5 ponder Lid sinds: 18-5-2015(UTC) Berichten: 39
Bedankjes: 3 keer
|
Hallo, Heb een vraagje over gevlochten nylon lijn. Ik had eerst een rol spro sinking cresta gekocht van 150 meter 0.13 mm (zie verdere info/stats op foto), er zat nog wat gevlochten nylon onder de spoel(oude dus) en heb daar nog wat vanaf gehaald. Boel aan elkaar geknoopt en de spoel zat over vol. Maar gooide het ene na de andere vogelnestje eruit, ook toen er een normale hoeveelheid op zat. Dus dacht ik na de zoveelste x weg met die troep. Vervolgens berkley fireline xds gekocht, ook 0.13 mm. Het laatste restje van de cresta eraf gehaald tot het punt van die oude lijn die er nog opzat en de berkley lijn eraan geknoopt. Maar nu komt i, ik dacht als die andere lijn a 150 meter al meer dan voldoende was zal die berkley lijn wel zo'n beetje op de helft komen, en kan ik er nog een spoel deels mee vullen maar die hele spoel a 274 meter ging er bijna helemaal op, heb hier nu nog een meter of 20 ofzo. Toen naar de verpakking gekeken en daarna snapte ik er helemaal niks meer van. Er staat 7.78 kg 0.13 mm 274 meter maar onder de info van de trek kracht stond ook 8 lb (bij de berkley lijn dus), en op de verpakking stond op de zijkant 8lb 300yd 0.005 green smoke. Dat 0.005 snap ik al helemaal niet. Maar wat is nu de trek kracht en dikte vraag ik me af. zoals ik al eerder zij was de klos met cresta eigenlijk te veel en was maar 150 meter, en nu met de berkley lijn zelfde dikte gaat vanaf hetzelfde punt waar ik de cresta lijn had vast gemaakt op de spoel en gaat er meer dan 250 meter op. Is er iemand die hier een verklaring voor heeft? Waarom gaat er ineens bijna 2 x zoveel op terwijl het dezelfde diktes zijn en vanaf hetzelfde punt op de spoel is vast geknoopt? En wat is nou de echte diameter en trek kracht, en zit er wel 274 meter op zou je zeggen? Op de foto kun je zien waar ik het allemaal over heb, hoop dat iemand er een verklaring voor heeft. Hier een foto van beide producten: http://postimg.org/image/z6znu4jw7/M.V.G. Ron Bewerkt door de gebruiker dinsdag 29 september 2015 18:53:10(UTC)
| Reden: Niet aangegeven
|
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 29-6-2012(UTC) Berichten: 489
Bedankjes: 2 keer Is 25 keer bedankt in 24 post(s)
|
Voor de vogelnestjes is een logische verklaring. Je had je lijn niet nat gemaakt voor het werpen |
Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren! z2h-productions |
|
|
|
|
Heb ik bij die berkley lijn geen last van gehad (is verder idd wel belangrijk hoor, daar niet van). Maar de berkley lijn die werpt iig prima. Maar vraag me meer af waarom staat er 7,8 kg en er pal onder staat 8lb, en welke dikte zou het nou zijn omdat er veel meer fireline op ging dan die cresta lijn vanaf hetzelfde punt op de spoel vast gemaakt. Het is toch raar dat ze iig bijde 0.13 mm moeten zijn en van de 1 gaat er bijna 2 x zoveel op. Op de verpakking staat wel dat het extra rond, glad is enz. Maar zou dat het zijn dan? Hier een foto van de achterkant van de verpakking: http://postimg.org/image/6in6aadzz/ Maar dat je dan 100 meter meer erop kunt spoelen lijkt me stug. Bewerkt door de gebruiker dinsdag 29 september 2015 20:24:04(UTC)
|
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 15-7-2010(UTC) Berichten: 405
Bedankjes: 4 keer Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
|
Veel gevlochten lijnen, en vroeger alle, zijn min of meer plat. Die 0.13mm is dan gemeten op de platte kant, de brede kant kan dan wel 0.20mm zijn. Wil je de spoelcapaciteit van zo'n lijn weten moet je er altijd een paar honderdste bij tellen, ben vergeten hoeveel precies. Bij de moderne ronde gevlochten lijnen hoeft dat niet, dan is 0.13mm ook echt 0.13mm.
|
|
|
|
|
Ahh ok bedankt voor je reactie/uitleg. Heb beide lijnen even een beetje zitten testen en die zwarte (cresta) is wel sterker, maar je voelt gewoon dat i dikker is dan die andere van berkley. Wat op zich logisch is gezien het feit dat berkley 1 van de betere merken is, voelt ook veel gladder aan alleen bij een bloedknoopje brak de lijn wel 7 x op een rij, ook weer vreemd. Maar goed dat verklaart waarsch. waarom er meer op ging. Vraag ik me alleen nog af waarom ze onder die 7,8 kg 8LB hebben gezet, scheelt de helft bijna en maakt de boel er niet duidelijker op. iig 1 mysterie opgelost, nogmaals bedankt! Bewerkt door de gebruiker dinsdag 29 september 2015 22:37:19(UTC)
|
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 15-7-2010(UTC) Berichten: 405
Bedankjes: 4 keer Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
|
|
bertkamp is 1x bedankt voor deze nuttige post.
|
|
|
|
Bedankt voor je reactie weer. Duurde even maar kwartje is gevallen, verder kan je daar best wel eens gelijk in hebben dat het een drukfout is. Komt bij een webshop vandaan die echt bijna alles supergoedkoop verkoopt. Maar ja daar is dan meestal wel een reden voor natuurlijk waaronder belangrijke druk/typ fouten op producten waar dit dan wel onder valt natuurlijk. Koste me 20 euro en heb het in nl nergens goedkoper gevonden of waar dan ook. Die webshop verkoopt ook niet de nieuwste dingen (al hebben ze dat ook wel een beetje) maar o.a. veel restpartijen, uitlopende artikelen, oude/beschadigde verpakkingen, haakjes in maten die bijna niemand wil en die je altijd weer in van die pakketten terug vind in maatje 1,2 en 10 nou ja you get the picture, super goedkope allemaal daar en prima spul. Afijn vriendelijk bedankt voor je hulp, kan mezelf daar zo heerlijk druk om maken omdat ik het niet snap maar daar zetten we nu een punt achter. Bewerkt door de gebruiker woensdag 30 september 2015 12:04:51(UTC)
|
|
|
|
Spring naar forum
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.