logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

27 Pagina's«<56789>»
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Erwin  
#121 Gepost : dinsdag 28 september 2010 17:10:06(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Andre

Ik zou de lengte van je onderlijn laten afhangen van de bodemgesteldheid. Hoe korter je onderlijn, hoe sneller de vis contact heeft met het elastiek, waardoor het systeem werkt. Het is dus niet zo dat je hier niet in kan variëren. Dat is juist het mooie aan het systeem. Je vertrouwde onderlijn, maar dan toch het rekker effect.
ferenc  
#122 Gepost : dinsdag 28 september 2010 21:38:23(UTC)
ferenc

CarpFeeling Crew

Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Dus het elastiek is gespannen tijdens het opzuigen?Dat lijkt me eigelijk een beetje vreemd.Hoeveel gram is er daarvoor nodig?Kan iemand dat eens testen?Zijn het enkele grammen,dan zou het wel kunnen.Gaat het richting de 10gram??Dan heb ik toch wel mijn twijvels.

Het klinkt natuurlijk geniaal,een haak die (bewijzen van spreken) de lip in geschoten word.

Tim

Er zijn grenzen natuurlijk,de haak moet wel in de bek van de vis komen.

stefan everts  
#123 Gepost : dinsdag 28 september 2010 23:33:30(UTC)
stefan everts

35 ponder

dat is niet het idee erachter hoor!

het gaat erom dat zodra de haak geprikt heeft op constante spanning in de lip blijft zodat de haak dmv kopschudden niet gelost word...

eerst ff goed lezen he Tong
Pompiedomtiedom,,,,die hengels moeten krom!!!!
ferenc  
#124 Gepost : dinsdag 28 september 2010 23:44:24(UTC)
ferenc

CarpFeeling Crew

Het lossen van de haak dat gebeurd bij het kopschudden komt door het slingert lood.Dit is in mijn ogen ook met deze rig?Een stuk elastiek van 25cm?doet daar weinig aan.Ook zijn de krachten die op het elastiek komen veelste groot.

Een quicklink ipv wartel in een safety clip werkt een stuk beter.Kracht genoeg om de haak te prikken en toch snel los bij het schudden.
Erwin  
#125 Gepost : dinsdag 28 september 2010 23:49:21(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Natuurlijk kun je het niet uitstellen, maar het reduceerd het wel. Na een keer kopschudden schiet het elastiek meteen los en heb je hetzelfde als met een kwiklink.
timvanzanten  
#126 Gepost : dinsdag 28 september 2010 23:51:33(UTC)
timvanzanten

CarpFeeling Crew

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
Doordat je wartel niet in het lood zit maar in een bead die tegen het lood aanligt, zal de karper het lood niet kunnen gebruiken om zich van de haak te ontdoen. het enigste wat tussen de onderlijn zit is namelijk de hoofdlijn en het elastiek! het elastiek zal de eerste klappen van het kopschudden opvangen maar nog belangrijker, het elastiek zal loskomen van het lood waardoor je lood vrij kan schuiven over je hoofdlijn!

ferenc  
#127 Gepost : dinsdag 28 september 2010 23:58:00(UTC)
ferenc

CarpFeeling Crew

Dus er zit in principe geen verschil tussen deze rig en het gebruik van een quicklink ipv wartel?Een rubberkraaltje achter je inline lood zou dus ook kunnen?Deze verschuift makkelijk als je het lood erop laat stuiteren.

Scheeld in iedergeval een hoop geknoop :-"
timvanzanten  
#128 Gepost : woensdag 29 september 2010 00:08:59(UTC)
timvanzanten

CarpFeeling Crew

Ferenc, heb je vertrouwen in de bungy rig?
ferenc  
#129 Gepost : woensdag 29 september 2010 00:40:05(UTC)
ferenc

