logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
IvoUitGeel  
#1 Gepost : woensdag 22 april 2015 07:07:08(UTC)
IvoUitGeel

5 ponder

Bedankjes: 5 keer
Hoi,

Ik ben recent (verleden jaar) terug beginnen vissen. aangestoken door een Hollandse kameraad.
Na een jaar zowat het nieuwe gerief in de winkels te hebben bekeken vallen me er een paar dingen op. Ik vraag me af of dat maar inbeelding is...
Destijds (35 jaar geleden) waren de dingen duidelijker. Een Daiwa was een Daiwa. Een Mitchell was een Mitchell. Een Crack totaal onbesproken qua kwaliteit en Penn, tja dat was bijna niet te betalen.
Nu valt me op dat bijna alle, enfin toch veel, molens uit plastiek zijn (of je moet de hoofdprijs betalen) Dat veel molens lijken op Okuma molens en dat ook Penn niet al zijn molens nog zelf maakt.
Klopt het bv dat de nieuwe Penn Affinity verdekke veel trekt op de DAM Quick?
Dat de Abu Garcia Revo Toro Winch op kleine details na knal hetzelfde is als de Okuma Komodo?
Dat de zogezegde SIC ogen die ze nu op alle goedkopere stokken zetten eigenlijk grote rommel is en niks met de Fuji SIC ogen te maken hebben? (De porceleinen topogen op mijn stokken van in den tijd gingen minder rap kapot als de oogskes die SPRO op zijn stokken plakt)

Afijn, vraag ik me af.

Ivo

Sponsor
Flo  
#2 Gepost : woensdag 22 april 2015 08:16:43(UTC)
Flo

25 ponder

België

Is 40 keer bedankt in 39 post(s)
over de vergelijkingen met oude modellen kan ik niet veel zeggen.
Wel dat karpervissen een enorme hype geworden is de laatste 10 jaar.
Er is al ondenkbaar veel materiaal en ze vinden elke dag wel iets nieuws.
Of elke nieuwe "uitvingding" z'n nut heeft, laat ik in het midden. Er zijn er zoveel die denken dat ze het warm water hebben uitgevonden...
Er zit inderdaad ook vaker brol tussen. De commerce probeert veel instapsetjes en dergelijke te verkopen. Handig voor iemand die geen 1000€ wil uitgeven om juist te beginnen vissen, maar de kwaliteit laat vaak te wensen over.
Gelukkig is het aanbod aan goed materiaal ook ferm gestegen !
Jij bent waarschijnlijk een "oldschool" visser, nog eentje die het goede voorbeeld geeft ipv enkel met elektronica te zwaaien Blij
IvoUitGeel  
#3 Gepost : woensdag 22 april 2015 21:40:12(UTC)
IvoUitGeel

5 ponder

Beste Flo,

Qua 'oldscholerigheid' valt het nogal mee denk ik. Ik kan het voordeel van bv een voerboot en dieptemeter/visfinder zeker inzien. :-) En pieperkes vind ik een schoon uitvinding (of is dat laatste ook al old school)

Maar is het juist dat hetzelfde gerief onder verschillende merken (en waaronder niet de minste) verkocht wordt?

