logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's<12
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Henk Haarlem  
#21 Gepost : zondag 6 november 2011 23:22:56(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Even een opmerking over 100% vis veilig systeem, die bestaan mijns inzien niet tenzij zo
100% vis veilig = niet vissen.
Denk aan 100% verantwoord / bewust vissen.

"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.

"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
ericesv  
#22 Gepost : maandag 7 november 2011 11:20:33(UTC)
ericesv

35 ponder

Man
Nederland

Beste bart,
Stap 1, je krijgt een run, als het goed is komt je wartel nu uit het systeem en vormt een lus,
De variable van de lus heeft te maken met het moment waarop je de hengel pakt en de snelheid van onze vis.
Stel de lus wordt 1mtr als jij je hengel dan pakt en niet slaat maar gewoon de baitrunner er afhaald zal het lood met de snelheid van de vis retour richting wartel gaan dit zal al een aanzienlijke klap geven, mocht je de hengel versneld oppakken of slaan zal de klap alleen maar groter worden.
We praten hier nog steeds over dag visserrij waar ik aanneem dat je achter je hengel zit.
Mocht je snachts wakkerworden van een run wordt de afstand nog groter. En zo ook de klap

Even voor de duidelijkheid ik ben niet tegen die systemen alleen behoeven ze wel wat uitleg anders schieten ze letterlijk hun doel voorbij

bart van bezouw schreef:
Eric,

Zou je mij stap voor stap kunnen beschrijven wat er met het systeem gebeurt vanaf het moment dat een vis zich prikt tot het moment dat jij de hengel oppakt?
Heb het idee dat daar nog wel wat onduidelijkheden over zijn Blij

groeten Bart
als karpervissen je passie is .
bart van bezouw  
#23 Gepost : maandag 7 november 2011 12:31:33(UTC)
bart van bezouw

5 ponder

Eric,

Deels heb je wel gelijk denk ik, die lus zal inderdaad ontstaan. Een belangrijke variabele wordt echter vaak vergeten. Op het moment dat de vis wegzwemt ontstaat er druk van de slip/baitrunner waardoor het lood langzaam weer terug richting vis wordt getrokken. Het zal dus niet zo zijn dat het lood blijft liggen en de lus alsmaar groter wordt, tot het moment dat je de hengel oppakt. Ik heb zelf inmiddels al een behoorlijk hoeveelheid vis gevangen op het Hit en Run systeem en heb nooit gemerkt dat het lood met een enorme klap terugvliegt.
Natuurlijk ben ik niet geheel objectief gezien mijn betrokkenheid bij PB, maar wel kritisch. Als een systeem mij niet aan zou staan en vis zou kosten dan zou ik het niet gebruiken. Ik ben in eerste instantie namelijk visser en wil graag zo veel mogelijk vis vangen...

Groeten Bart
ericesv  
#24 Gepost : maandag 7 november 2011 17:24:51(UTC)
ericesv

35 ponder

Man
Nederland

Ha bart,
Ook jij hebt gedeeltelijk gelijk echter iedere gehaakte vis die geen druk voelt van het lood als hij geprikt wordt zal omhoog zwemmen.
Mijn eerste antwoordt in dit topic was er op gericht vooral niet te slaan als je een run krijgt.
Ik verwacht dat jij dit ook ziet aan de waterkant veel vissers slaan automatisch en dan krijg je het effect welke ik probeerde duidelijk te maken.
Nogmaals ik zeg niet dat dit een slecht systeem is maar het behoeft wel enige uitleg cq waarschuwing, het systeem op zich is al oud uitgevonden door de heer r.smidt uit de uk.
Pb en andere hebben het uitgebouwd en waar mogelijk verbeterd.

Bewerkt door de gebruiker maandag 7 november 2011 17:25:55(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Erwin  
#25 Gepost : dinsdag 8 november 2011 12:43:45(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik denk zelf dat het nogal uitmaakt of je het systeem met 'strakke' of 'slappe' lijnen bevist. Ook het loodgewicht en de afstand speelt een grote rol. Hou je loodje maar eens op 50 meter vast en laat de ander aanslaan (met nylon). Je zult je verbazen hoe weinig druk dat eigenlijk oplevert.

Ik denk daarom ook niet dat het lood verschrikkelijk hard tegen de swiffel zal knallen. Helemaal als je je bedenkt dat je druk van twee kanten heb tijdens de run. Met druk van de 'hengelkant' zal het lood meteen naar de wartel willen. Weerstand van water zal het lood afremmen. Dat weegt onder water namelijk niets meer....
luuk412  
#26 Gepost : dinsdag 8 november 2011 21:07:10(UTC)
luuk412

25 ponder

@erwin
je hebt hier volkomen gelijk. ben het nu ongeveer 2 maanden aan het gebruiken en het heeft mij veel vis opgelevert. en heb nog nooit gevoeld dat het lood met een klap terugkomt. bij mij werkt het prima en nog geen problemen me ondervonden.
Carp fishing is not a hobby, it's a passion
Davey Remmig  
#27 Gepost : dinsdag 8 november 2011 23:37:45(UTC)
Davey Remmig

45 ponder

Erwin schreef:
Ik denk zelf dat het nogal uitmaakt of je het systeem met 'strakke' of 'slappe' lijnen bevist. Ook het loodgewicht en de afstand speelt een grote rol. Hou je loodje maar eens op 50 meter vast en laat de ander aanslaan (met nylon). Je zult je verbazen hoe weinig druk dat eigenlijk oplevert.