CarpFeeling Crew

Nee haha,Maar het gaat niet om vertrouwen.Gaat erom wat de preciese nut van deze rig is?
Andre  
#130 Gepost : woensdag 29 september 2010 09:52:57(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
ik zie de meerwaarde niet zozeer in mbt het kopschudden. Daarvoor kun je beter met vrij schuivend lood of heli-chod montages vissen. Ik zie de meerwaarde meer in het feit(theorie) dat er spanning op de haak blijft staan, vóórdat eren weerstand van het lood is. Ik geloof ook niet meteen dat de haak in de lip geschoten wordt oid, maar zodra de onderlijn zich strekt, is er maar héél weinig voor nodig om het elastiek uit te rekken volgens mij. Over het algemeen zou een onderlijn van pak 'm beet 10 tot 15 centimeter zich zeker helemaal moeten strekken bij het opzuigen van het aas. Vanaf dat moment is het voor de vis nog heel moeilijk om de haak uit te spugen.

Hoe dan ook, ik heb mijn PR dankzij of ondanks deze rig gevangen Breede lach
Erwin  
#131 Gepost : woensdag 29 september 2010 10:49:02(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Klopt helemaal Andre. Ik vis tegenwoordig bijna alleen maar met het systeem en vooral op wateren waar de vis moeilijk te haken is. Waar je eerder lullige aanbeten kreeg, krijg je met dit systeem harde runs. Plekken waar karpers de rig uit hun bek kunnen werken nadat ze zijn gehaakt. De spanning op de haak (door het elastiek) zorgt ervoor dat ze de haak niet kwijt kunnen. Hetzelfde principe als met de wonderlijn. Alleen rekt dit systeem veel verder.

Een bijkomend voordeel is iets dat we live onderwater hebben gezien. Namelijk het kopschudden. Je kon toen heel mooi zien dat het lood bleef liggen terwijl de vis met zijn kop aan het schudden was. Hij kon het loodgewicht dus niet gebruiken omdat het elastiekje meteen losschiet.

Klasse Andre, dat je jouw pb hiermee hebt gevangen. Ik hoor dat steeds vaker. Ook een conclusie dat vooral de moeilijk vangbare vissen ermee gestrikt worden.

Bewerkt door de gebruiker woensdag 29 september 2010 10:51:08(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Andre  
#132 Gepost : woensdag 29 september 2010 16:51:08(UTC)
Andre

30 ponder

Helaas kan ik dat laatste niet meteen onderschrijven, het is een vis die er op dat water regelmatig uitkomt en ook nu alweer opnieuw gevangen is, op een compleet andere rig. Vandaar mijn opmerking dankzij of ondanks, het vangt in ieder geval vis!
ferenc  
#133 Gepost : woensdag 29 september 2010 17:50:25(UTC)
ferenc

CarpFeeling Crew

Dat de onderlijn zich strekt bij het opzuigen is perfect mogelijk.Maar als de elastiek uitrekt bij het opzuigen word toch de haak in zijn lip "geschoten"?Zo niet dan moet ie zijn bek uit "schieten"

Ff wat tussen haakjes gezet :-" klinkt anders zo overdreven

Zouden die runs niet komen omdat het lood blijft liggen ipv hangt aan zijn lip?Lullige aanbeten kan kopschudden zijn.

Een karper die een haak uit zijn lip werkt?Dit hoor je heel vaak maar zijn hier ooit wel eens bewijzen van gezien?Wellicht met de onderwatercamera?Heb helaas dat niet meegemaakt.

Tuurlijk word er prima vis meegevangen,maar (bedoel het absoluut niet lullig oBlij ) men neemt tegenwoordig alles maar klakkeloos over zonder erover na te denken.
Andre  
#134 Gepost : donderdag 30 september 2010 09:41:30(UTC)
Andre

30 ponder

Niet een karper die de haak uit zn lip werkt, maar die de haak wel vrolijk weer uitspuugt, voordat de haak zich heeft kunnen zetten door de weerstand van het lood, zoals inderdaad te zien is op vele onderwater beelden. In mijn ogen brengt het elastiek eerder spanning op de haak dan dat het lood dat doet.

