logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Gies  
#1 Gepost : woensdag 25 maart 2015 20:07:33(UTC)
Gies

15 ponder

Man
België

Bedankjes: 87 keer
Is 8 keer bedankt in 8 post(s)
Hallo iedereen
Het laatst heb ik me een nieuw penhengeltje (spinhengeltje) aangeschaft. Hij is 2,70m (lekker kort), werpgewicht 1-40g, 2-delig. Nu is m'n vraag of ik hier ook statisch mee kan karperen? Er ligt een klein vijvertje in de buurt waar er mooie karpertjes op zwemmen maar ze zijn echt schuw soms daarom is zo'n licht hengeltje misschien wel handig want met m'n gewone hengel ( een echte beginnershengel, redelijk log)heb ik er nog nooit een statisch gevangen. In de eerste plaats heb ik m'n penhengel gekocht om te pennen natuurlijk maar misschien is het ook wel tof om lekker licht te karperen (rond de 30g dan)Angel .

mvg Gies
Vissen is zoeken!!
Sponsor
tomvliet1998  
#2 Gepost : woensdag 25 maart 2015 20:24:25(UTC)
tomvliet1998

25 ponder

Bedankjes: 38 keer
Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
ik zelf ben zelf ook zo begonnen .
het gaat uiteraard ik zou je aanraden een iets zwaarder loodje te pakken 40-60 gram .
dat kan je hengel perfect aan als je niet al te lomp en hard gooit .
maar je hebt het over een klein vijvertje dus geen probleem in mijn ogen .
dit zal de vis normaal iets beter haken .
ik zou zeggen probeer het eens en je zult de resultaten wel zien.
thanks tomvliet1998 is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Gies op 18-4-2015(UTC)
Gies  
#3 Gepost : woensdag 25 maart 2015 20:33:36(UTC)
Gies

15 ponder

Man
België

Bedankt tomvliet1998

Dus die maximum gewichten kan je best een beetje ruimer nemen. Dan zal ik dat eens proberen, ik heb nog een inline lood van 57gram liggen dan zal ik dat er eens op monteren. De bodem is er ook heel modderig ( veel bladeren en andere rommel), dus een lange rig zal ook wel noodzakelijk zijn zeker?

mvg Gies
Vissen is zoeken!!
whitey  
#4 Gepost : woensdag 25 maart 2015 21:07:32(UTC)
whitey

45 ponder

Man
België

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Eerst geschreven door: Gies Ga naar gequote bericht
Hallo iedereen
Het laatst heb ik me een nieuw penhengeltje (spinhengeltje) aangeschaft. Hij is 2,70m (lekker kort), werpgewicht 1-40g, 2-delig. Nu is m'n vraag of ik hier ook statisch mee kan karperen? Er ligt een klein vijvertje in de buurt waar er mooie karpertjes op zwemmen maar ze zijn echt schuw soms daarom is zo'n licht hengeltje misschien wel handig want met m'n gewone hengel ( een echte beginnershengel, redelijk log)heb ik er nog nooit een statisch gevangen. In de eerste plaats heb ik m'n penhengel gekocht om te pennen natuurlijk maar misschien is het ook wel tof om lekker licht te karperen (rond de 30g dan)Angel .

mvg Gies

Gewoon doen Gies, wat je zelf doet.........doe je meestal beter. Mee eens

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
thanks whitey is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Gies op 26-3-2015(UTC)
Gies  
#5 Gepost : donderdag 26 maart 2015 07:46:32(UTC)
Gies

15 ponder

Man
België

Haha withey

Als de examens achter de rug zijn dan weet ik wat ik ga doen, die visdrang is echt niet te houden Blij.
Vissen is zoeken!!
peter servais  
#6 Gepost : zaterdag 28 maart 2015 23:30:00(UTC)
peter servais

45 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Hallo Gies,

Als je een dergelijk licht hengeltje gaat gebruiken als penhengel dan lijkt me dat geen probleem.
Statisch zou ik er niet meer aan hangen dan lood tot 40gram, en dan voorzichtig inwerpen (je ideale werpgewicht is namelijk: 1+40=41gr/2= 20,5 gr.) Als je dan 60 gram gaat wegwerpen dan kan je spinhengeltje namelijk aardig slopen. Zorg er eerst maar eens voor dat je vist met een goede scherpe haak en een goed hakende rig, dan haakt een wat lager loodgewicht ook prima.

