logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Erwin  
#1 Gepost : zaterdag 5 maart 2011 21:40:37(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He mensen

Wanneer we met een pop-up vissen, balanceren we hem allemaal graag zo precies mogelijk uit. Hij moet heel langzaam -bijna suspenderen- naar beneden zakken. Een prachtige presentatie. Het probleem hiervan is, dat je hem test in ondiep water. Vlak voor je voeten....

Alleen heb je op grotere dieptes te maken met druk. Dit zorgt ervoor, dat hoe dieper je gaat, hoe minder invloed het gewicht van je loodje heeft. Hierdoor kan het dus gebeuren dat het je onderlijn in ondiep water mooi afzinkt, maar op 5 meter diepte je rig recht naar boven staat. De pop-up wil met meer druk nog liever naar boven Knipoog

Dit is iets wat je niet kan testen dus. Maar mijn vraag aan jullie, hoe gaan jullie hier mee om? Nooit over na gedacht, standaard meer lood of op goed geluk?

Gr. Erwin
Sponsor
Jorden  
#2 Gepost : zaterdag 5 maart 2011 22:00:20(UTC)
Jorden

45 ponder

Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
ik gebruik standaard een zware loodhagel, en heb al eens gedoken naar men rigje op ongeveer 2.5 meter diepte, en hij stond perfect Knipoog
Me...myself...and my rods!
Mister X  
#3 Gepost : zaterdag 5 maart 2011 22:01:17(UTC)
Mister X

50 ponder

Op 2 wateren hier kun je zwemmen in de zomer periode mijn maat is met een duikbril &
pop-up rigje in het water gegaan. Wij weten nu m.b.t diepte hoeveel gewicht nodig is ok.
PS: Voor mensen die niet deze luxe hebben kun je beter met waadpak & kijker zo diep
mogelijk in het water gaan een testen. Je kan altijd op de gok meer gewicht toepassen
voordeel je aas presentatie blijft op de bodum nadeel tegen gewicht voor de karper Knipoog
Erwin  
#4 Gepost : zaterdag 5 maart 2011 22:20:20(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Maar overloaden jullie hem dan of hebben jullie hem perfect uitgebalanceerd?
Mister X  
#5 Gepost : zaterdag 5 maart 2011 22:38:27(UTC)
Mister X

50 ponder

Erwin schreef:
Maar overloaden jullie hem dan of hebben jullie hem perfect uitgebalanceerd?

Wij gebruiken voor 2 type wateren uitgebalanceerd op nieuw wateren waadpak & duikbril
of onderwaterkijker (waneer mogelijk) Mijn advies z.v.m in het water gaan met waadpak
& duikbril. Pak een lang stuk nylon (vislijn) monteer hier je lood systeem & rigje aan laat
het rustg zakken ok waneer het water rustig is geworden kijk je met de onderwaterkijker
of alles correct ligt. Wateren waar je kunt zwemmen is het heel leuk met duikbril kan je
close up kijken naar je montage. Hopelijk kan je iets met deze informatie succes man Knipoog

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 5 maart 2011 22:39:55(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

SnowMan  
#6 Gepost : zaterdag 5 maart 2011 22:55:41(UTC)
SnowMan

15 ponder

Ik trim mijn pop-up gewoon af in het ondiepe met overloding.
In plaats van mijn loodhagel aan te passen, knip ik stukjes van de pop-up af.
Om te vermijden dat mijn rig rechtop gaat staan in grote diepte,
breng ik extra sinker aan op mijn rig.
En we hopen dat het mooi gepresenteerd blijft Bidden

grt Snowy
ronald kingma  
#7 Gepost : zondag 6 maart 2011 00:15:48(UTC)
ronald kingma

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
wel eens gedacht aan een regenton? Het is geen 2,5 meter diep maar geeft wel mooi weer hoe je systeem afzakt. Uiteindelijk wil je graag zien hoe hij staat en dat is in mijn ogen een prima oplossing. Verder kun je zomers prima in een zwembad het 1 en ander proberen, mensen kijken misschien even raar maar als karpervisser heb je tenslotte veel over voor je hobby. Het mooiste is natuurlijk het wedstrijdbad wat op zijn diepst ongeveer 2,2 meter is. :-" De druk in water is in mijn ogen gelijk, of het nu groot of klein is het gaat uiteindelijk om de diepte waardoor druk wordt opgebouwd. Think

Bewerkt door de gebruiker zondag 6 maart 2011 00:17:32(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
Erwin Krijgsman  
#8 Gepost : zondag 6 maart 2011 00:17:03(UTC)
Erwin Krijgsman

25 ponder

Bedankjes: 27 keer
Is 4 keer bedankt in 3 post(s)
Misschien lees ik het verkeerd, of begrijp ik het niet goed.
Een boilie die net afzinkt op 10 cm water zal toch door toenemende druk op 10 meter
alleen maar steviger op de bodem gedrukt worden?
Of heb ik niet goed opgelet bij het behalen van m`n duikbrevet?

