logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
roy pluim  
#1 Gepost : dinsdag 5 januari 2010 21:50:32(UTC)
roy pluim


20 ponder

Lid sinds: 14-12-2009(UTC)
Berichten: 274

Wat is bij jullie de reden om naar een BTW water te gaan?
Tuurlijk wil iedereen wel graag een dikke vis vangen, en op BTW water komd grotendeels wel met een 20 kilo vis thuis.
Maar er zit toch totaal geen uitdaging in?
Het is natuurlijk een hele opgave om in ons kikkerlandje een 20 kilo vis te vangen ze zwemmen er wel, maar goed dan nog is die dressuur er bij want als ergens een 20 kilo vis zwemd is het vaak druk bevist,maar als toch redelijk veel tijd en aas er in steekt en je gaat op de juiste wateren aan de slag is het wel mogelijk om er 1 te vangen en dan is dan een hele voldoening denk ik.
En dan wat ik het ergste aan BTW water vind is dat er gestolen vissen op zwemmen, ik heb het zelf 2 keer in frankrijk gevist op de moezel vond dit egt prachtig die grote rivier, sterke vissen, prachtige omgeving.
En eigelijk is het helemaal niet zo heel moeilijk om daar vis te vangen ik heb er zelf geen zware vis gevangen maar wel redelijk veel vis,en toch zit er uitdaging want je kunt maar zo een 20 kilo vis er vangen of nog veel groter maarja die garantie heb je niet en die is wel veel groter op BTW water.
Ik kwam in Lamaxe in Frankrijk Verlaten BTW wateren tegen langs de moezel klijne putjes van 1 ha of kleiner met grote hekken er omheen zeker 3 meter hoog en aan de hekken te zien waren deze mieschien al wel enkele jaren neit meer los geweest.
Ik weet haast zeker dat deze putjes vol zitten met dikke gestolen vissen uit de rivier ,dat is ook niet best voor die vissen want je een dikke vis heeft veel voedsel nodig en als in een putje van 1 ha of kleiner 50 visser in gooit met een heleboel dertigers en groter dan is het voedsel een keer op en dan gaan er vissen dood denk ik.
Dit is een beetje mijn mening en dingen die ik over BTW wateren heb.
Of zijn er ook BTW wateren zonder gestolen vissen,en zonder te veel vissers op 1 putje?
Hoe denken jullie over BTW water en wat is jullie reden om er wel of niet heen te gaan?


MVG Roy
Sponsor
steef zenden  
#2 Gepost : dinsdag 5 januari 2010 21:52:55(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

Dit schreef Erwin bij Etang 5

Erwin schreef:
Even los van de discussie of er wel of geen gestolen vis zit, kan ik me goed voorstellen dat een betaal water voor veel mensen een uitkomst is. We zijn namelijk niet allemaal even avontuurlijk aangelegd. Ook het feit dat het een bepaalde zekerheid bied voor veel mensen. Zekerheid in de vorm van veiligheid, de garantie dat je kans maakt op grote vis, zekerheid dat er niets fout kan gaan betreft vergunningen enz. Kortom, het is voor veel mensen prachtig. Ze kunnen toch naar Frankrijk en weten waar ze aan toe zijn.
Ik geloof niet dat dit soort praktijken overal gebeuren. Wordt het bekent, kunnen ze namelijk naar hun klanten fluiten. Helemaal omdat nieuws als dit zich snel verspreid.

Los van het feit of het wel of niet goed is. Een betaalwateren is een logisch gevolg van vraag/aanbod. Het geeft een hoop mensen een fantastisch weekje weg......

Erwin


Trouwens wat Erwin schrijft ben ik het voor een groot deel mee eens waarom mensen naar een betaal water gaan, dat is ook de reden waarom als ik naar Frankrijk ga naar een betaalwater ga.
Ik ga voornamelijk alleen of mijn vrouwtje gaat mee en dan kies ik wel voornamelijk als rede de zekerheid in de vorm van veiligheid, de zekerheid dat er niets fout kan gaan betreft vergunningen en regels.
Wat ik wel probeer uit te zoeken wat voor betaalwater het is, ik probeer wel naar een niet te commercieel water te gaan waar de karpers en vissers worden uitgebuit en waar gestolen karpers zitten.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 5 januari 2010 21:53:51(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

Arnold  
#3 Gepost : dinsdag 5 januari 2010 22:12:08(UTC)
Arnold


35 ponder

Lid sinds: 13-7-2009(UTC)
Berichten: 974

Hey Roy,

We kennen allemaal de horrorverhalen over betaalwateren waar gestolen vissen rondzwemmen. Ik denk persoonlijk dat die taferelen (gelukkig) steeds meer tot het verleden behoren. Als je een betaalwater boekt, dan raad ik aan om dat via de bekende bemiddelaars te doen. Deze hebben over het algemeen redelijke eisen waar een water aan moet voldoen voordat deze in het programma wordt opgenomen.