Let op, ga met zo'n hengel niet tegen obstakels (overhangende bomen/ struiken, paaltjes, en lelieveldjes e.d.) aan vissen, je mist daarvoor body in de hengel waardoor je de vis niet of nauwelijks kan sturen. Dit puur uit het oog van de veiligheid van de vis.

Succes en ik hoop dat je veel sport mag beleven aan de karpertjes op je lichte hengeltje.
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
thanks peter servais is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
whitey op 29-3-2015(UTC), Gies op 29-3-2015(UTC)
Gies  
#7 Gepost : zondag 29 maart 2015 20:29:28(UTC)
Gies

15 ponder

Man
België

Bedankt peter servais

Natuurlijk heb ik deze hengel gekocht om te pennen maar ik dacht dat misschien eens heel licht statisch te karperen ook wel leuk zou zijn. Ik zal eens langs de hengelsportzaak gaan om wat lichtere loodjes te kopen en dan probeer ik het eens.

mvg Gies
Vissen is zoeken!!
Andre  
#8 Gepost : woensdag 8 april 2015 15:43:10(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
de belasting van een karper kan zon hengeltje best hebben. Als je m niet overbelast door met zwaar lood flink uit te halen zal t allemaal wel lukken. Je omschrijving van dat je met je andere hengel niets vangt omdat ie te log is snap ik niet. Daar kun je toch ook best een lichte montage aan knopen? het geeft weliswaar misschien niet zoveel sport als een licht hengeltje, maar das iets anders.
thanks Andre is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Gies op 18-4-2015(UTC)
Flo  
#9 Gepost : donderdag 9 april 2015 09:23:24(UTC)
Flo

25 ponder

België

Bedankjes: 5 keer
Is 40 keer bedankt in 39 post(s)
Ik denk dat de meeste onder ons wel met kleine hengeltjes zijn begonnen (ofnee juist, het is nu de mode geworden om eerst een voerboot en dergelijke te kopen voor je precies weet hoe een karper eruit ziet... Knipoog )
OP kleine vijvertjes zou dit zeker plezant moeten zijn. Licht loodje en lekker precies vissen.
Dat het knolletjes zijn boeit niemand, het is gewoon aangenaam vissen !
Zelf onlangs nog karpers van 6 a 8 kg gevangen met een klein spinhengeltje. Ideaal was anders, ik had namelijk een veel kleiner formaat verwacht verwacht, maar het ging wel als je rustig afdrilde. Had dan ook totaal geen last van obstakels Blij
Ik zou zeggen veel plezier!

Bewerkt door de gebruiker donderdag 9 april 2015 09:24:37(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

thanks Flo is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Gies op 18-4-2015(UTC)
Gies  
#10 Gepost : vrijdag 10 april 2015 10:50:35(UTC)
Gies

15 ponder

Man
België

Eerst geschreven door: Andre Ga naar gequote bericht
de belasting van een karper kan zon hengeltje best hebben. Als je m niet overbelast door met zwaar lood flink uit te halen zal t allemaal wel lukken. Je omschrijving van dat je met je andere hengel niets vangt omdat ie te log is snap ik niet. Daar kun je toch ook best een lichte montage aan knopen? het geeft weliswaar misschien niet zoveel sport als een licht hengeltje, maar das iets anders.

Bedankt Andre

Ik was eergisteren in de hengelsportzaak en ik keek naar lichtere loodjes maar het lichtste was 57gr, maar is dat niet te zwaard voor een maximum werpgewicht van 40grDus... ?
En dan wat ik zei van die andere hengel die ik te log vind is omdat er overal overhangende struiken hangen dus echt goed uitwerpen kan je er niet, daarom vind ik hem nogal log op dat kleine vijvertje.

met vriendelijke groeten
Gies
Vissen is zoeken!!
Gies  
#11 Gepost : vrijdag 10 april 2015 10:59:20(UTC)
Gies

