logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

4 Pagina's<1234>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Arnold  
#21 Gepost : zondag 24 januari 2010 19:48:15(UTC)
Arnold

35 ponder

Yes!!! bliss

Hopen dat het dan ook goed gaat dooien 128fs31818
Henk Fonken  
#22 Gepost : maandag 1 februari 2010 16:00:57(UTC)
Henk Fonken

20 ponder

in tilburg daar hadden we ook een mooie put met echt mooie karpers erop een bestand van ongeveer 50 karpers veel 30+ vissen en enkele 40 ponders helaas zijn er ongeveer 30 karpers overleden waaronder veel zware vissen.

ik hoop dat zoiets in de toekomst voorkomen kan worden en dat ook de instanties hier meer werk van zullen maken.
Gr Henk de platte koning.
Erwin  
#23 Gepost : maandag 1 februari 2010 19:19:01(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Precies Henk. Ik hoop dat ze volgende keer een stuk eerder aan de bel trekken. Dat ze hiervan hebben geleerd!!
stein jansen  
#24 Gepost : woensdag 10 februari 2010 18:11:50(UTC)
stein jansen

20 ponder

zwolle:

vandaag weer wezen kijken, samen met julien bij de kolk in zwolle.
gisteren zijn daar dode karpers gezien. vandaag niks gezien.
(de sneeuw maakte het moeilijk voor ons) maar voor de karpers nog moeilijker.

stein jansen heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
IMG_4537 (Large).JPG
IMG_4542 (Large).JPG
IMG_4545 (Large).JPG
Erwin  
#25 Gepost : woensdag 10 februari 2010 18:29:11(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Er lijkt geen eind aan te komen. Is de sneeuw net weg, valt er zo weer 10 cm de lucht uit. Ook het ijs is door de aanhoudende vorst een stuk dikker dan de vorige keer...
carpfigter  
#26 Gepost : donderdag 11 februari 2010 11:47:38(UTC)
carpfigter

35 ponder

ja pfff zo een weer, wanneer gaat het es ophouden zodat het water terug kan op temperatuur komen en wij onze hengels terug mogen bovenhalen , hopelijk minder dodelijke slachtoffers onder het ijs deze keer grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
JulienH  
#27 Gepost : donderdag 11 februari 2010 13:10:42(UTC)
JulienH

20 ponder

stein jansen schreef:
zwolle:

vandaag weer wezen kijken, samen met julien bij de kolk in zwolle.
gisteren zijn daar dode karpers gezien. vandaag niks gezien.
(de sneeuw maakte het moeilijk voor ons) maar voor de karpers nog moeilijker.

Fucking zure kloteweer! Ik word er echt niet goed van! Dat ijs was echt gigantisch dik en nauwelijks doorheen te komen. Ik ga nu een mail naar gemeente Zwolle sturen om te vragen of zij er iets aan kunnen doen. Wordt vervolgd.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 11 februari 2010 14:05:23(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Het is alle dagen visdag, maar geen vangdag.
JulienH  
#28 Gepost : donderdag 11 februari 2010 13:30:40(UTC)
JulienH

20 ponder

Zojuist deze mail verzonden naar Waterschap Groot Salland en gemeente Zwolle:

Quote:
Geachte heer/mevrouw,

In deze langdurige vorstperiode en dichtgevroren wateren is het voor vissen erg moeilijk om te overleven. De sneeuw die al geruime tijd op het ijs ligt, verergert de situatie ernstig. De sneeuw vormt een lichtdichte laag over het ijs, waardoor er geen licht doordringt in het ondergelegen water. Gevolg hiervan is dat alle waterplanten afsterven en er geen zuurstof aan het water toegevoegd wordt. Nu is er in elk water een voorraad zuurstof in het water aanwezig waarop de vissen kunnen teren. Na een dergelijke lange periode gaat de zuurstof voorraad in het water ernstig naar beneden en hebben vissen het zeer moeilijk om te overleven. Op een gegeven moment is het zuurstofgehalte dermate laag dat vissen uiteindelijk sterven met alle gevolgen van dien.