Voor mij is voornaamste reden dat ik naar betaalwateren ga toch wel de veiligheid. Op de tweede plaats vind ik het prettig om een klein beetje een indruk te hebben van het bestand wat er rondzwemt. Ik hoef natuurlijk niet het aantal 30ers en 40ers te weten. Het gaat me voornamelijk om een globaal beeld wat er rondzwemt.

Dat betaalwateren geen uitdaging zijn ben ik niet helemaal met je eensKnipoog Kan wel een aantal wateren noemen voor de doorgewinterde visser en dat zijn toch echt ook betaalwateren. Ik denk dat er voor elk type visser een geschikt water te vinden is. Van de visser die lekker een weekje weg wil met de vrouw tot en met de visser die een uitdaging niet uit de weg gaat en daarnaast toch wil betalen voor een stukje veiligheid.

Hoe je het ook wendt of keert, betaalwateren zijn onlosmakelijk met de karpervisserij verbonden en dat zal ook nooit meer veranderen. Als we met z'n allen scherp blijven kunnen we het kaf van het koren scheiden en wateren waar gestolen vissen rondzwemmen tot het verleden rekenen.

Arnold
Erwin  
#4 Gepost : dinsdag 5 januari 2010 22:26:19(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik ken erg veel mensen die blanken in Frankrijk. Dit zijn goeie vissers. Er zijn zoals Arnold al aangaf erg veel wateren die je echt als een erg moeilijk water kunt zien. Dit is ook niet gek. Ze worden namelijk het hele jaar bevist en hebben alles al wel gezien. Hier moet je ook van goeie huize komen om succesvol te zijn.

Ook ik Frankrijk vang niet zomaar een 40er......
steef zenden  
#5 Gepost : dinsdag 5 januari 2010 22:27:06(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

zeker weten dat betaalwateren een uitdaging zijn, mede omdat alle karpers de klappen van de zweep kennen en alle nieuwe methoden uit de toverdoos van ons al kennen.
Op sommige betaalwateren kan vanaf maart tot en met november gevist worden en dat heet dus dat op de karpers op die wateren 9maanden wordt gejaagd. Wat als resultaat heeft dat deze karpers heel voorzichtig en wantrouwig zijn en jij heel veel moet doen om deze karpers te doen azen en bijten

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 5 januari 2010 22:29:21(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

Wim vo  
#6 Gepost : dinsdag 5 januari 2010 22:30:15(UTC)
Wim vo


15 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 131

Erwin iedereen doet of het een mekka is waar iedereen de 20+vissen u op een schoteltje worden gepresenteerd!Niks is minder waar mensen.Vooral rivieren trekken men aandacht(heeft nu niks met dit topic te maken)Maar vermoed dat er overal moet gewerkt worden voor vis in het net!
Erwin  
#7 Gepost : dinsdag 5 januari 2010 22:35:25(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik begrijp wat je bedoeld Wim. Wat ik net aangaf, is dat je ook op BTW moet werken voor je vis. Het gros denkt dat je 'ze zomaar even vangt'. Dit zijn ook de verhalen die je te horen krijgt. Blanks vaak niet.
Wim vo  
#8 Gepost : dinsdag 5 januari 2010 22:58:25(UTC)
Wim vo


15 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 131

Idd de verhalen zoals uit de boekjes,magazine's,dvd's,...
grz

Bewerkt door de gebruiker woensdag 6 januari 2010 00:28:43(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

roy pluim  
#9 Gepost : woensdag 6 januari 2010 16:25:33(UTC)
roy pluim


20 ponder

Lid sinds: 14-12-2009(UTC)
Berichten: 274

Mieschien denk ik er zo over maar niemand wil toch een water vissen waar gestolen vissen in zitten?
hoe weet dan zo zeker dat ze er niet zitten?
En ja als je zeker weet dat niet geval en doet het ook voor de veiligheid enzo dan snap ik het wel, wat is jullie ervaring op betaalwateren in nederland dan bedoel ik onderandere ,blauwe hoef,plashuis,en die nieuwe in hengelo?
Daar zitten in verhouding tot franse BTW Wateren meer schubs hoe kan zon water nou best heel vol zitten met dikke schubs die worden toch nergens gekweekt??


Roy
steef zenden  
#10 Gepost : woensdag 6 januari 2010 20:01:07(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

klopt je hoor nergens van bekende vissers dat ze geblankt hebben op een privewater.