15 ponder

Man
België

Eerst geschreven door: Flo Ga naar gequote bericht
Ik denk dat de meeste onder ons wel met kleine hengeltjes zijn begonnen (ofnee juist, het is nu de mode geworden om eerst een voerboot en dergelijke te kopen voor je precies weet hoe een karper eruit ziet... Knipoog )
OP kleine vijvertjes zou dit zeker plezant moeten zijn. Licht loodje en lekker precies vissen.
Dat het knolletjes zijn boeit niemand, het is gewoon aangenaam vissen !
Zelf onlangs nog karpers van 6 a 8 kg gevangen met een klein spinhengeltje. Ideaal was anders, ik had namelijk een veel kleiner formaat verwacht verwacht, maar het ging wel als je rustig afdrilde. Had dan ook totaal geen last van obstakels Blij
Ik zou zeggen veel plezier!

Bedankt flo

Er zitten inderdaad bijna alleen knolletjes maar dat vind ik er juist zo fijn aan Blij . En dat van die voerboot kopen vooraleer je weet hoe een karper eruit ziet dat is helemaal waar, zo zie ik er genoeg tegenwoordig. Ik ben begonnen toen ik voorntjes aan het vangen was en er opeens een karper aan had, toen dacht ik: daar wil ik meer van proeven. En zo heb ik stelselmatig meer materiaal bijgekocht, en een voerboot is voor mij nog lang niet aan de orde, daar heb ik gewoon nog niet genoeg kennis over het karpervissen overLike .

met vriendelijke groeten
Gies

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 10 april 2015 11:01:05(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Vissen is zoeken!!
thanks Gies is 1x bedankt voor deze nuttige post.
whitey op 10-4-2015(UTC)
whitey  
#12 Gepost : vrijdag 10 april 2015 14:10:05(UTC)
whitey

45 ponder

Man
België

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Gies,

Ik heb je even bedankt, waarom?: jij hebt de perfecte ingesteldheid en mentaliteit om ooit die ene topbak te vangen (en veel meer natuurlijk), jij doet het tenminste stap voor stap, als ik soms zie wat de jeugd tegenwoordig allemaal krijgt, ik heb het dan nog maar over hengelmateriaal, van ouders en grootouders en noem maar op, ik weet ook wel dat de tijd niet stilstaat, jammer genoeg, maar ik denk dat velen van ons zich soms ook wel vragen stellen bij het zien met welk top materiaal de hele jonge jeugd tegenwoordig aan de waterkant zit, is natuurlijk ook goed voor de economie.

Gies: 1 goede raad? doe zo verder!Tik 'm aan!

Er zijn hier nog enkele jonge knapen doe goed bezig zijn hoor,.........car...,tyc.....roe....en ik vergeet er waarschijnlijk nog enkele Schamen

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 11 april 2015 09:29:49(UTC)  | Reden: verbetering spelfout

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
thanks whitey is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Gies op 18-4-2015(UTC)
Gies  
#13 Gepost : vrijdag 10 april 2015 19:49:44(UTC)
Gies

15 ponder

Man
België

Thanks withey, een topbakBigFish zou ooit leuk zijn maar knolletjesVissen vangen op een lekker licht hengeltje zou ook leuk zijnBlij !

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 10 april 2015 19:51:53(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Vissen is zoeken!!
Andre  
#14 Gepost : maandag 13 april 2015 12:02:00(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Eerst geschreven door: Gies Ga naar gequote bericht

Bedankt Andre

Ik was eergisteren in de hengelsportzaak en ik keek naar lichtere loodjes maar het lichtste was 57gr, maar is dat niet te zwaard voor een maximum werpgewicht van 40grDus... ?
En dan wat ik zei van die andere hengel die ik te log vind is omdat er overal overhangende struiken hangen dus echt goed uitwerpen kan je er niet, daarom vind ik hem nogal log op dat kleine vijvertje.

met vriendelijke groeten
Gies

Jammer dat ze geen uitgebreider assortiment hebben qua lood, in de hengelsportzaak waar ik kom gaat het vanaf 35 gram volgens mij. Opzich is 57 gram niet zon punt, als je op zo'n vijver meer gerichte worpen doet, ipv uit volle kracht de overkant probeert te halen, moet het niet zo'n probleem zijn!
thanks Andre is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Gies op 14-4-2015(UTC)
Flo  
#15 Gepost : dinsdag 14 april 2015 14:01:49(UTC)
Flo