Mvg ErwinKnipoog
Van de passie voor het karpervissen mijn werk gemaakt...
ronald kingma  
#9 Gepost : zondag 6 maart 2011 00:20:03(UTC)
ronald kingma

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
dat klopt volgens mij helemaal, de druk van water komt vogens mij ook door de diepte

Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
Erwin  
#10 Gepost : zondag 6 maart 2011 00:37:31(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Het gaat om de pop-up. Druk eens een voetbal onder water. De eerste meter gaat nog, maar hoe dieper je gaat hoe moeilijker het word door de opwaartse druk. Het lijkt mij dat een pop-up hetzelfde doet, toch?
Mister X  
#11 Gepost : zondag 6 maart 2011 00:57:26(UTC)
Mister X

50 ponder

Hoe kleiner het object hoe minder druk (weerstand) heeft het nodig (waterverplaatsing)
massa van een voetbal i.v.m een pop-up is veel kleiner. Het gewicht van een voetbal is
niet veel ok materiaal (zonder lucht) omdat water dichter is als lucht wel het ophoog en
pop-up heeft een vaste massa lucht moleculen hier in zijn erg nail. Je kan hier spreken
van tegen druk (kleine maten) pop-up krijgt d.m.v groundbait (bodum aas) gewenste
weerstand. Single pop-up heeft putty of loodhagel nodig hopelijk is dit beetje duidelijk Knipoog

Bewerkt door de gebruiker zondag 6 maart 2011 00:59:07(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Jorden  
#12 Gepost : zondag 6 maart 2011 01:02:49(UTC)
Jorden

45 ponder

Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
Erwin schreef:
Het gaat om de pop-up. Druk eens een voetbal onder water. De eerste meter gaat nog, maar hoe dieper je gaat hoe moeilijker het word door de opwaartse druk. Het lijkt mij dat een pop-up hetzelfde doet, toch?

ben het voor een deel met je eens Erwin. maar, ik heb opgelet bij fysica, dus hier is mijn theorie:

een groter voorwerp (bv nu een bal), heeft ook een grotere oppervlakte waarop de opwaartse druk werkt. omdat een bal rondvormig is, is het drukoppervlak zowiezo al minder groot. als je nu bv. een vierkante bal maakt, en die dompel je onder tot een diepte van 2.5 meter, heb je waarschijnlijk 10x meer kracht nodig. MAAR, een bal heeft een zeer groot drijfvermogen, dit komt omdat er lucht in de bal zit. wat ik nu wil bewijzen is, dat de druk op een pop-up groter gaat worden als je dieper gaat, maar omdat het oppervlak van een pop-up niet zo groot is, niet vierkant is, en niet zo'n heeel groot drijfvermogen heeft, zal het in realiteit niet zoveel uitmaken.

wat ik zou doen is:
bij elke meter die je dieper gaat, verhoog het gewicht van de loodhagel! om te weten hoeveel je het gewicht moet vergroten, zal je het moeten testen. om het allemaal makkelijk te maken zou ik een bak/emmer/ton pakken van 1 meter diep. neem hier je resultaat van, en dan weet je hoeveel meer gewicht er zal moeten gebruikt worden om de pop-up op de plaats te houden waar jij het wilt. dit zou altijd gemakkelijk moeten gaan, want je hebt een referentiepunt (1m). normaal stijgt de druk naarmate je dieper gaat, maar dat verschil is pas merkbaar vanaf een diepte van 10 meter. normaal gezien vis je niet rap op deze diepte's, dus daar hoef je geen rekening mee te houden. waar je wel rekening kan met houden is het drijfvermogen van de pop-up, want deze verschilt!

DUS:
-maak voor jezelf een referentiepunt aan (bv: 1 meter)
-omdat je een referentiepunt hebt, kan je het gewicht aanpassen naargelang de situatie
-als je dieper gaat vissen dan 10 meter, zal je fysische berekeningen moeten gaan doen om je pop-up op de perfecte plaats te houden!
Me...myself...and my rods!
Erwin Krijgsman  
#13 Gepost : zondag 6 maart 2011 01:29:09(UTC)
Erwin Krijgsman

25 ponder

Even simpel:
Een popup boilie staat net uitgebalanceerd op 10 cm water doormiddel van een loodgewicht.
Nu laten we die 10 meter afzakken.
Er veranderd helemaal niets, lood blijft het zelfde, volume van de boilie blijft het zelfde,
alleen de druk neemt met 1 atmosfeer toe.
Lucht is 1 atmosfeer en per 10 meter waterkolom komt er 1 atmosfeer bij.
Laat ik maar eens stoer doen....hoe dieper je vist, des te meer lood kan er vanaf om het
zelfde popup effect te krijgen. Vraag aan allen die het hier niet mee eens zijn: aub geen
ingewikkelde theorie maar graag bewijs. Misschien een projectje voor de onderwater camera
want volgens mij moet dit al zichtbaar kunnen zijn op 2/3 meter.

