CarpFeeling Forum
»
Karpervissen
»
Rigs
»
Zelfgemaakt asis systeem
40 ponder Lid sinds: 22-6-2010(UTC) Berichten: 1.413
|
Ik had laatst een paar losschieters. Enhad het cf cysteem dr aanhangen, maar nou is dit niet erg vis veilig. Toen zag ik in een spiegel magazine het asis systeem. Gelijk ff in de hengelsport zaak gekeken, 3 euro voor 1 loodje. Nou vind ik 2 euro al duur(als je weet dat de kilo prijs van lood iets meer als 5 euro is, reken uit je winst). En ik vond het zonde om dan maar niks te doen met mn oude fox loodjes. Dus ik begon een beetje tr denken en op een gegeven moment had ik iets in me hoofd en ba het uitgewerkt te,hebben bleek het net zo goed te werken.
Hier komt dan mijn versie van het assis systeem: Je hebt een Rigje fox loodje(kling on) Leader (ik gebruik de leaders van piet vogel) en een Ringwartel nodig.
Je knipt eerst de ene helft van de wartel kapot zodat je de ring en een halve wartel overhoud, deze bevestig je vervolging gwn normaal aan je leader. Het ringetje houd je nog ff appart. vervolgens haal je de insert uit het lood en knipt deze net achter de verdikking af(je houd dus het dunnne stuk met een paar mm verdikking over. de leader trek je door het overgebleven insert heen. Zodat de wartel vast zit in de paar mm verdikking. Dit trek je vervolgens door het lood. Vervolgens bevestig je het overgebleven stukje insert aan je rig. En knoop je het ringetje van de wartel aan het einde van je rig. Nu doe je het ringetje over de leader todat het over de insert tegen het lood zit. Nu pak je het stukje insert en doet deze in het overgebleven gat in het lood. Dit past precies doordat je de wartel maar voor de helft gebruikt. de rig loopt nu mooi langs de buiten kant van je lood en komt na het kop schudden bijna direct los. En als je lijnbreuk hebt geledeb dan houd de vis alleen nog maar het rigje in zn bek(ook te veel maarja hier heb ik nog geen oplossing voor.)
Waar je alleen op moet letten is dat je de onderlijn 5 cm langer maakt dan normaal doordat hij nu.niet voor het lood maar achter het lood zit bevestigd.
Ik hoop dat jullie.hier ook je voordeel mee kunnen doen. Als jullie.mis nog verbeteringen zien. Hoor ik het graag.
Grtn floris
|
|
|
|
45 ponder Lid sinds: 18-11-2010(UTC) Berichten: 1.517 Bedankjes: 18 keer Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
|
Ik mis de foto's Floris, dat maakt het toch echt een stuk duidelijker.
Leuk dat je het zo wil beschrijven! |
Groeten Peter, Aantal karpers 2015: 26 stuks |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hier zijn de foto's.(karper) (karper) Bewerkt door de gebruiker donderdag 10 november 2011 20:31:20(UTC)
| Reden: Niet aangegeven F.K heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
|
|
|
|
CarpFeeling Crew Lid sinds: 8-1-2009(UTC) Berichten: 7.647 Locatie: Kampen Bedankjes: 71 keer Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
|
|
|
|
|
20 ponder Lid sinds: 27-9-2011(UTC) Berichten: 271
|
ben ook wel benieuwd naar de foto's als ik het verhaal zo lees is het in principe alleen een 'goedkope' manier om hetzelfde te bereiken ga het binnenkort zeker eens proberen
|
|
|
|
CarpFeeling Crew Lid sinds: 8-1-2009(UTC) Berichten: 7.647 Locatie: Kampen Bedankjes: 71 keer Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
|
|
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 16-2-2010(UTC) Berichten: 564
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
|
aardig wat stappen en je moet er je gereedschap voor mee naar de waterkant nemen. mss dit een betere optie? komt aardig op hetzelfde neer, je hebt je leader met wartel, die haal je door je inline lood heen, over je leader een ringwartel met een quick-link (voor het wisselen van onderlijnen). en dan op je onderlijn een 6mm rubberbead, die rubberbead duw je over de wartel die aan de onderkant uitsteekt van je lood. blijft goed genoeg vastzitten voor het prikken. en bij lijnbreuk is alles los en kan je ringwartel inclusief rig makkelijk over je leader schuiven en dus de leader + nylon achterlaten heb dit rigje ff gepakt als voorbeeld, deze hangt normaal bij een leadclip setup. voor dit zou ik iets langer soepl gedeelte nemen zodat je een soepel stukje hebt onder het lood Bewerkt door de gebruiker donderdag 10 november 2011 23:29:30(UTC)
| Reden: Niet aangegeven |
leer om te vangen, vang om te leren |
|
|
|
45 ponder Lid sinds: 18-11-2010(UTC) Berichten: 1.517 Bedankjes: 18 keer Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
|
Dat ziet er leuk uit! Als ik het goed begrijpt werkt dit systeem als volgt:
Het is een soort helicoptersysteem, maar dan lock je je onderlijn dmv een afgeknipte wartel (als een soort stoppertje) aan de onderkant van je inline lood.
Als je een run krijgt trekt de vis de afgeknipte wartel uit de opening van het inlinelood en kan de onderlijn vrij bewegen als bij een helicoptersysteem.
Begrijp ik het zo goed? |
Groeten Peter, Aantal karpers 2015: 26 stuks |
|
|
|
|
De wartel kom er niet uit. Maar het rubbertje. En hierdoor blijft dr vis alleen maar met een onderlijn in de bek.
|
|
|
|
|
Ziet er goed uit Floris!! Mooie oplossing
|
|
|
|
|
Thx erwin. Hoop dat jullie dr wat aan hebben.
|
|
|
|
|
@Jaap En welk systeem komt volgens jou het best in de buurt van "een ideaal systeem"? Ik denk namelijk zelf dat een ideaal systeem niet bestaat. Dit omdat je zo verschrikkelijk veel verschillende situaties tegenkomt.
Ik denk dat de lijnclip toch wel een van de meest universele systemen is. Zowel op zachte als harde bodem kun je er mee uit de voeten. Ook in obstakelrijk en stromend water is het goed te gebruiken. Bovendien zijn er erg veel varianten.
Gr. Erwin
|
|
|
|
10 ponder Lid sinds: 13-8-2011(UTC) Berichten: 65
|
Idd loodclip is in de meeste situaties voldoende, de vis geraakt wel de leader niet kwijt, maar is volgens mij een beetje het beste van 2 werelden, als er natuurlijk geen wier staat kun je dan weer een systeem kiezen die visveiliger is. Wat dan misschien wel wenselijk is,is dat als je een systeem gebruikt waar bij de vis enkel het lood kwijtgeraakt dat je de weerhaak plat knijpt, daar is de karper dan weer dankbaar om. Bewerkt door de gebruiker woensdag 14 december 2011 15:41:44(UTC)
| Reden: Niet aangegeven
|
|
|
|
10 ponder Lid sinds: 13-8-2011(UTC) Berichten: 65
|
Quote:Mijns inziens is wat dit betreft het perfecte systeem nog niet ontworpen. Het perfecte systeem zal nooit uitgevonden worden, en het valt ook niet uittevinden.(jammergenoeg)
|
|
|
|
CarpFeeling Forum
»
Karpervissen
»
Rigs
»
Zelfgemaakt asis systeem
Spring naar forum
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.