Hier is wat aan te doen! Door het maken van wakken en het pompen van lucht onder het ijs, neemt het zuurstof gehalte toe en kunnen vissen overleven. Dit is voor een burger niet uit te voeren. De enige manier die een burger heeft is het slaan van wakken. Dit is niet alleen gevaarlijk voor de burger zelf, maar ook voor de vissen. Door het slaan van wakken, ontstaat er een druk verschil onder het ijs wat weer zeer gevaarlijk is voor de vissen. Er zijn een aantal manieren om wakken te maken. Dit zou kunnen gebeuren door bijvoorbeeld de brandweer of de gemeente. U kunt hierbij denken aan grote hoeveelheden (warm) water op het ijs of het drukken van wakken met bijvoorbeeld een kraan of graafmachine. Deze middelen heeft de gemiddelde burger niet tot zijn beschikking. De gemeente kan dit, eventueel in samenwerking met de brandweer, wel voor elkaar krijgen.

Niet elk water heeft last van de langdurige vorstperiodes. Overwegend diepe wateren, lees 3 tot 4 meter en dieper, kunnen waarschijnlijk nog een aantal weken voort met de zuurstofvoorraad en deze wateren hebben vaak wakken waar de vissen zuurstof komen halen aan de oppervlakte. Wateren zoals de vijver achter Thorbecke, Ruimzicht, Stadskolk, Dobbe, Engelse Werk, Kiezebrink en dergelijke hebben veel meer uw aandacht nodig.

Ik vraag doch verzoek u vriendelijk hier op korte termijn aandacht aan te besteden en wakken te maken. De situatie is inmiddels dermate kritiek, dat elk uur telt. Als de gemeente niets doet, zijn de vissen kansloos. Er zijn al meerdere wateren waar dode vissen zijn gezien en de nood is dus zeer hoog. Mocht er hulp van burgers nodig zijn om dit te realiseren, kunt u bij mij terecht en ik zal mijn uiterste best doen zoveel mogelijk mankracht op te roepen. Voor advies kunt u tevens bij andere gemeentes terecht waar al met man en macht wakken worden gemaakt.

Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Deze mail is verzonden aan Gemeente Zwolle en Waterschap Groot Salland

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 14 oktober 2014 19:10:28(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Erwin  
#29 Gepost : donderdag 11 februari 2010 13:38:25(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Goeie, nette brief Julien! Misschien een idee dat iedereen op dit forum deze tekst overneemt en ook naar hun gemeente stuurt?
Erwin  
#30 Gepost : donderdag 11 februari 2010 13:51:10(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Misschien is het ook een idee om een link te sturen met dat filmpje van de dooie vissen in noord Holland van wat de gevolgen kunnen zijn?
JulienH  
#31 Gepost : donderdag 11 februari 2010 13:56:31(UTC)
JulienH

20 ponder

Erwin schreef:
Misschien is het ook een idee om een link te sturen met dat filmpje van de dooie vissen in noord Holland van wat de gevolgen kunnen zijn?

Dat ga ik niet achteraf nasturen, maar is voor anderen die deze brief verder sturen naar hun gemeente wel een goed idee.
JulienH  
#32 Gepost : donderdag 11 februari 2010 18:22:26(UTC)
JulienH

20 ponder

Ik hoop op een snelle reactie en heb me voorgenomen dat ik, bij geen bericht, de krant ook op de hoogte ga brengen. Misschien dat dat voor wat extra druk kan zorgen.
Kees van de Belt  
#33 Gepost : donderdag 11 februari 2010 20:21:30(UTC)
Kees van de Belt

10 ponder

Nette brief,

Ik zie dat in 1 van de wateren die ik aankomend jaar ga bevissen de watervogels hard hun best doen
om voor mij de karpers inlevend te houden.

Hierbij respect voor de wakmakende/zuurstofverzorgende/voeropvretende watervogels ( voor 1 keertje Knipoog )

Bewerkt door de gebruiker donderdag 11 februari 2010 20:22:45(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Erwin  
#34 Gepost : vrijdag 12 februari 2010 12:31:44(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Zijn er mensen op hier die deze brief naar hun gemeente willen sturen?
Kees van de Belt  
#35 Gepost : vrijdag 12 februari 2010 18:52:21(UTC)
Kees van de Belt

10 ponder

Ik fiets maandag eerst zelf wel eens even langs het gemeentehuis in Kampen.

Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
JulienH  
#36 Gepost : vrijdag 12 februari 2010 22:47:46(UTC)
JulienH

20 ponder

Zoals voorgenomen, heb ik vandaag onderstaande mail verstuurd naar de redactie van De Stentor en De Peperbus.

Geachte redactie,

Donderdag 11 februari heb ik middels email contact gezocht met Gemeente Zwolle en Waterschap Groot Salland. Onderstaand vindt u de mail die ik verzonden heb.

________________________________________________________________________________________

Quote:
Eerdere mail verzonden aan gemeente en waterschap. Zie vorige post. Weggelaten uit dit topic, maar wel meegezonden met de mail.

________________________________________________________________________________________

Ik heb nog geen reactie gekregen, wat ook redelijk logisch is aangezien het pas een dag na verzenden is. Ik hoop met een klein stukje (zie voor een voorbeeld onderaan deze mail) in de krant wat extra druk te zetten. Mijn vraag is dan ook of u hier aandacht aan zou kunnen besteden.
Hier vindt u een artikel over een geval van extreme vissterfte deze winter in Nederland: http://www.carpfeeling.c...jn-tol&ContentID=753

Ik hoor graag uw reactie.

Met vriendelijke groet,

U zou kunnen denken aan een stukje als:

Vissen stikken door zuurstofgebrek

In deze langdurige vorstperiode, die gepaard gaat met flinke sneeuwbuien, heeft de natuur het moeilijk. Er wordt van alles gedaan om het de dieren wat dragelijker te maken. Vooral de burger kan veel bereiken door bijvoorbeeld het bijvoeren van de vogels. Moeilijker voor de burger is het om de vissen te helpen, die al wekenlang onder het ijs zitten. Voor vissen is het niet zozeer voedselschaarste wat het probleem is. Door de sneeuw kan er geen licht doordringen in het water waardoor de waterplanten afsterven. Juist deze planten moeten het zuurstofgehalte in het water op peil houden. Nu alle planten afsterven en de zuurstof langzaam opraakt, gaan de vissen een verstikking tegemoet. In de vijver achter Thorbecke Scholengemeenschap zijn in januari al meer dan 25 dode vissen verwijderd.
Burgers kunnen hier weinig tegen doen, aangezien het "slaan" van wakken een drukverschil onder het ijs veroorzaakt wat ook weer gevaarlijk is voor de vissen. Aangewezen partij om hier wat tegen te doen, is de gemeente. Zij kunnen wakken maken met graafmachines. Daarnaast kan de brandweer lucht onder het ijs en water op het ijs pompen, waardoor vissen weer zuurstof krijgen en de sneeuw en het ijs sneller smelten. Alles in de hoop dat de vissen het overleven.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 14 oktober 2014 19:11:05(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

timvanzanten  
#37 Gepost : vrijdag 12 februari 2010 22:53:19(UTC)
timvanzanten

CarpFeeling Crew

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
ziet er goed uit Julien. Ik heb respect voor je doorzettingsvermogen. Ik ben bang dat we allen jouw voorbeeld moeten volgen. de overheden doen er niks mee anders!
Erwin  
#38 Gepost : vrijdag 12 februari 2010 22:54:08(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Super! Goed bezig Julien. ik neem aan dat ze na dit stukje wel inzien dat het zeer serieus is. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze er geen aandacht aan schenken!

Erwin
JulienH  
#39 Gepost : vrijdag 12 februari 2010 23:30:35(UTC)
JulienH

20 ponder

Erwin schreef:
Super! Goed bezig Julien. ik neem aan dat ze na dit stukje wel inzien dat het zeer serieus is. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze er geen aandacht aan schenken!

Erwin

Eerst maar hopen dat de krant een stukje wil plaatsen!
ronpothuizen  
#40 Gepost : zaterdag 13 februari 2010 00:13:17(UTC)
ronpothuizen

25 ponder

Je bent zeker goed bezig Julien!
Respect!!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (8)
4 Pagina's<1234>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.