25 ponder

België

die loodjes koop ik per 10 voor 2-3€ ofzo in Decathlon of dergelijke.(10-40g)
Zijn lichje inlineloodjes meestal. Al bevestig in deze op de loodclip zelf mbv. een stukje nylon. Bij weerstand of hapering breekt de nylon en heb je terug vrij spel.
Mijn favoriet hier is een "featherlight" montuurtje met een korstje brood in eigen kant Knipoog, uiteraard met halfslappe draad
Kan je heel nauwkeurig vissen

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 14 april 2015 14:02:46(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gies op 16-4-2015(UTC)
Gies  
#16 Gepost : donderdag 16 april 2015 08:09:08(UTC)
Gies

15 ponder

Man
België

@Andre het is inderdaad vervelend dat ze er geen lichtere hadden. Maar dat vijvertje is zo klein dat je er ook niet anders kan dan rustig werpen.

@Flo een korstje brood? Gewoon op de haak dan of kan je dat ook op de hair doen? En wordt brood niet heel snel slap en valt het dan niet van de haak/hair?

met vriendelijke groeten
Gies
Vissen is zoeken!!
Flo  
#17 Gepost : donderdag 16 april 2015 08:44:13(UTC)
Flo

25 ponder

België

gewoon op de haak
En brood wordt idd slap, daarmee dat ik dan heel licht vis, zodat ik elke aanbeet (al is het witvis) kan opmerken en zo tijdig m'n aas kan veranderen.(als je twijfelt : direct binnenhalen en nieuw korstje aandoen, je kan vaak zien dat het net boven je stekje komt drijven als het van de haak is)
Je kan op deze manier zowel op grond, tussen 2 waters, als aan de oppervlakte vissen.
Probeer brood met een stevige korst te nemen, je kan er ook vanalles op doen om het extra attractief te maken Knipoog
Ik vind dit best een leuke manier van vissen, je moet constant aandachtig zijn (+ het legt me geen windeieren, is niet alleen van toepassing voor knolletjes en bijna niemand doet je na )

Bewerkt door de gebruiker donderdag 16 april 2015 08:45:35(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gies op 18-4-2015(UTC)
Gies  
#18 Gepost : donderdag 16 april 2015 10:51:01(UTC)
Gies

15 ponder

Man
België

Bedankt Flo

Dat klinkt tof, zo lekker aandachtig vissen maar toch statisch. Maar moet ik dan een kleine haak of juist een grote haak gebruikenDus... ? Ik gebruik al een tijdje de E-S-P raptor t6 barbed in maatje 8 , ik vind ze persoonlijk niet te groot en niet te klein maar wat is het beste? Die visserij ziet er mij echt leuk uit, dit ga ik zeker proberen en vermits er veel witvis zit zal ik me geen seconde vervelenBlij (als ze bijten tenminste)

met vriendelijke groeten
Gies

Bewerkt door de gebruiker donderdag 16 april 2015 10:52:00(UTC)  | Reden: smileys

Vissen is zoeken!!
Gies  
#19 Gepost : vrijdag 17 april 2015 20:02:43(UTC)
Gies

15 ponder

Man
België

Ik heb vandaag eens in de tuin een testje gehouden hoe zo'n licht hengeltje werpt met zo'n te groot gewicht, en ik denk toch dat ik ga zoeken naar lichtere loodjes (30-35gr). De hengel boog te veel door en ik voelde duidelijk dat dit te veel was voor dat lichte hengeltje. Dus voorlopig zal ik het doen met mijn gewone karperhengel (waar ik een paar dagen geleden achter kwam dat het eigenlijk een bolognaise hengel is) maar daar zal het ook wel mee lukken. Allen is die wat stugger en logger.

met vriendelijke groeten
Gies
Vissen is zoeken!!
Flo  
#20 Gepost : zaterdag 18 april 2015 10:20:57(UTC)
Flo

25 ponder

België

haak maatje 6 of 8 zou goed moeten zijn hoor. Als het echt knolletjes zijn kan je zelf naar 10 gaan (zolang je dan niet teveel witvis haakt)
Gies op 18-4-2015(UTC)
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (6)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.