Bij deze zal ik de verslagen van de sessies in Frankrijk in deze rubriek neerpennen.
Donderdagnamiddag was het eindelijk zover : De eerste Frankrijk sessie van 2017!
Na enkele nachten en een 5tal dagsessies geblankt te hebben in eigen land werd het tijd terug andere oorden op te zoeken.
Vorig jaar was een echt ontdekkingsjaar met vele topmomentjes, en hier willen we uiteraard op verderbouwen.
Om met een goed gevoel te beginnen, besloten we opnieuw naar de streek te gaan waar we vorig jaar zaten. Het was namelijk al vrij laat, en veel tijd om een stek te zoeken voor het donker was er niet.
Het water dat we in gedachten hadden was helemaal vrij, we konden alvast plan A uitvoeren.
De hengels gaan vrij snel te water en net voor het donker staat ons kamp op.
Veel tijd om te relaxen krijgen we echter niet, na 1 uur vissen geeft één van de hengels enkele aarzelende piepjes en de waker kruipt naar boven.
De top gaat krom, dus Thibault slaat aan. Hij hangt en het is karper! Zitten we sessie na sessie te kwakkelen in België, staan we na 60min vissen in Frankrijk al met een kromme hengel, kicken!
De dril verloopt zonder problemen en de eerste gaat in het net. Het is een goedgebouwde schuw met lichte ghost-patronen (lichtgekleurde lijn langs dorsale vin, zwarte rand uiteinde staartvin, verkleuring op z'n kop, je kan het jammergenoeg niet zo goed zien op de foto)) Prachtig om mee te starten.
Tot onze verbazing blijft het de rest van de nacht stil....
Onze wekker stond om 7u. We waren namelijk van plan om vroeg op te staan, materiaal op te plooien en overdag op een ander water te gaan vissen.
Zo gebeurd, zo gedaan : even op de tanden bijten en nog voor 8u staan we ergens anders.
We kennen dit water goed en verwachten hier snel een aanbeet. Het is echter nog geen zomer en de eerste laat toch zeker 2-3u op zich wachten.
Het is een klein spiegeltje. Acht who cares? Voor mij is het alvast de eerste van 2017!
Opnieuw blijft het even stil. Pas na onze "brunch" krijgen we terug een run, met een spiegeltje van een pond of 16 als resultaat.
Tijdens het fotograferen krijg ik zelf ook een aanbeet, deze gaat er als een raket vandoor, maar ik sla enkel lucht aan. Jammer...
Vroeg in de namiddag is het weer tijd om onze nachtstek te gaan opzoeken. Het is vrijdag, dus binnen enkele uren begint voor de meesten het weekend. Wij willen hen voor zijn !
De stek van vorige nacht is nog steeds vrij, perfect want we hadden ook deze in gedachten.
De zin zit flink uit en het is genieten van het goede weer.
Uit het niets (we waren er nog maar en verwachten pas tegen de avond actie) krijg ik een lome aanbeet op een hengel gepositioneerd in een zijkanaaltje van het water.
Hij hangt en ik voel dat het een goeie is! Deze vermoedens worden bevestigd als de vis z'n flank in het zonlicht laat schitteren : het is een bak en zo te zien een mooi beschubde spiegel!
Nu ik de vis heb gezien neemt de stress toe deze kwijt te spelen. Hij is uit de obstakels , dus ik dril deze rustig af. Scheppoging 1 is raak!
We kijken elkeer verbaasd aan... serieus? Op de eerste sessie al?
2de vis van het jaar, gelijk een flinke dertiger en wat voor één.
Na Filmen en fotograferen gaat deze terug in z'n element en zak ik met een tevreden smile in mijn stoel
De rest van de dag blijft het stil, buiten enkele brasems tegen de avond.
Het is pas vroeg in de morgen dat Thibault's hengel vertrekt. De vis probeert tijdens de dril het hoekje om te zwemmen, maar kan gelukkig gecounterd worden.
Nog even bonken onder de top en ook deze gaat in het net!
Na de bak van de dag ervoor heeft hij ook een ferme, deze keer een geblokte schub.
Ik besluit nog even te slapen, daar ik de dag ervoor wat later was opgebleven.
M'n maat kan de slaap niet meer vatten en besluit wat buiten te zitten. Strak plan, want iets later staat hij opnieuw te drillen.
Een bijna naakte spiegel (met een grote genezende wonde) is de laatste vis van de sessie.
Voldaan laden we 's middags terug de auto.
De eerste Frankrijk sessie van het jaar was alvast dubbel en dik geslaagd.
We filmen ook wat meer dan vroeger, dus samen met de sessie-verslagen zullen we proberen ook regelmatig filmpjes up te loaden op ons kanaal. (
https://www.youtube.com/...UC8pNoxMwPCX47fR_ZFTY6iw )
Op naar de volgende!
Bewerkt door de gebruiker zaterdag 20 januari 2018 11:36:44(UTC)
| Reden: Niet aangegeven