Ik had het een jaar of 5 geleden mee gemaakt op een engels prive water(weet helaas de naam van het water niet meer), de stekken aan de overkant op het water waren afgehuurd en er werd dagelijks door de eigenaar gevoerd. En wat resulteerde dat deze bekende engelse vissers van (toenmalige)Nashteam blanken terwijl aan onze kant gevangen werd, omdat wij heel weinig voerden

Bewerkt door de gebruiker woensdag 6 januari 2010 20:02:52(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

Erwin  
#11 Gepost : donderdag 7 januari 2010 00:26:22(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
@ Roy: De meeste Nederlandse betaalwateren bezitten het originele bestand. In Nederland komt bijna alleen schubkarper voor. De spiegels komen van uitzettingen. in Franse wateren zijn het alleen maar uitzettingen(gekweekte vissen die ook sneller groeien). In Nederland zie je dit ook steeds meer. Dit zal ook het geval bij Nederlandse betaalwateren zijn. Nederlander zijn gek op spiegelkarpers dus zullen ze wel steeds meer worden uitgezet.

Dus in Frankrijk komt gewoon veel meer (de grote meerderheid) spiegelkarper voor. In Nederland veel meer schub- dan spiegelkarper.
Reclin  
#12 Gepost : donderdag 7 januari 2010 03:56:00(UTC)
Reclin


10 ponder

Lid sinds: 11-7-2009(UTC)
Berichten: 72

Beste Roy,
Grappig. Jouw reactie geeft vooral weer hoe een grote groep mensen denkt zonder dat ze enig idee hebben wat er werkelijk gebeurd. Alle betaalwateren over 1 kam scheren. Zo hoor je het ook als er één vliegtuig neer stort, terwijl er 1000den van A naar B vliegen zonder dat er wat gebeurd. In betaalwaterland is dit precies hetzelfde.
Er zijn wateren (klein en groot)die vol gezet zijn met vis. Veel teveel vis. Soms ook gestolen vis. In nederland ken ik zo ook een groot aantal putjes. Deze zijn met gestolen grote vissen bezet en nu vind niemand het erg? Bekende Nederlanders staan ermee op de foto en vermelden de vis in hun lezing. Een half hectare putje met meerdere 20 kilovissen. Zouden die daar echt vanaf het begin gezeten hebben?
Zo zijn er in Frankrijk ook veel wateren waar gekochte vis op zit. Deze zijn bij erkende kwekers gewoon te koop. Een slimme eigenaar koopt geen gestolen vissen op. De kans dat je bestand sterft door een ziekte die mee komt met die gestolen vis is erg groot. En omdat de eigenaren ervan moeten leven gaan ze (vaak) heel zorgvuldig om met de aankoop. Gezonde vis zonder ziekets etc. Meestal heeft het water al een eigen bestand en word dit alleen iets uitgebreid. Door de vraag van vissers naar vangsten word er idd soms wel teveel vis uitgezet. Maar ja, we willen het liefst vangen, toch?
Is vissen op een betaalwater makkelijker? Ik denk het niet. Ik denk dat vissen op een rivier veel makkelijker is. Stuit je op de vis dan zal je absoluut vangen. De vrije vis op de rivier kent veel al 2 gedragingen. Voortplanten en vreten. Vissen op betaalwater is vaak zelfs best moeilijk (zwaar overbezette putten daargelaten). Hier word vaker gevist dus de vis kent de klappen van de zweep. Door de hoeveelheid vissers is het aas aanbod vaak ook veel groter dus de vis hoeft jou aas niet om te overleven (door de hoeveelheid aas stijgt wel vaak het gewicht van de vis). Ook het fenomeen `dressuur` komt om de hoek kijken. Het is soms zelfs een hele andere manier van denken om op betaalwateren goed aan de slag te gaan.
Grote voordeel van een betaalwater kan zijn;
- Er is (meer)bekend over het bestand dus je weet dat jou recordvis er zit.
- Vergunningen zijn geregeld (handig voor de mensen die de taal niet machtig zijn).
- Veelal een Engelse eigenaar dus de regels zijn ook beter te begrijpen (als je zoals mij moeite hebt met de taal).
- Vaak is het terrein omheind. Dus er heerst een grote mate van veiligheid.
- Je kan boeken dus je weet dat er een stek vrij is voor je als je aankomt (dit kan ook voor veel vissers juist een nadeel zijn als je houd van veel verkassen en kunnen inspringen op (weers)veranderingen.
- Sanitaire voorzieningen (voor mij geen must, maar eerlijk is eerlijk, wel lekker.
- Vaak electra, oplaadmogelijkheden voor accu´s/voerboten.