Ik denk daarom ook niet dat het lood verschrikkelijk hard tegen de swiffel zal knallen. Helemaal als je je bedenkt dat je druk van twee kanten heb tijdens de run. Met druk van de 'hengelkant' zal het lood meteen naar de wartel willen. Weerstand van water zal het lood afremmen. Dat weegt onder water namelijk niets meer....

Ik denk dat de bevindingen van Erwin& Bart juist zijn. Door het tegen gewicht van de run zal er nagenoeg geen afstand tussen het lood en de swivel.
Met het druk van het water, de geringde afstand met de druk van twee kanten zal dit inderdaad niet z'n grote klap tegen de swivel geven.
Ik denk ook dat je dit nog niet eens merkt.

Maar zoals Eric aangeeft is dat veel mensen een sla effect hebben, zal dit niet een negatief effect geven op dit systeem? omdat alle spanning dan in 1 klap verdeeld word naar de knoop van het nylon naar de leader.
met als gevolg eerder lijn breuken of dergelijke? Of zit ik met het laatste ernaast? Think

Zelf heb ik er nog niet echt mee gevist het licht klaar voor de volgende sessie. eens uitproberen of de gedachte in de praktijk het zelfde zijn Knipoog

Mvg, Davey
ericesv  
#28 Gepost : zaterdag 19 november 2011 19:53:53(UTC)
ericesv

35 ponder

Man
Nederland

Dat is dus wat ik bedoel, het syteem is goed en wordt al heel lang toegepast.
Bedankt davey (vissen)
monstercarps  
#29 Gepost : zaterdag 19 november 2011 20:09:46(UTC)
monstercarps

30 ponder

Dit is een zelfhaak systeem dus je moet zeker niet slaan. Als je aan zal slaan zal het lood waarschijnlijk wel tegen de swivel aanknallen. Dus alleen de hengel oppakken en er is niks aan de hand heb ik mij laten vertellen op de beurs in urtecht by de kraam van piet vogel.
Keep it simple...
Niels KD  
#30 Gepost : zaterdag 19 november 2011 21:31:58(UTC)
Niels KD

Nieuwe uitzetting

door op 50cm een rubbere kraal te zetten krijg je een shocker effect en nemen ze niet te veel lijn. mocht toch de lijn breken kan de karper alles kwijt raken en met de rig weg zwemmen.
Davey Remmig  
#31 Gepost : zondag 20 november 2011 01:42:30(UTC)
Davey Remmig

45 ponder

monstercarps schreef:
Dit is een zelfhaak systeem dus je moet zeker niet slaan. Als je aan zal slaan zal het lood waarschijnlijk wel tegen de swivel aanknallen. Dus alleen de hengel oppakken en er is niks aan de hand heb ik mij laten vertellen op de beurs in urtecht by de kraam van piet vogel.

Alle systemen die je gebruikt om statisch te vissen met lood zijn zelf haak systemen. Daarbij hoor je niet te slaan maar sommige mensen hebben toch de neiging om aan te slaan. maar volgens is wat in je bericht staat al aangehaald in de voorgaande berichten. Knipoog

Niels KD schreef:
door op 50cm een rubbere kraal te zetten krijg je een shocker effect en nemen ze niet te veel lijn. mocht toch de lijn breken kan de karper alles kwijt raken en met de rig weg zwemmen.

De afstand zal reuze meevallen denk ik. Ik denk ook dat een rubbere kraal niks toevoegt aan dit systeem.

leen  
#32 Gepost : zondag 27 november 2011 22:46:46(UTC)
leen

40 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
leen schreef:
En weet je wat nog erger is:

Ik ben gisteren bij een andere winkel langsgeweest (hengelsport vught). Daar hadden ze geen 92 gram, maar wel de 113 gram.
Bij het eerste setje zat 1 van de 2 ook veel te los en ik mocht een ander pakje openen. Daar zat ook 1 van de 2 erg los, maar ik mocht een pakketje van 2 goede maken. De verkoper bleek er niet veel verstand van te hebben want die vond dat het niet erg was dat de insert er bijna spontaan uitviel.
Hij heeft dan ook het setje, waar de inserts bijna spontaan uit het inline lood vallen, gewoon weer op het rek teruggehangen (ben blij dat het pakketje open gemaakt kan worden, zeker bij zo’n winkel.....).

