logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
007ruben11  
#1 Gepost : maandag 27 april 2015 18:29:27(UTC)
007ruben11

10 ponder

Man
België

Bedankjes: 2 keer
Hallo,

Ik heb al van sommige gehoord dat haken slijpen na een vangst of als ze uit de verpakking komen je enkele voordelen kan geven. Klopt dit,
heb je een voordeel met ze te scherpen? Zorg je er net niet voor dat je haak wat zwakker word en dus rapper kan breken of bot komen? Wat denken
jullie hiervan? Welke set zouden jullie mij dan aanraden voor mijn haken te slijpen als dit een meerwaarde heeft?

Mvg,

Ruben
Sponsor
Maxweasel  
#2 Gepost : dinsdag 28 april 2015 06:32:42(UTC)
Maxweasel

20 ponder

Bedankjes: 9 keer
Is 20 keer bedankt in 18 post(s)
Een extra gescherpte haak geeft idd tal van voordelen, vooral op dressuurputten merkbaar in meer vis op de kant.

Nadeel: Je verbruikt ontzettend veel haken, eenmaal ze geslepen in het water gelegen hebben zijn ze tegen de volgende sessie niet meer bruikbaar.

Ikzelf scherp ze bij met de JAG slijp-set.
007ruben11  
#3 Gepost : dinsdag 28 april 2015 16:24:39(UTC)
007ruben11

10 ponder

Man
België

Bedankjes: 2 keer
Waarom zijn ze niet meer bruikbaar na een sessie? Kan je ook na iedere vangst een klein beetje slijpen en zo je haken langer scherp gebruiken?
jaakopvisser  
#4 Gepost : woensdag 29 april 2015 16:56:57(UTC)
jaakopvisser

10 ponder

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Hallo,

Ik gebruik zelf het slijpsetje van jag, vind het ideaal. En zeker een meerwaarde, een scherpe haak prikt beter dan een haak die bot is. En dat je na elke sessie een nieuwe haak moet gebruiken vind ik een beetje onzin. Je haalt wel de coating van de haak en dan roesten ze inderdaad. Om dit te voorkomen kun je een stift van jag gebruiken, hiermee kleur je de haak weer en voorkom je roestvorming. Zelf gebruik ik zuurvrije vaseline, even het puntje van de haak erin en vissen maar. Ik gebruik een geslepen haak dus meerdere malen en vang er ook meerdere vissen mee.

Groeten jaakop
thanks jaakopvisser is 1x bedankt voor deze nuttige post.
#Stefan15 op 29-4-2015(UTC)
Maxweasel  
#5 Gepost : dinsdag 5 mei 2015 06:02:44(UTC)
Maxweasel

20 ponder

Ieder doet natuurlijk wat ie wil, maar ik gebruik een haak meestal sowieso maar beperkt, zelfs ongeslepen. Op zich hangt dat niet af van hoeveel sessies, maar wel van hoeveel vis ermee gedrild is. Vergeet niet dat je haak je belangrijkste contact is met de vis. Voor mij geen gebroken of uitgebogen haken door metaalmoeheid, paar zware drils of eens vastgehangen en veel kracht op moeten zetten, nieuwe haak. Als ik ze bijslijp is dat nog net iets sneller aangezien je de haakpunt wel scherper, maar ook zwakker maakt.
Andre  
#6 Gepost : woensdag 6 mei 2015 13:14:22(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
sommige haken vind ik goed genoeg uit het pakje, de nash chod haken b.v. omdat je bij chods niet gebruik maakt van het loodgewicht om karpers te prikken vind ik de scherpte van de haak in dat geval extra belangrijk. na een gevangen vis test ik altijd, maar na 2 vissen gaat het sowieso niet meer vind ik.
HarryO  
#7 Gepost : vrijdag 8 mei 2015 07:04:10(UTC)
HarryO

40 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Ik ben gepensioneerd en werk als vrijwilliger in een Repair Café.
Dus uitlatingen als in bovenstaande topic, waar een haakje na twee karpers al
word afgedankt zijn voor mij taboe.
Als je al zo " precies" bent dat je een haak na twee vissen niet meer vertrouwd
Leg ze dan aan de kant en controleer ze bij thuiskomst onder een loep of microscoopje.
Ik zie het al gebeuren dat een vrouw, nadat ze eenmaal door haar vriend
is gebruikt de vriend wegdoet omdat ze zijn "haakje" niet meer vertrouwd.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
thanks HarryO is 1x bedankt voor deze nuttige post.
IvoUitGeel op 8-5-2015(UTC)
Maxweasel  
#8 Gepost : zaterdag 9 mei 2015 08:11:15(UTC)
Maxweasel