Zijn betaalwateren beter of slechter dan vrij water? Dit mag iedereen voor zichzelf bepalen. Er zijn goeie vrije wateren waar je rustig je ding kan doen maar er zijn ook vele vrije wateren waar ook gestolen vis opzit. Vis uit de rivier of uit een andere put uit de buurt. Mag dit dan wel omdat het geen betaalwater is? Vrije wateren waar je veel info over hebt gevonden omdat er een vis zit die jij graag wilt vangen maar waarvan blijkt dat deze naar een andere (vrije of betaal)put is verhuisd (vaak ook door Franse locals). Al die trips voor niets. Of je trip hebben uitgepland en aankomen op het vrije water blijken er nog veel meer mensen dat idee te hebben gehad om op die datum naar datzelfde water te gaan. Moet je gaan uitwijken naar?? En als je de taal niet machtig bent?

Persoonlijk denk ik dat je ieder water afzonderlijk moet bekijken. Dat je naar jezelf moet kijken wat je wilt. En of dat nu een vrij water is of een betaalwater, belangrijk is dat het aan JOUW eisen voldoet.
Ik hoop dat deze informatie jouw beeld wat heeft kunnen verbreden.

Met vriendelijke groet,

Edwin
Groetjes

Reclin
roy pluim  
#13 Gepost : donderdag 7 januari 2010 13:47:52(UTC)
roy pluim


20 ponder

Lid sinds: 14-12-2009(UTC)
Berichten: 274

dus vis diefstal is meer van 5 a 10 jaar geleden?
Reclin  
#14 Gepost : donderdag 7 januari 2010 16:15:15(UTC)
Reclin


10 ponder

Lid sinds: 11-7-2009(UTC)
Berichten: 72

Hai Roy,
nee, visdiefstal is niet alleen van tien jaar geleden. (Vis)diefstal is er altijd geweest en zal er altijd blijven. Maar dat heeft niet per direct wat met betaalwateren te maken.
Wel was het zo dat 10 / 20 jaar geleden het heel gewoon was om vis naar ander (eigen) water te plaatsen. Toen was een bewaarzak ook gewoon een jute postzak en konden er gewoon 4 vissen tegelijk in. Enkele bekende Nederlandse iconen hebben zo in het verleden hun `eigen` water gecreerd.
Maar de wereld veranderd. We gaan beter met onze vissen om, er zijn regels gekomen en organisaties die toezicht houden.
Toch zal er altijd visdiefstal blijven bestaan. er zullen altijd vissers zijn die een bepaalde vis liever op een ander water zien zwemmen.
Het is wel zo dat betaalwateren (de goede dan) zich niet met visdiefstal willen inlaten. Je hebt te maken met ziektes die in je water kunnen worden gebracht en als het uitkomt dat een belangrijke vis van water A nu opeens bij een betaalwater zwemt krijg je alleen maar negatieve reclames en boycottes. Aangezien (grote) vis ook gewoon bij kwekers te koop is (kijk maar eens wat er in het TT aquarium rondzwom) nemen de goede betaalwateren hier de voorkeur voor.
Met vriendelijke groet,
edwin
Groetjes

Reclin
Erwin  
#15 Gepost : donderdag 7 januari 2010 20:08:12(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik denk dat je het mooi hebt samengevat. Bepaalde mensen spreekt het totaal niet aan en zul je er niet vinden, terwijl het voor andere een ideale uitkomst is om toch vis te vangen in het karper Mekka.
Nielsz  
#16 Gepost : donderdag 7 januari 2010 20:17:14(UTC)
Nielsz


20 ponder

Lid sinds: 18-10-2009(UTC)
Berichten: 219

Ik behoor tot de categorie, 'ik ga liever naar een betaalwater.' Ik moet zeggen dat ik het alleen nog niet helemaal aandurf. Het spreekt me wel aan maar hou het nou nog even op een btw. Kies je een mooi water uit, waar je lekker afgezonderd zit (groot water), zit je als een koning.(vissen)

Niels
Lodewijk  
#17 Gepost : donderdag 18 maart 2010 15:29:24(UTC)
Lodewijk


55 ponder

Lid sinds: 17-3-2010(UTC)
Berichten: 4.290

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
hou in princiepe er niet van om te betalen om te mogen vissen!
je betaald immers al genoeg aan die hobby.
toch ga ik stiekem deze zomer naar een betaalwater toe puur alleen om het te ervaren
en was gewoon overdonderd door het bestand en hoe mooi het plekkie wel niet is
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
ronald kingma  
#18 Gepost : donderdag 18 maart 2010 21:31:29(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
Reclin mooie reactie en helemaal mee eens. Doe je eigen ding.


Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.