CarpFeeling Forum
»
CarpTalk
»
Thee kransje
»
In kilo wegen en in ponden praten
50 ponder Lid sinds: 23-10-2011(UTC) Berichten: 2.908 Locatie: Haarlem Bedankjes: 1 keer Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
|
Hallo CFers
Waarom praten de meeste karpervissers nadat ze de karper hebben gewogen in kilo's over ponden? Wat doe jezelf en waarom.
Dat de Engelsen dat doen ok, die hebben niets anders dan lbs.
Henk. |
"Mijn grootste moet ik nog vangen". Mvg. Henk Haarlem.
"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen) Rely not on the teacher, but on the teaching. Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words. Rely not on theory, but on experience.
Do not believe in anything simply because you have heard it. Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations. Do not believe anything because it is spoken and rumored by many. Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes) Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders. |
|
|
|
55 ponder Lid sinds: 17-3-2010(UTC) Berichten: 4.290
Bedankjes: 2 keer Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
|
30 pond klinkt lekkerder als 15 kilo toch??? bedoel is hetzelfde als waarom praat men in PK en niet in kilowatt? |
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest' |
|
|
|
5 ponder Lid sinds: 20-6-2010(UTC) Berichten: 47
|
Heb het idee dat vooral de mensen die veelal kleinere vissen vangen in ponden praten en dat de mensen die meer dikkeren vangen in kilo's praten...?
Groeten Bart
|
|
|
|
30 ponder Lid sinds: 10-10-2011(UTC) Berichten: 762
|
De engelse lbs is ook niet hetzelfde als de nederlandse pond, ik vind pond idd ook mooier klinken!
|
Vissen 2013: Zat Zwaarste 2013: Veelste weinig kilo |
|
|
|
50 ponder Lid sinds: 23-10-2011(UTC) Berichten: 2.908 Locatie: Haarlem Bedankjes: 1 keer Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
|
Lodewijk schreef:30 pond klinkt lekkerder als 15 kilo toch??? bedoel is hetzelfde als waarom praat men in PK en niet in kilowatt? Leuke vergelijk maar is toch niet het zelfde pk is een oude eenheid van arbeidsvermogen, ( wat een paard vroeger aan arbeid kon verrichten ) kw is een eenheid van kracht ( machine ) Maar wil je antwoord wel accepteren hoor over dat het voor jou lekker klinkt. |
"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen) Rely not on the teacher, but on the teaching. Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words. Rely not on theory, but on experience.
Do not believe in anything simply because you have heard it. Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations. Do not believe anything because it is spoken and rumored by many. Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes) Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders. |
|
|
|
10 ponder Lid sinds: 16-1-2011(UTC) Berichten: 96
|
Is denk ik verbonden met de nationaliteit en plaatselijke gebruiken. Engelsen gebruiken de Lbs., Engelse ponden. Nederlanders praten veelal in ponden zoals wij ze kennen (500 gram) en Belgen hebben het meestal over kilogram als het over gewichten gaat. Mij is het eender, maar ik druk alles in kg uit. Ponden en onsen is iets wat ik zelf vooral associeer met vroeger.
Grts Mark
|
|
|
|
40 ponder Lid sinds: 8-2-2011(UTC) Bekijkt berichten in topic: 1.050
Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
|
De weinige keren dat ik over gewichten praat, heb ik het bijna altijd over kilo's. Ik schaam me er niet voor dat ik ook vissen vang van 10 kilo. Hoef ik niet zwaarder te maken door het te verdubbelen. Net zoiets als een kleine vis d.m.v. een foto veel groter laten lijken. Of een penisverlenging. Ik denk dat Bart aardig in de buurt zit. En anders maak ik ze gewoon groot, whahaha. Wat een belediging voor de vis!! Uit het tijdperk dat ik nog een fotograaf nodig had. Uploaded with ImageShack.us |
Say hello to my little friend |
|
|
|
50 ponder Lid sinds: 10-2-2010(UTC) Berichten: 2.857 Locatie: in een huis Bedankjes: 12 keer Is 14 keer bedankt in 11 post(s)
|
ik praat liever in kg dan in ponden omdat er karpervissers zijn die engelse ponden gebruiken Maarja die houden hun eigen voor de gek
|
Heel vaak lees ik berichten waar men zich negatief uitspreekt over vissen laten zakken, terwijl ik nooit eens hoor over die zakken die men laat vissen. |
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 16-2-2010(UTC) Berichten: 564
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
|
als ik erover praat is het vaak ponden, geen idee waarom, maar tegenwoordig vaker de klio's
maja heb dit jaar van de 45/50 vissen die ik gevangen heb, maar 2 vissen aan de weegschaal gehangen, gewichten intresseren me niet echt |
leer om te vangen, vang om te leren |
|
|
|
45 ponder Lid sinds: 27-6-2010(UTC) Berichten: 1.902
|
uit gemakzucht praat ik steeds vaker in kilo's, maar voor een grotere vis durf ik hem wel eens in lb uit te drukken en nederlandse ponden gebruik ik alleen hier op het forum bij raad het gewicht |
Carpfishing isn't about catching carp, but about the efford you have to do to make one of them bite Help mij een boiliepakket te winnen door deze link te liken! Alvast bedankt! |
|
|
|
20 ponder Lid sinds: 24-9-2009(UTC) Berichten: 367
|
Ik denk omdat de meeste mensen over ponden praten, ook de meeste mensen dan hun vis omrekenen naar ponden:-"
|
|
|
|
CarpFeeling Crew Lid sinds: 8-1-2009(UTC) Berichten: 7.647 Locatie: Kampen Bedankjes: 71 keer Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
|
Met ponden kun je misschien preciezer zijn. 31,5 pond bekt lekkerder dan 15,75 kg.
