logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
bart gelan  
#1 Gepost : woensdag 11 november 2015 11:43:47(UTC)
bart gelan

10 ponder

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
hallo allemaal,

Onlangs heb ik me een raymarine dieptemete aangeschaft. Omdat de transducer/ontvanger wat groot, vooral lang, uitvalt vroeg ik me af
of ik deze niet achterste voren kon monteren, met de transducer dus net onder de boot ipv net achter de boot. Dus aan de andere kant van de spiegel.
Op deze manier zit deze dus niet in de weg van de schroef van mijn elektromotor.

Het monteren is dus geen probleem, ik moet enkel mijn constructie omdraaien. Maar nu vroeg ik me af of dit geen kwaad kan ivm de ontvangst.
Het zou dus zijn alsof ik constant achteruit vaar.

groeten Bart
life isn't epic..
but you can always try to make it epic!
Sponsor
bertkamp  
#2 Gepost : woensdag 11 november 2015 12:27:00(UTC)
bertkamp

25 ponder

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Macht volgens mij kein flauss aus, maar waarom probeer je het niet gewoon ?
l-o-r-e-n-z-o  
#3 Gepost : woensdag 11 november 2015 13:25:05(UTC)
l-o-r-e-n-z-o

30 ponder

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Ik denk hetzelfde als Bert als je nu met je voerboot achteruit vaart heeft hij toch ook gewoon de bodem aan in omgekeerde volgorde dat je er eerst in vooruit overvaart.
MVG Lorenzo
HarryO  
#4 Gepost : woensdag 11 november 2015 14:21:59(UTC)
HarryO

40 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Maakt in zoverre wat uit dat je iets meer weerstand hebt.
Maar dat is bij een rubberboot niet merkbaar.
Maar als je al mogelijkheden ziet om hem zelf op een andere plek te monteren, moet het ook mogelijk zijn om hem toch op de goede manier te plaatsen.
Als enig nadeel zie ik het evt. contact met de bodem bij een voerbootje maakt dat qua gewicht niet veel uit maar bij een rubberboot ( bemand) is het gewicht toch een stuk groter en zal bij contact met de bodem de transducher een flinke opdonder krijgen. Je zou kunnen overwegen om er een "stootplaat" voor te monteren.

Bewerkt door de gebruiker woensdag 11 november 2015 14:30:51(UTC)  | Reden: A

geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
bertkamp  
#5 Gepost : woensdag 11 november 2015 15:13:33(UTC)
bertkamp

25 ponder

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Eerst geschreven door: bart gelan Ga naar gequote bericht

Het zou dus zijn alsof ik constant achteruit vaar.

De richting waarin je vaart maakt niet uit. Wat je ziet is niets anders dan het verversen van het beeld waardoor het lijkt alsof je beweegt. Als je stil ligt en alleen naar het scherm kijkt heb je nog steeds het idee dat je vaart. Mijn maat heeft op die manier al heel wat 'vlakke' stukken gevonden omdat hij stil lag.
Hoe je hem monteert maakt voor de werking dus niet uit, maar zoals Harry al zegt, onder de boot monteren maakt het wel kwetsbaar.
Ik zou zelf voor de normale montage kiezen, dus achter en niet onder de boot, als de schroef van de elektro diep genoeg zit heb je geen problemen.

Nog even een aanvulling, de vorm van de transducer en de plaats van de scharnier bevestiging zijn bedoeld om hem tijdens het varen horizontaal te houden zodat het ding de juiste diepte aangeeft. Als je hem achterste voren monteert heb je kans dat hij kantelt waardoor de diepte niet meer correct wordt weergegeven.

Bewerkt door de gebruiker woensdag 11 november 2015 15:33:16(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

HarryO  
#6 Gepost : woensdag 11 november 2015 15:42:49(UTC)
HarryO

40 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Je zou ook even wat informatie kunnen nalezen over het inbouwen van een dieptemeter.
Het is nl. niet altijd nodig om de transducher in het water te hangen.
Als de bodem van je boot enkelwandig is en niet dikker dan ca 10 mm zou je hem gewoon op de bodem kunnen plaatsen/plakken.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
remon v wanrooij  
#7 Gepost : woensdag 11 november 2015 16:36:45(UTC)
remon v wanrooij

25 ponder

Is 25 keer bedankt in 24 post(s)
Ik heb de zelfde dieptemeter en geen probleem met de elektromotor of de benzine motor, hij zit op de spiegel, en net onder water. Je elektromotor zit altijd een stuk lager. Wat wel uit maakt is aan welke kant je hem plaats, dus links of rechts ivm de draai richtig van je schroef. Houdt je hier geen rekening mee dan kan je ruis krijgen op je scherm.
Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
z2h-productions
bart gelan  
#8 Gepost : donderdag 12 november 2015 11:38:40(UTC)
bart gelan

10 ponder

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Bedankt voor de snelle antwoorden iedereen! Ik ga het gewoon eens op de normale manier proberen en anders vind iker wel iets op! Zometeen alles eens testen!

Bedankt
Bart
life isn't epic..
but you can always try to make it epic!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.