hallo mede verslaafden
hier maar even in het kort (haha) wie ik ben:
Ik ben spodfather (niet DE, maar gewoon 1) ik kon ff niets beters verzinnen.
Ik ben 25 jaar en vis nu ongeveer 20 jaar, waarvan de eerste jaren op witvis,
Vanaf mn 7e ben ik gaan spinnen op de rovertjes en dat heb ik volgehouden met pauzes tot aan mn 22e.
Toen ik ben gaan samenwonen had ik al mn visspulletjes weggedaan, ik kreeg andere hobby's waar ik mezelf dwangmatig in vast beet.
Jaren later, na het bemeesteren van mn vorige hobby's, ben ik weer eens gaan vissen.
Ditmaal met een vriend van me, een mooi weer/karpervisser.
ik viste toen standaard met mais, want ik was ook blij met brasems en zeelten.
Nu een vijftigtal brasems en een tiental zeelten ben ik ook maar met groter aas aan de slag gegaan. Ondanks dat ik elke sessie wel ving... waren het geen karpers :(
Toen kwam het moment dat ik me ging verdiepen in de materie rondom het karpervissen.
Hengels, molens, rodpods, leaders, lood, rigs, aas eetgewoonten van de karper etc etc.
Ik wil het allemaal weten!
Ondertussen zijn we weer maanden verder en ben ik al een eind op weg.
Het materiaal is grotendeels ge-upgrade van beginnerssetje naar wat ik wil.
Het zal jullie ook niets verbazen dat ik er ook een fietskar bij heb moeten kopen omdat ik geen rijbewijs heb en toch zo compleet mogelijk op pad wil gaan.
Ondertusen ben ik een tiental karpers verder waarvan de grootste 30 pond was (mijn PB)
Maar nog steeds blank ik te vaak naar mn zin.
De meeste sessie's heb ik ook gedaan hartje zomer (met mn mooiweervisser maat)
Maar ik ga naarmate het kouder wordt steeds meer alleen op pad.
Ik begin er ook achter te komen dat voorvoeren vaak de sleutel is tot succes.
Aangezien je in de meeste gevallen toch de karpers naar je toe moet lokken omdat de stekkeuze vrij beperkt is.
Rigs knopen gaat me ook steeds beter af, en mn favoriet is de combirig.
ik prefereer een fluorcarbon/braid over een gestripte stiff rig en maak deze ook zelf.
Deze ligt naar mijn mening wat beter omdat het fluorcarbon veel stugger is dan welke gecoate braid dan ook.
En een soepele braid is meestal soepeler dan een gestript stiff materiaal.
als haakje een maatje 6 of 8 wide gape of kurv shank.
particles- spodden- korte rig- maatje 8 haak
Boilies- katapult- iets langere rig- maatje 6 haak
Dat zijn ongeveer de richtlijnen, maar ik speel nog wel eens met de voertactiek of met de soort rig/haakmaat.
Ook probeer ik enkele wateren te doorgronden, alleen ik moet mezelf aanzetten om meer te gaan peilen. ik heb er nooit zin in, ik ga liever vissen (lees:blanken)
ik heb al wel wat info over bepaalde wateren, maar nog geen 10% van wat ik wil.
Ik zal er maar een eind aan breien want het word een heel verhaal.
groeten
SF
Bewerkt door de gebruiker donderdag 20 oktober 2011 14:02:45(UTC)
| Reden: Niet aangegeven