Goedemiddag,
Na jaren kanaalvissen heb ik er voor gekozen om een water in de buurt te gaan bevissen.
Hier heerst alleen flinke dressuur en zal je met een standaard rig veel kansen onbenut laten.
Dat de standaard rigs die ik op het kanaal gebruikte hier niet aanslaan heb ik al een flink aantal dagen en weekenden ondervonden.
Diverse forums heb ik vervolgens afgespeurd om me te verdiepen in de rigs.
Zodoende heb ik mij ook aangemeld voor het CF forum en ben ik zelf aan het knopen gegaan.
Ondertussen heb ik het water al wat vaker bezocht met zelf gemaakte onderlijnen.
Ik merk dat er nu wel vooruitgang in zit, en dat beloonde zich ook wel met een aantal mooie vissen.
Toch heb ik sterk het idee dat het nog niet helemaal optimaal gaat.
De eerste rig:
Hiermee vis ik met 2 12mm pop-up's
De rig heeft een lengte van 18cm(wartel-haaksteel) en is gemaakt van JRC coated hooklink
Hiervan heb ik de laatste 2 cm gestript en daarop een stukje putty op gezet die de rest van de onderlijn op de bodem houdt
Als haak gebruik ik de Korda kaptor kurv shank maat 4 afgewerkt met een line aligner van strategy
Verder gebruik ik een micro rig swivel om de boilies aan te bevestigen.
In plaats van een ringetje op de steel zoals bij de blowback-rig heb ik er voor gekozen een stuk onderlijn over de haak te laten lopen.
Heb eigenlijk geen idee of dit onder de D-rig valt.
De 2e rig:
Hiermee vis ik met een 22mm dumbell + Imitatie pop-up mais.
Deze rig heeft ook een lengte van 18cm.
De rig begint vanaf de wartel met 14cm Korda mouth trap en een Anti tangle sleeve(3,5cm)
Aan het einde van deze rig heb ik 4cm soepel onderlijnmateriaal gemaakt,
waaraan ik ook een Korda kaptor kurv shank maat 4 heb bevestigd, met ook hierbij de line aligner.
Bij deze rig heb ik wel gekozen om een ring over de haaksteel te maken, met hieraan de hair.
Op de foto's heb ik een 20mm boilie ipv een dumbell aan de hair,
dus vraag mij sowieso af of de afstand tussen haak en boilie niet te ruim is.
Verder heb ik deze rig ook voorzien van 2 stukjes putty om de knoop tussen deze 2 materialen af te dekken,
en om de onderlijn mooi op de bodem te laten liggen.
Nu is mijn vraag aan jullie of deze rigs op deze manier goed gemaakt zijn, en of nog verbeterpunten zijn.
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen,
Alvast bedankt!!
M.v.g. Rick