Mvg ErwinKnipoog
SnowMan  
#14 Gepost : zondag 6 maart 2011 10:16:56(UTC)
SnowMan

15 ponder

Dus als ik hier tussen de regels even wat lees,
kan het best zijn dat op 10 meter diepte je pop-up een bodemaas zou kunnen worden Think

Raar toch ?

Hoe dieper ik in een zwembad wil duiken tot de bodem, hoe moeilijker het word om er te geraken, 1 meter diepte haal je simpel, 5 meter diepte haal ik met wat moeite.....

Vraagje voor Erwin:
Waarom hebben duikers dan een loodgordel om op diepte te kunnen geraken?
Of zie ik dat mis?

Grt Snowy
Erwin  
#15 Gepost : zondag 6 maart 2011 10:59:18(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

@Snowman Duikers hebben een loodgordel om hun tegengewicht te compenseren. Je blijft anders drijven. Met een loodgordel zorg je ervoor dat je zinkt. De meeste duikers hebben rond de 8 a 10 kg nodig om naar beneden te kunnen. Je maak jezelf als duiker gewichtloos door wat lucht in je pak te laten lopen. Dit kun je tijdens je duik aanpassen. Wil je naar boven, laat je wat lucht in je pak, wil je naar beneden, laat je wat lucht weglopen.

Het kan best zijn dat ik het mis heb mensen, maar mijn bevindingen zijn dat lood minder weegt naarmate je dieper gaat. Dit merkte ik ook aan de carpcam. Op 3 meter diepte zat hij muurvast op de bodem, op 6 meter leek hij bijna niets meer te wegen en moesten we er 2 kg bij hangen om hem goed op de grond te houden. Het lijkt mij dat dat ook gebeurt met je rig.

Gr. Erwin
SnowMan  
#16 Gepost : zondag 6 maart 2011 12:00:13(UTC)
SnowMan

15 ponder

Ahaaaaa,

weer wat bijgeleerd over het duikerspak

Thx Erwin
Erwin Krijgsman  
#17 Gepost : zondag 6 maart 2011 12:54:35(UTC)
Erwin Krijgsman

25 ponder

Eeuuh, hier die andere Erwin.
Zo te zien weet Erwin ook wat van duiken en dat 1e stukje van het verhaal is helemaal prima.

Het 2e stukje zal dat ook wel zijn, maar brengt mij in verwarring. Dan zou het toch mogelijk
zijn dat een net uigebalanceerde boilie op 10 cm, gaat stijgen op een diepte van 10 meter.
Zou toch echt een een harde praktijk test willen zien.

Mvg ErwinKnipoog
peter servais  
#18 Gepost : zondag 6 maart 2011 12:54:52(UTC)
peter servais

45 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Dit is iets wat ik me ook heb afgevraagd... Is iets moeilijks wat moeilijk uit te vinden is.

Als je op grotere diepte minder last van gewicht van het lood heb dan zou je je rig gewoon kunnen overloaden.
Als de karper voor je rig gaat dan moet die extra gram ook het probleem niet zijn denk ik.

mvg Peter
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
carpfigter  
#19 Gepost : zondag 6 maart 2011 13:00:25(UTC)
carpfigter

35 ponder

ik zou het niet met zekerheid durven beweren maar mijn perfect uitgebalanceerde rigjes doen het toch best goed op 6m diepte en die test ik ook gewoon in 30cm water ,volgens mij maakt het echt niet veel verschil bij zo een kleine
pop-up , zou het best wel es willen zien wat er gebeurd met depop-up op 6m diepte
@ erwin had je daar nu esaan gedacht om het te demonstreren voor de cam op het weddermeer hé zou veel duidelijkheid gebracht hebben
grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
Erwin  
#20 Gepost : zondag 6 maart 2011 13:11:34(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Dit is precies de vraag van mij Erwin. Ik duik ook zo af en toe...... ik weet hoe het werkt, alleen het feit dat gewicht minder wordt op grotere diepte, is iets dat ik heb ondervonden. Misschien door de opwaartse druk? 10 meter diep is 1 bar, is 1 kg druk per 1 cm2. de boilie krijgt meer druk en wil naar boven.......

Zeker leuk om een keer te testen.

Gr. Erwin
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (5)
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.