

Het zal grotendeels wel een rage zijn om met "zware" hengels te vissen, maar helemaal onlogisch is het ook weer niet..

Er is meer natuurlijk, in sommige situaties is het nodig een vis te sturen, ik noem bijv. obstakels.
Dan heb je toch een hengel nodig met wat meer body.
Verder is het ook lekker dat je een beetje allround kan vissen met 1 set hengels, ik denk dat mensen daarom ook al sneller kiezen voor een wat zwaardere hengel.. We vissen niet allemaal in een poldersloot van 20m breed natuurlijk.
Je wilt toch vaak een meter of 70 verderop net tegen die overhangende struik aan vissen.
Met een 1,75lb hengel werp je een stuk lood van een gram of 70 niet ff 70m weg. Met een voerboot dan weer wel.

Het is net wat je lekker vind vissen, geef mij maar iets meer body (ik vis wel met 2,75lb hengels)
Ik dril een vis altijd rustig af en beleef er alsnog genoeg sport aan.

Iedereen zijn visserij toch?

Bedankt voor je goed verwoorde toevoeging Peter.
ik geef je compleet gelijk in wat je schrijft.
ik vind ook dat we iedereen in zijn waarde moeten laten wat visserij betreft.
goed bezig kerel!

Tik 'm aan!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (11)
3 Pagina's123>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.