|
|
|
|
50 ponder Lid sinds: 10-2-2010(UTC) Berichten: 2.857 Locatie: in een huis Bedankjes: 12 keer Is 14 keer bedankt in 11 post(s)
|
da's dat toch gewoon 16kg erwingigglesmil gigglesmil |
Heel vaak lees ik berichten waar men zich negatief uitspreekt over vissen laten zakken, terwijl ik nooit eens hoor over die zakken die men laat vissen. |
|
|
|
|
Ron van Houtum schreef:da's dat toch gewoon 16kg erwingigglesmil gigglesmil Hahaha of gewoon 15.7 |
|
|
|
35 ponder Lid sinds: 3-10-2009(UTC) Berichten: 965 Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
|
Ik heb het idee dat het vooral met vroeger te maken heeft in de jaren 80 begon het karpervissen steeds populiarder te worden en de engelsen waarvan wij veel in onze visserij hebben overgenomen spraken toen ook al over lbs en wij vertaalde dat naar ponden. Voor mij persoonlijk is elke vis er 1 maar ook ik praat liever over een 30er dan 15 kilo omdat het er zo is ingeslopen, als je in de beginjaren 80 een 20er had wist iedereen dat het een mooie grote vis was toen werden er volgens mij niet of nauwelijks 20 kilo vissen gevangen tegenwoordig is dat anders. |
als karpervissen je passie is .
|
|
|
|
CarpFeeling Crew Lid sinds: 8-1-2009(UTC) Berichten: 7.647 Locatie: Kampen Bedankjes: 71 keer Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
|
Ron van Houtum schreef:da's dat toch gewoon 16kg erwingigglesmil gigglesmil Dus jij rond alles af naar boven Ron
|
|
|
|
|
behalve mijn eigen gewicht Erwin |
|
|
|
|
Tot zover mijn dank aan allen die hier een eerlijk en soms leuk antwoord hebben gegeven. Ik zal ook een antwoord geven en uiteen zetten. In het begin van mijn karpertijd deed ik mee aan de ponden omdat het zo "moest" ivm de engelse meet stelsel. ( 1 ounce = 28.3 gram/16 ounce = 1lbs ± 452 gram ik zie geen overeenkomst.) Tot dat ik er achter kwam dat zelfs de onsjes werden gedubbeld ( bv 10,3 kilo werd 20,6 pond ipv 20,3 pond ) toen ging ik over op kilogram wegen en praten. Nu heb ik mij laten vertellen dat je kilo's kan verdubbelen en onsjes kan halveren zodat 20,6 nog steeds een 10,3 vis is......... Dus simpel ik weeg in kilo's en laat het dan zo. Maar tegenwoordig praat ik er ook niet meer over, met uitzondering van besloten vrienden kring. Henk. |
|
|
|
45 ponder Lid sinds: 18-2-2010(UTC) Berichten: 1.786
|
Henk Haarlem schreef:Tot dat ik er achter kwam dat zelfs de onsjes werden gedubbeld ( bv 10,3 kilo werd 20,6 pond ipv 20,3 pond ) toen ging ik over op kilogram wegen en praten. Nu heb ik mij laten vertellen dat je kilo's kan verdubbelen en onsjes kan halveren zodat 20,6 nog steeds een 10,3 vis is......... Dus simpel ik weeg in kilo's en laat het dan zo. Maar tegenwoordig praat ik er ook niet meer over, met uitzondering van besloten vrienden kring. Het zelfde aan deze kant. ik weeg alles in kilo's en vreemd genoeg praat ik ook vaak in ponden. alhoewel.. sinds dat ik een nieuwe weegschaal heb (R H), zeg ik wat vaker het gewicht in kilo's. mvg, Davey |
|
|
|
|
20 ponder Lid sinds: 22-10-2011(UTC) Berichten: 327
|
30 pond klink groter in het oor dan 15 kilo in werklijkheis is het natuurlijk niet zo maar als je tegen iemand zeg 30 pon of 15 kiloo dan klinkt de 30 veel groter |
PR : 35 pond Karper teller 2013 : 6 Zwaarste 2013 :18 pond |
|
|
|
CarpFeeling Forum
»
CarpTalk
»
Thee kransje
»
In kilo wegen en in ponden praten
Spring naar forum
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.