Dat schieten zie ik zo niet voor me, zover wordt het elastiek ook niet uitgerekt denk ik. maar misschien bedoelen we wel hetzelfde. Als de haak gestrekt in de bek van de karper verdwijnt door opzuiging, dan is er nog maar de geringste beweging nodig om het elastiek op spanning te brengen. Dat elastiek is dan ook zo dun dat daar héél weinig kracht voor nodig is. Op dat moment ontstaat er lichte druk op de haak, waardoor het voor de vis heel moeilijk wordt om die nog kwijt te raken. Zo is althans mijn theorie en in deze theorie zie ik de meerwaarde.
ferenc  
#135 Gepost : donderdag 30 september 2010 09:58:00(UTC)
ferenc

CarpFeeling Crew

Hoe je het zo vertelt klinkt het ideaal.Alleen...ook bij deze rig word de haak uitgespuugd als de onderlijn nog niet gespannen in.Vrij logisch uiteraard.
Zodra de onderlijn gespannen is en de vis verplaatst zich,dan doet een goede onderlijn hetzelfde?Zich meteen in de lip draaien.

Enige wat ik nu zou kunnen bedenken is dat deze onderlijn geweldig werkt als de vis de onderlijn en een klein stukje elastiek strekt tijdens het opzuigen.Zodra hij stopt met zuigen trek de elastiek de haak over de lip en kassa!
Dit zou betekenen dat je een zo licht mogelijk elastiek moet gebruiken en een zo'n kort mogelijke onderlijn omdat deze gestrekt zijn bek in moet gaan.

De vis haakt zich dan (heel licht) zonder zich te verplaatsen.Verplaatst ie zich wel,dan werkt ie gewoon als elk ander onderlijn.
henk seyerlin  
#136 Gepost : donderdag 30 september 2010 14:45:47(UTC)
henk seyerlin

Nieuwe uitzetting

Ik vis tegenwoordig met het volgende systeem.
UserPostedImage

Zodra de karper aas opzuigt, zorgt het lood voor de inhaking.
Zodra de karper gaat kopschudden schiet het lood van de tube en heeft de karper geen gewicht meer om te gebruiken.
Werkt prima.
Nodig:
UserPostedImage

Met de ring kan je ook gemakkelijk een toplood maken.
UserPostedImage

Bewerkt door de gebruiker donderdag 30 september 2010 14:46:53(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Andre  
#137 Gepost : donderdag 30 september 2010 15:20:19(UTC)
Andre

30 ponder

ferenc schreef:
Enige wat ik nu zou kunnen bedenken is dat deze onderlijn geweldig werkt als de vis de onderlijn en een klein stukje elastiek strekt tijdens het opzuigen.Zodra hij stopt met zuigen trek de elastiek de haak over de lip en kassa!
Dit zou betekenen dat je een zo licht mogelijk elastiek moet gebruiken en een zo'n kort mogelijke onderlijn omdat deze gestrekt zijn bek in moet gaan.

De vis haakt zich dan (heel licht) zonder zich te verplaatsen.Verplaatst ie zich wel,dan werkt ie gewoon als elk ander onderlijn.

Zo zie ik het ongeveer inderdaad! Ik verwacht dat het elastiek snel genoeg rekt om te werken inderdaad. De onderlijn moet in dat geval dusdanig kort zijn om snel genoeg te strekken, maar lang genoeg voor de karper om het wel daadwerkelijk naar binnen te kunnen zuigen. Ik zou m zelf inzetten op een centimeter of 12 ofzo.
ferenc  
#138 Gepost : donderdag 30 september 2010 16:46:52(UTC)
ferenc

CarpFeeling Crew

12cm voor boilies zal een mooie lengte zijn.Is natuurlijk afhankelijk van het gebruikte aas en bodem hardheid.

Lodewijk  
#139 Gepost : donderdag 30 september 2010 19:12:31(UTC)
Lodewijk

55 ponder

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
miss een domme vraag maar kan ik ook van die tube van de fietsenmaken( die men vroeger over een ventiel deed ) hiervoor gebruiken??
of is dit te dik?
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
timvanzanten  
#140 Gepost : donderdag 30 september 2010 20:05:16(UTC)
timvanzanten

CarpFeeling Crew

je bedoeld siliconeslang Lodewijk?
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (5)
27 Pagina's«<56789>»
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.