20 ponder

En toch is het in mijn ogen zo... En dan heb ik het niet over 2 vissen van 4kg op een parkvijver... (waar trouwens niks mis mee is om te vangen!!!) Maar als je zwaardere vissen hebben tijdens een harde dril kort bij de obstakels waarbij je regelmatig de druk moet verhogen. Ja, dan vervang ik echt snel m'n haak.
Te vaak lees ik hier en op vele andere plaatsen "haak gebroken" of "haak uitgebogen" "zal dan wel een kutmerk zijn". In mijn ogen heeft dat echter niets te maken met het merk maar veel meer met verkeerd en/of langdurig gebruik van een haak. Ik heb nog nooit (en nu ga ik heel hard hout vasthouden), maar dan ook echt nog nooit een uitgebogen of gebroken haak gehad. Maar ik vervang dus regelmatig, na een paar vissen binnen dezelfde sessie of na hooguit 2 sessies... Ook als ik eens vastgehangen heb en toch losgekregen, sorry, maar die haak gaat weg. Ik zou niet willen meemaken dat de volgende aanbeet een zware dril is en de haak het begeeft, dat risico neem ik gewoon niet.
HarryO  
#9 Gepost : zaterdag 9 mei 2015 21:23:29(UTC)
HarryO

40 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Een stukje metaal kennis is hier wel aanwezig en weet dus waar ik over spreek.
Haken die uitbuigen gaan bij mij ook meteen weg. Sterker nog de gehele serie
die ik daar van zou hebben gaat weg.
Een haak die alleen maar breekt en niet uitbuigt heeft mijn voorkeur.
Zijn we waar ik wezen wil.
Alle materialen die gebruikt worden om mee te "takelen" worden gekeurd d.m.v. een trekproef.
Breekt het materiaal, binnen de max. toegestane belasting, dan is het afkeur.
Zo ook met een haakje, het enige dat gebeuren kan is dat, tijdens een dril, het puntje afbreekt, vandaar dat ik stelde bij twijfel haakje controleren en indien nog mogelijk slijpen. (bijslijpen, zoals je stelde kan niet, afslijpen wel Blij )
Materiaal moeheid treed nog niet op na een paar zeer zware drils, als ik zulke zware drils zou hebben dat zoiets wel zou kunnen gebeuren, zou ik eerder overwegen om de (nylon) hoofdlijn te vervangen, of als de dril vlak onder de hengel gebeurt, een deel er van verwijderen.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Andre  
#10 Gepost : maandag 11 mei 2015 11:11:43(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Harry, ik gooi ze niet weg, simpelweg omdat ik ze niet meer vertrouw, maar omdat ik ze na vangst controleer. Mijn bevinding is dat na 2 vissen haken toch wel dusdanig 'botter' zijn. De haak moet echt blijven 'plakken' vind ik zodra die in contract komt met je huid/nagel. Dit krijg ik op een gegeven moment niet meer bijgeslepen, maar misschien ben ik daar zelf niet geslepen genoeg voor :-)? ik gebruik een oud fox diamantvijltje en een loepje. Misschien zijn die vijltjes van jag wel dusdanig beter?

Bewerkt door de gebruiker maandag 11 mei 2015 11:12:55(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Maxweasel  
#11 Gepost : maandag 11 mei 2015 20:49:17(UTC)
Maxweasel

20 ponder

Eerst geschreven door: HarryO Ga naar gequote bericht
Een stukje metaal kennis is hier wel aanwezig en weet dus waar ik over spreek.
Haken die uitbuigen gaan bij mij ook meteen weg. Sterker nog de gehele serie
die ik daar van zou hebben gaat weg.
Een haak die alleen maar breekt en niet uitbuigt heeft mijn voorkeur.
Zijn we waar ik wezen wil.
Alle materialen die gebruikt worden om mee te "takelen" worden gekeurd d.m.v. een trekproef.
Breekt het materiaal, binnen de max. toegestane belasting, dan is het afkeur.
Zo ook met een haakje, het enige dat gebeuren kan is dat, tijdens een dril, het puntje afbreekt, vandaar dat ik stelde bij twijfel haakje controleren en indien nog mogelijk slijpen. (bijslijpen, zoals je stelde kan niet, afslijpen wel Blij )
Materiaal moeheid treed nog niet op na een paar zeer zware drils, als ik zulke zware drils zou hebben dat zoiets wel zou kunnen gebeuren, zou ik eerder overwegen om de (nylon) hoofdlijn te vervangen, of als de dril vlak onder de hengel gebeurt, een deel er van verwijderen.

Dat vervangen van de hoofdlijn, of op z'n minst de eerste meters ervan is iets wat ik de laatste tijd ook bijna elke sessie doe, soms zelfs tijdens de sessie nog eens.
Ja, ik heb een voorkeur voor zwaar obstakelrijke wateren, ik laat liever niets aan het toeval over. Blij
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (5)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.