Nieuwe uitzetting Lid sinds: 31-10-2010(UTC) Berichten: 5 Bedankjes: 3 keer
|
Goedenavond collegavissers, Een vraagje, Ik vis voornamelijk op kleine en grote kanalen en de kleinere rivieren. Zandbodem, hard, zacht, drek, stenen, zooi in het water op sommige plekken. Nu ben ik voor de verandering is overgestapt op gevlochten lijn om te kijken hoe me dit bevalt. Ik heb mijn shimano's volgespoelt met 28"00 down to earth van Piet Vogel. Op deze lijn wil ik nog een voorslag gooien van een meter of twintig. Nu heb ik een aantal vragen aangezien ik hier geen ervaring mee heb: - Welke voorslag raden jullie aan? - Waarom juist deze voorslag? - Welke diameter en waarom? - Welke knoop is de juiste knoop? ( heb een aantal knopen gemaakt maar vraag me af welke nou het best is in de praktijk). Tevens vis ik af en toe een keer op een put, op afstanden tussen de 50 en 100 meter. Raden jullie hier een andere voorslag aan dan bij de kanalen en dergelijke? En waarom juist die? Ben benieuwd naar jullie antwoorden Vriendelijke groet, Ronald. Bewerkt door de gebruiker woensdag 14 januari 2015 19:22:34(UTC)
| Reden: Niet aangegeven |
Als ze me missen, ben ik aan het vissen! |
|
|
|
40 ponder Lid sinds: 28-5-2014(UTC) Berichten: 1.103 Locatie: Lochem Bedankjes: 25 keer Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
|
Als je op zulke korte afstanden vist zou ik niet met gevlochten lijn vissen. Neem gewoon een 0,30 lijn met een leadcore of een stuk gevlochten lijn van ca. 1 mtr.vooraan. Hiermee heb je ook een goed wapen tegen beplanting en stenen. En de karper heeft meer kans om zijn bek heel te houden. In zowel de gevlochten als de nylon lijn maak ik een lusje met een 8 knoop. de nylon lus haal ik dan door de lus van de gevlochten lijn of leadcore haal het andere eind van 1 van deze twee nogmaals door het oogje van de nylon lijn. (als je deze lijnen langzaam aantrekt krijg je een soort platte knoop) niet vergeten voor het aantrekken vochtig te maken. |
geniet aan het water, bewaar de stress voor later. |
|
|
|
|
bedankt voor de tips, heb de laatste 9 jaar voornamelijk met nylon gevist en wil het gewoon is proberen met een voorslag op de gevlochten lijn. Ik weet hoe ik moet drillen met gevlochten lijn dus daar zit het probleem niet. in iedergeval bedankt! |
|
|
|
40 ponder Lid sinds: 28-5-2014(UTC) Berichten: 1.103 Locatie: Lochem Bedankjes: 25 keer Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
|
Ronald of je nu wel of niet ervaring hebt met drillen is voor mij niet relevant. Je vroeg om een mening en ik geef je de mijne. Als je veel op kleinere wateren vist, is het voordeel van nylon veel groter dan van gevlochten lijn. Zelf als je op een put vist op 100mtr. En voor planten en stenen is een leadcore of een metertje gevlochten lijn met een stukje tube van ca. 30 cm veel beter dan nylon. Gevlochten lijn word pas interessanter op ca. 150 mtr.en meer. Op korte afstanden, laten we <60 mtr. aanhouden en, zoals je schrijft , een voorslag van 20 meter, wat voor zin heeft dan de resterende maximale 40 mtr. gevlochten lijn. Raast een karper door de beplanting heb ik het eerste stuk toch veel liever gevlochten lijn. Maar nogmaals ik geef je mijn mening. En proberen? ...ach dat doen de hondjes ook... |
geniet aan het water, bewaar de stress voor later. |
|
|
|
CarpFeeling Crew Lid sinds: 8-1-2009(UTC) Berichten: 7.647 Locatie: Kampen Bedankjes: 71 keer Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
|
Wanneer ik een voorslag gebruik, gebruik ik de Mussel van pb. Deze is redelijk soepel en erg slijtvast. Qua diameter neem ik meestal de 45 Lb. Zou zo de diameters niet weten. Voor het vastknopen gebruik ik altijd een uni-knot: http://www.carpfeeling.c...ieken/knopen/de-uni-knotMaak hem goed nat en trek hem langzaam aan maar dan weet je zeker dat hij goed vast zit. Succes!
|
Erwin is 1x bedankt voor deze nuttige post.
|
|
|
|
@Harry, het gaat er niet om of ik hem moet gebruiken ik ben benieuwd wat het doet in mijn visserij en dat ga ik zelf ondervinden. De vraag is dus niet ja of nee maar welke voorslag en waarom. Benieuwd naar ervaringen. Vis tevens ook wel over de 100m en hoor goede verhalen over deze methode dus wil het zelf is ondervinden toch bedankt. @Erwin bedankt voor je reactie Wat is voor jou de keuze om deze voorslag te gebruiken? Is dat puur de slijtvastheid en soepelheid of? en op welke wateren pas je deze toe? Groeten Ronald. Bewerkt door de gebruiker woensdag 14 januari 2015 22:15:42(UTC)
| Reden: Niet aangegeven |
|
|
|
CarpFeeling Crew Lid sinds: 8-1-2009(UTC) Berichten: 7.647 Locatie: Kampen Bedankjes: 71 keer Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
|
Never change a winning team. Ik heb veel slechte voorslagen gehad en deze beviel. Niet te duur, erg sterk en soepel. Wanneer je veel werpt is vooral dit laatste erg lekker.
|
Erwin is 1x bedankt voor deze nuttige post.
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 29-6-2012(UTC) Berichten: 489
Bedankjes: 2 keer Is 25 keer bedankt in 24 post(s)
|
Voorslagen die gebruik als ik het combi met gevlochten lijnen vis zijn de:
PB Red Ant Snagleader en de PB Shield Snagleader en met voorkeur de Shield..
Een Mono lijn is ten alle tijden schuurbestendiger dan een gevlochte voorslag en je hebt de voordeel dat de rek de klappen kan opvangen.
|
Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren! z2h-productions |
remon v wanrooij is 1x bedankt voor deze nuttige post.
|
|
|
Spring naar forum
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.