25 ponder Lid sinds: 11-8-2011(UTC) Berichten: 549
|
ik ben net naar een andere hengelsportzaak geweest en daar hadden ze wel tijgernoten. het waren kant en krare tijgernoten. deze zullen wel goed zijn. |
Carp fishing is not a hobby, it's a passion
|
|
|
|
35 ponder Lid sinds: 10-1-2011(UTC) Berichten: 930
|
Die zijn goed. Maar die zijn ook wel een stuk duurder.
Wat heet vers? Een maat van me heeft op zolder ruim 500 kilo liggen en dan duurt het wel een paar maanden voor we er doorheen zijn. Gedroogd kan je die dingen eindeloos bewaren.
|
|
|
|
Nieuwe uitzetting Lid sinds: 3-9-2010(UTC) Berichten: 6
|
Dag allen, even een paar korte vragen. Wou hier geen apart topic over openen. Ik heb sinds kort met mijn maat een hoop zwarte tijgers op de kop getikt. Wat is jullie ervaring met de zwarte variant?
Ik heb vorige week de eerste week gevoerd, ruim een uur koken en een dag of 2-3 weken. Genoeg slijm rondom die tijgers. Maar ik vind ze toch vrij hard nog.
Hoe hard moeten tijgernoten zijn om de karper er goed op te laten azen? Ik heb namelijk het gevoel dat ze nog vrij hard zijn....
Daarnaast hoorde ik gister een verhaal over blauwzuur dat in tijgernoten zit als je ze niet lang genoeg kookt, zelfde persoon vertelde mij dat hij zn noten 4 uur lang kookt. Iemand daar kennis van?
|
|
|
|
35 ponder Lid sinds: 10-1-2011(UTC) Berichten: 930
|
De noten blijven hard, al kook je ze een dag. Er is niks aan de hand met blauwzuur, als je ze lekker vindt kun je ze zelf ook eten. 24-48 uur weken, niet langer, dan gaan ze rotten. ongeveer 30-45 minuten koken en ze zijn helemaal goed. Toevoegingen voor tijdens na het weken of koken moet je allemaal zelf weten. Ik doe er nooit iets bij en ze doen het goed. Bewaren: in een emmer met water, of afgieten en invriezen. Ik heb zaterdag een run gehad op noten die al 6 weken in een emmer water staan. Af en toe even schoon water is genoeg.
|
|
|
|
Nieuwe uitzetting Lid sinds: 3-9-2010(UTC) Berichten: 6
|
Bedankt voor je antwoord Ruud, dat haalt een hoop twijfel weg. Dat blauwzuur niet een groot probleem zou zijn had ik een beetje verwacht. Je hoort er namelijk niet zo veel over als bijvoorbeeld pinda's.
De vorige noten kookte ik een uurtje, dus zal dat voortaan blijven doen (zijn vrij grote tijgers) Hetgeen waarom ik twijfelde over de hardheid van de tijgers is dat ik met tijgernoot op de rigjes niets ving. Alleen tijgernoot boilie en pop up rigjes werkten goed. Wellicht stomme kans. Ik ga zaterdag zitten en het nogmaals proberen met enkelt tijgernoten. Nu eerst kokkerellen, daarna (drillen)
|
|
|
|
35 ponder Lid sinds: 3-10-2009(UTC) Berichten: 965 Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
|
Beste Luuk,
Als je volgende week naar Assen komt staat daar De Leveransier van verse tijgernoten in Nederland, AVK.
en als je daar niet naar toe kunt jou hengelsportwinkel bij jou in de buurt kan ze altijd bestellen .
wat betreft een recept:
Tijgernoten bereiden
Onbehandelde tijgernoten zijn niet geschikt om mee te voeren/vissen. Voor gebruik dient u de partikel te weken en te koken. Tijgernoten bereiden heeft als doel de tijgernoten weer vocht op te laten nemen zodat ze beter verteerbaar zijn. De stappen hiervoor zijn weken en koken. Over tijden kan veel worden geschreven en alles is natuurlijk ook afhankelijk van de versheid van de producten. Doorgaans volstaat de bereiding door 24 uur te weken en 1 uur te koken.
Is de tijgernoot tijdens het kookproces volgezogen met vocht dan is het gerimpelde uiterlijk verdwenen en is de tijgernoot voldoende gekookt. Ook is de kleur duidelijk lichter, eerder geel dan bruin. Ook is de tijgernoot krokant zodra deze goed is bereid. De snelste bereidingswijze, echter ook de duurste vanwege het energieverbruik, is het weken achterwege te laten en gewoon direct te koken. Door de hardheid van tijgernoten hoef je niet bang te zijn iets kapot te koken. Koken totdat de tijgernoten helemaal "vol" zijn. U bewaard uw bereide tijgernoten in de vriezer, bij -18 °C. U kunt ook porties van bijvoorbeeld 1kg invriezen zodat u niet elke keer alles moet ontdooien om te kunnen vissen.
om het gisd proces te versnelen kan je er bier of suiker bij doen maar nodig is dit niet.
succes en vangse
eric
|
als karpervissen je passie is .
|
|
|
|
Spring naar forum
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.