Afgelopen tijd (prettig!)contact gehad met PB en inmiddels is er naar aanleiding daarvan een bericht op de PB-website verschenen.

Ze vonden het ook jammer dat er verkopers zijn die zeggen dat het zo los hoort te zitten. Wat dat betreft zitten we ook op één lijn.

http://www.pbproducts.nl/

"Nu de Hit & Run X-Safe Leadclip en Inline Loodsystemen alweer enkele maanden verkocht worden stroomt de mailbox over van de lovende en positieve reacties (dank jullie wel, altijd goed om te horen!) Vele duizenden loodjes hebben inmiddels hun weg naar de waterkant gevonden en nog meer karpers zijn inmiddels gevangen aan beide loodsystemen. De effectiviteit is gigantisch en het systeem rekent af met het probleem van het kopschudden. Voordelen zoals de dubbele beetregistratie, de echt visveilige eigenschappen en de multifunctionaliteit worden geroemd door vele gerenommeerde vissers. De gleuf op de bovenkant van het lood maakt het mogelijk om snel te wisselen van loodgewicht, of om het lood te verwijderen tijdens transport van de hengels. Dat maakt dit Hit & Run systeem nog eens extra veelzijdig.

In sommige gevallen kan de aanwezigheid van deze gleuf echter voor een klein probleem zorgen. Het komt namelijk voor dat de speciale insert net even te ruim in het lood zit. In dat geval kan het lood tijdens de dril van de insert afschieten en in het water belanden. Het systeem verliest dan z’n visveilige eigenschappen. Dit probleem kan echter op eenvoudige wijze worden voorkomen/opgelost door de volgende stappen te doorlopen:

Allereerst dient het tailrubber VOLLEDIG over het uitstekende deel van de insert te worden geschoven. Daardoor kan het lood niet meer over de insert schuiven. Het tailrubber moet er namelijk grotendeels voor zorgen dat de insert in het lood blijft zitten. Let op: de bijgeleverde tailrubbers zijn speciaal ontwikkeld voor het Hit & Run Inline Loodsysteem. Deze hebben een smallere binnendiameter dan de tailrubbers voor de X-Safe Loodclip!

Mocht de insert dan nog steeds teveel ruimte hebben, dan is het raadzaam om een paar voorzichtige tikken op de dikke kant van het lood te geven (bijvoorbeeld door deze dikke kant tegen een stretcherframe aan te tikken, zie hoofdvisual). Daardoor zal de gleuf een klein beetje dicht worden geknepen waardoor het lood beter rond de insert sluit. Let op, dit tikken dient voorzichtig te gebeuren en altijd terwijl de insert al in het lood geschoven is. Grof geweld kan er namelijk voor zorgen dat je de insert niet meer uit het lood kunt krijgen.

Met deze maatregelen is het bijna onmogelijk om het lood te verliezen tijdens een dril. Mochten er toch nog vragen zijn dan staan onze consultants natuurlijk voor u klaar. Ze zijn bereikbaar via de verschillende social media websites en natuurlijk ons emailadres: [email protected]"

Bewerkt door de gebruiker zondag 27 november 2011 22:48:07(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

ericesv  
#33 Gepost : zondag 27 november 2011 23:55:55(UTC)
ericesv

35 ponder

Man
Nederland

Wellicht dat je met een te los zittend lood op de stand van pb mag langskomen op de eerst volgende show dan weet je zeker dat het goed zal gebeuren
leen  
#34 Gepost : maandag 28 november 2011 00:51:35(UTC)
leen

40 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
ericesv schreef:
Wellicht dat je met een te los zittend lood op de stand van pb mag langskomen op de eerst volgende show dan weet je zeker dat het goed zal gebeuren

Ik heb nu alleen nog vastzittende. En voor dat langskomen is al een "afspraak" gemaakt :-).
ericesv  
#35 Gepost : maandag 28 november 2011 18:35:03(UTC)
ericesv

35 ponder

Man
Nederland

Dat is zeer netjes van pb
coatednuts  
#36 Gepost : donderdag 8 december 2011 13:55:58(UTC)
coatednuts

20 ponder

ericesv schreef:
Heb het eerst op 20 mtr getest op het droge daarna op 60mtr droog in het water is het een beetje moeilijk testen maar aangezien water glad is.
En wat betreft rek dat maakt het volgensmij nog erger hoe meer rek hoe harder het zal lanseren
Het is slecht mijn mening zeg niet dat het een slecht systeem is maar het moet wel goed gebruikt worden.

Water is glad... Ik denk niet dat de weerstand daar rekening mee houdt. De weerstand van lucht is behoorlijk minder dan die van water.
Als alles een bedoeling heeft, is dan alles de bedoeling?
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (11)
2 Pagina's<12
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.