logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
gerjan  
#1 Gepost : zaterdag 21 maart 2015 19:07:32(UTC)
gerjan


20 ponder

Lid sinds: 7-3-2011(UTC)
Berichten: 227

Bedankjes: 1 keer
Hallo,ik ben op zoek naar een elektromotor voor achter me 1.80 rubberboot,

wat von elektromotor zal ik hier achter doen,

en hoe veel lbs ?

alvast bedankt,

gr gerjan
Sponsor
Harmen Sleeuwenhoek  
#2 Gepost : zondag 22 maart 2015 10:40:42(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Hoi Gerjan

Hangt ook af van op wat voor wateren je de boot wil gaan gebruiken. Ikzelf had een 2,40 of 2,70 boot en had hierbij een 54lbs motor.
Ik gebruikte dit op stilstaande wateren en ook met tegenwind kwam ik goed weg, ook op groot water.
Als ik jou was zou ik naar een watersport winkel gaan en niet naar een hengelsport winkel.
Ikzelf kocht mijn complete set bij een hengelsportwinkel en heb daar geen goeie ervaringen mee qua voorlichting.
Ook qua accu en oplader je goed laten voorlichten, ik had een snel-lader gekocht die goed was volgens de winkelier maar leerde later van mensen die er wel verstand van hadden dat ik een druppel-lader had moeten kopen omdat als de accu te lang op een snel-lader is aangesloten de accu kapot kan gaan (is mij ook overkomen).

Laat je goed voorlichten, voorkomt een hoop gedoe en geeft veel meer vaar-plezier.

Groet,

Harmen.
Erwin  
#3 Gepost : maandag 23 maart 2015 12:40:29(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Hoe zwaarder je elektromotor, hoe langer je accu meegaat. Een elektromotor trekt je accu snel leeg wanneer je in de hoogste stand vaart (4 of 5). Met een zware motor ga je met standje 2 of 3 al redelijk hard en dus verbruik je minder stroom. Ik heb zelf een boot van 220 cm en gebruik hiervoor een motor van 44 lbs. Hiermee kan ik zo'n 2 uur varen (in stand 3) op een 40 ampère accu.
bertkamp  
#4 Gepost : maandag 23 maart 2015 13:27:08(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Tja...
In de hoogste stand verbruik je wel meer stroom maar je legt ook een grotere afstand af.
Je zou eens moeten meten hoe ver je kunt varen in de hoogste stand en in standje 3.
Ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt.
Wat wel uitmaakt is als een motor te licht is voor je boot, de schroef roert dan wel in het water maar het rendement is dan laag.
DavidT  
#5 Gepost : maandag 23 maart 2015 17:48:06(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
En er meteen een kortstaart van maken.
Say hello to my little friend
HarryO  
#6 Gepost : maandag 23 maart 2015 22:08:50(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Hoeveel pond stuwkracht heb ik nodig?

Voordat u verder gaat is het van belang te weten dat de maximaal haalbare snelheid met een Minnkota elektromotor circa 8 km/uur ligt. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van het model boot dat u heeft. Een zwaardere motor gebruiken zal maar een minimaal effect op de snelheid hebben.

Er zijn, voor zover bij ons bekend, helaas geen propellers met een grotere / verschillende voor Minnkota motoren verkrijgbaar om op die manier de snelheid te kunnen vergroten. Motorguide heeft wel voor de 82 Lbs motor andere propellers.

Het stroomverbruik voor een 12 Volts Minnkota of Motorguide is ongeveer 0,9 Ampère per pond stuwkracht, voor de meeste andere merken is dit ongeveer 1 Ampère per pond stuwkracht. Voor 24 Volts modellen is dit 0,45 respectievelijk 0,5 Ampère per pond stuwkracht.

De belangrijkste factoren van invloed;

1) Totaal gewicht van de boot (waterverplaatsing incl. passagiers, bagage, accu's, motor, etc.).

2) Stroomlijn van de boot.

3) Opbouw (windgevoeligheid).

4) Gemiddelde vaarsnelheid.

5) Vaart u op beschut of (ook) op open water.

Helaas is het niet mogelijk om zondermeer te stellen dat er altijd één specifiek model de juiste is. In veel gevallen zijn er afwegingen waar geen duidelijk ja of nee op te geven is. Denk hierbij aan gewenste vaarduur of traploze snelheidsregeling. Zonder meerprijs zal eenieder voor het maximale kiezen. Zodra aan een keuze een prijskaartje hangt, zal men prioriteiten stellen en afwegingen maken welke per persoon verschillend zullen zijn.

bron: Minnkota of Motorguide

Ik persoonlijk denk dat je het antwoord van Harmen Sleeuwenhoek het beste kunt volgen.
En een juiste accu en ladertype keuze is minstens zo belangrijk.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
HarryO  
#7 Gepost : maandag 23 maart 2015 22:23:48(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Eerst geschreven door: Erwin Ga naar gequote bericht
Hoe zwaarder je elektromotor, hoe langer je accu meegaat. Een elektromotor trekt je accu snel leeg wanneer je in de hoogste stand vaart (4 of 5). Met een zware motor ga je met standje 2 of 3 al redelijk hard en dus verbruik je minder stroom. Ik heb zelf een boot van 220 cm en gebruik hiervoor een motor van 44 lbs. Hiermee kan ik zo'n 2 uur varen (in stand 3) op een 40 ampère accu.


Edwin
je redenatie klopt niet helemaal.
Al snap ik je redenatie wel.
Met een zwaardere motor hoef je niet op vol vermogen te varen als met een lichtere motor om de zelfde snelheid te behalen. Maar een zwaardere motor trek wel meer stroom dan een lichtere motor.
Het voordeel haal je uit de waterverplaatsing. Door de grotere propeller hoef je minder omwentelingen te maken dan met een kleinere propeller. De winst zit in de rechte waterverplaatsing bij lagertoerental.
Bij hoog toerental krijg je ook veel zijdelingse waterverplaatsing en die heeft geen stuwkracht


geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
gerjan  
#8 Gepost : woensdag 25 maart 2015 10:57:45(UTC)
gerjan


20 ponder

Lid sinds: 7-3-2011(UTC)
Berichten: 227

Bedankjes: 1 keer
Dag mannen alvast hatelijk dank,

ik wil hem gebruiken op een stilstaand water.
whitey  
#9 Gepost : woensdag 25 maart 2015 12:33:56(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Eerst geschreven door: gerjan Ga naar gequote bericht
Dag mannen alvast hatelijk dank,

ik wil hem gebruiken op een stilstaand water.


Gerjan: das alvast een erg vervelende typfout!Schamen

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
Harmen Sleeuwenhoek  
#10 Gepost : woensdag 25 maart 2015 17:32:46(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Hahahaha ja een typefout ongetwijfeld
Cypher  
#11 Gepost : donderdag 26 maart 2015 11:38:19(UTC)
Cypher


5 ponder

Lid sinds: 20-12-2012(UTC)
Berichten: 36

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Ik heb een 54lbs motor, en deze is perfect voor mijn 240.
Ik heb nu ook een 160 bootje en deze motor is véél te zwaar hiervoor. Je hebt veel moeite om goed te manoeuvreren.
Je moet veel tegensturen etc.

Maar wel lekker op standje 5 :-))
Erwin  
#12 Gepost : maandag 30 maart 2015 16:06:35(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Dan vlieg je zowat Cypher Knipoog

Bewerkt door de gebruiker maandag 6 april 2015 18:28:59(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.