Groetjes

Ivo
HarryO  
#4 Gepost : donderdag 23 april 2015 07:12:14(UTC)
HarryO

40 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Ivo

Zoals jij het beschrijft, heb ik het (nog) niet bekeken maar kan mij wel voorstellen dat ook de fabrikanten van de duurdere merken
ook iets willen meepikken op deze steeds populairder wordende markt.
Waar slechts, en nu gok ik, 40% van de karpervissers zich de duurdere merken kan permiteren willen ze ook die andere 60% berijken.
Dat is ook een trend die de laatste 10 jaar sterk opkomt.
Waar eerder goedkopere merken als spro en x2 die "ondermarkt" bespeelden zagen ze de karpervisserij sterk stijgen maar hun verkoop in verhouding niet.
Ze willen hun naam niet direct koppelen aan de goedkopere markt vandaar dat ze met andere namen komen.
Een sterk voorbeeld vind ik Volkswagen en Fiat alle twee brengen ze een gelijkend, goedkoper, model onder een andere naam.
Persoonlijk heb ik er geen moeite mee, sterker ik vind het een goede zaak dat je ook goedkopere spullen kunt kopen met nagenoeg de zelfde kwaliteit. Op plekken waar plastic toepasbaar is, mag het van mij toegepast worden. (vb. het afdekkapje onder de molen, de handgreep aan de slinger bij molens,Beetmelders en de inleg in de ogen van de hengels, al zal ik hier wel commentaar op krijgen)
Zoals bekend is heb ik geen vermogen ter beschikking en is mijn AOW en pensioen ook niet zaligmakend. Maar door deze materialen kan ook ik genieten van deze sport.
Natuurlijk wel uitkijken wat je aanschaft. Maar waar de één een hengel( niet opgetuigd) van 300 euro, of meer, gebruikt durf ik daar wel naast te gaan staan met een hengel van 60 tot 90 euro.
Dit ook voor molens, voerboten, dieptemeters etc
Kortom ik denk dat je gelijk hebt maar zie daarin geen kwaad. Iemand die persé de duurdere artikelen wil hebben kan het onderscheid
wel maken. En iemand die deze spullen niet kan betalen kan zo toch voor een redelijke prijs, verantwoorde materialen kopen.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
IvoUitGeel  
#5 Gepost : donderdag 23 april 2015 22:10:24(UTC)
IvoUitGeel

5 ponder

Harry,

Ja, goed punt. Ik smijt ook met Spro Revenge stokjes en nu zag ik dat B carp zelfs 13" 3lbs stokjes heeft onder de 40€. Dat is inderdaad een goede zaak met een beperkt hobby budget.

En ja, ook in andere markten zie je dat de producten van één band rollen maar in een ander doosje gaan.

Afijn, ogen open houden dus en voor minder kan je gesteld zijn dus.

Groetjes
HarryO  
#6 Gepost : vrijdag 24 april 2015 07:28:32(UTC)
HarryO

40 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Ivo

Ook ik vis met stokken van spro, ik dacht dat het de prior is van 2,5 lb en de preference van 2,75 lb.
Daarnaast heb ik nog een 2,75 lb eigenbouw van Very (onbekend merk volgens mij) Een hele soepele hengel, heb hem wel eens ingezet op witvis als feeder hengel. heeft een enorme buigkracht verdeelt over (bijna) de gehele stok.
En als reserve heb ik een sheakspeare van 2,75 lb alle hengels van 3,60 mtr.
Deze laatste zet ik in als ik met 3 hengels op mijn rod-pot vis, daar past de eigenbouw, met zijn afwijkende oog maten, niet mooi tussen. (waar de normale hengels meestal 6 ogen hebben heeft deze er 10)
Maar meestal, als de omstandigheden het toelaten, liggen 2 hengels op de pot en de derde op banksticks de andere kant op.

Zou met die stokken van 40 euro of minder toch goed uitkijken en door de verkoper een buigdemonstratie laten geven.
Ik heb ooit een spro ledgend (hoop dat ik het goed schrijf) gekregen. Die staat nog steeds ergens in mijn schuur. Heb hem 1 x uitgetest
Maar dat ding is zo ontzettend stug dat ik hem nooit meer zal gebruiken.

Mijn beetmelders zijn van markerworld, zijn aan vervanging toe maar hebben het 6 jaar goed gedaan. Doen het eigenlijk nog goed maar zijn niet waterdicht. Doen nog steeds wat ze moeten doen, loeien als een karper aan de lijn trekt of naar je toe komt. Angel

Kijk ik ben 66 jaar jong dus ik heb niets aan spullen die 10 jaar of langer mee gaan. Dus voor mij zijn deze goedkopere materialen een prima uitkomst om het karpervissen, verantwoord, binnen mijn budget te houden.

suc6 en vang ze
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
thanks HarryO is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Erwin Krijgsman op 29-5-2015(UTC)
IvoUitGeel  
#7 Gepost : vrijdag 24 april 2015 09:28:04(UTC)
IvoUitGeel

5 ponder

Perfecte redenering wat mij betreft, Harry

Groetjes
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (2)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.