de vraag is: waarom koken wij ons eten? zijn wij toevallig ook geen luie soort die gemakkelijk te vreten en te verteren voedsel kiest boven meer moeite te moeten om ongekookt voedsel te verteren?
want de karper zijn verteerproces staat inderdaad tijdens de winter op een laag pitje en ik herinner me dan ook nog een discussie van een paar jaar geleden op een ander forum over het al dan niet gebruikvan vismeel tijdens de winter.
Conclusie was ginds dat ze dan maar enkele boilies minder moeten eten om even snel vol te zitten.
Ergens mogen we ook niet vergeten dat de karper een dier is en dat een dier ook nog zijn instincten heeft (alhoewel ik ook wel eens twijfel bij het vangen van die bepaalde boiliehoeren :-" ). Een mooi voorbeeld heb ik laatst gehad in mijn vijver. Elke week voer ik mijn steuren en karpers een kleine hoeveelheid particles, ideaal voor extra voedingsstoffen. Die vissen weten verdomd goed wat goed is voor hen, behalve een tijdje geleden. Ze namen amper nog een particle. Niet veel later kreeg ik dan ook te horen dat er een fout was gebeurd bij de graanhandelaar en deze zaden een bepaald product over hun heen hadden gekregen. Zou het dan niet net hetzelfde gebeuren met ongekookte maïs? Als jij elke dag vergiftigd voedsel zou eten en je merkt dat je daardoor achteruit gaat, ga je dan uiteindelijk er ook wel met stoppen.
De meeste particles-sterftes gebeuren trouwens nog steeds door het voeren van ongeweekte of toch niet voldoende geweekte maïs. situatieschets: men voert ongeweekte maïs op bv een volgestampt watertje (meeste sterftes gebeuren daar ook, uitzondering is natuurlijk altijd mogelijk). voedselnijd zet aan tot een snelle reactie en vis kraakt de maïs en stuurt deze vervolgens door naar de darm. Spijtvertering zal bemoeilijkt worden door opzwellende deeltjes (kijk maar eens hoe snel maïs kan uitzetten in water) en vervolgens sterft de vis door en darmscheuring of dergelijke.
Deze situatieschets is iets wat niemand kan weerleggen. Als we nu de factor ongekookte en ongeweekte maïs vervangen door geweekte maïs, krijgen we een gans ander beeld. Vis kraakt de opgezwollen maïs en kan daarna alles verteren. Of dit vlot gaat, is voor iedereen een raadsel. Maar feit is wel dat ik al enkele keren vissen heb gevangen die 4 uren na de eerste voerbeurt (instantsesie, 15kg geweekte maar niet gekookte maïs) op de mat al gauw de maïspulp uitscheten. en dan zag je nauwelijks iets van stukjes, echt alles mooie pulp.
Vraag die nu rijst: is die 4 uren nu lang? misschien wel, maar dan eten ze maar gewoon wat minder hé
worden er voedingsstoffen ontrokken? ja, anders zou er geen pulp gevormd worden. Heeft hij te weinig voedingsstoffen ontrokken? dan zal hij heus wel terug komen. Er ligt dan toch nog genoeg.
om ook nog even terug te komen op waarom wij ons eten koken. Dan even een vraagje wat het gezondste is: een rauwe,gespoelde wortel of een gekookte wortel? op gebied van vleesproducten ben ik akkoord, dan moet er gekookt worden. Maar maïs is een plantaardig product. koken wij dan misschien de meeste goede voedingsstoffen er dan niet uit?
Het zou leuk zijn moest er iemand hier dergelijke vakgebieden gestudeerd hebben (mensen van voedselveiligheid of dergelijke?)
Vind het plots wel een heel interessante topic worden
maar nogmaals, dit is slechts de bescheiden mening van een karpervisser die zijn kleine ervaring in de weegschaal probeert te gooien
Grtz