logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Roeland  
#1 Gepost : donderdag 11 december 2014 21:56:26(UTC)
Roeland


10 ponder

Lid sinds: 7-5-2014(UTC)
Berichten: 86
Man
Nederland

Bedankjes: 20 keer
Is 5 keer bedankt in 4 post(s)
Beste karpervissers,

Ik kwam laatst op internet een naar mijn mening hele handige site tegen voor het samenstellen van je boilies. Op deze site kan je kijken hoe voedzaam jouw boiliemix is of als je de juiste verhoudingen hebt gebruikt en geen overdosering hebt van bepaalde ingrediënten dus kortom neem eens een kijkje want het kan zeker van belang zijn denk ik! En dan natuurlijk bij deze de link:

http://www.baitcalculator.com/index.php?mixer=yes

En als er nog mensen zijn met ervaringen of handige tips zijn over deze site, zou leuk zijn als je ze wilt delen Blijb .

Groet
Roeland

Bewerkt door de gebruiker donderdag 11 december 2014 21:58:59(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

thanks Roeland is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
Mexe op 11-12-2014(UTC), Carpaco97 op 11-12-2014(UTC)
Sponsor
l-o-r-e-n-z-o  
#2 Gepost : zaterdag 13 december 2014 11:28:25(UTC)
l-o-r-e-n-z-o


30 ponder

Lid sinds: 28-8-2012(UTC)
Berichten: 725

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Lees dat eens door je kan er misschien nog wat van opsteken , je ook nog proberen het boekje ALLES OVER VISLOKVOEDERD Van Eric van Zwam ergens te vinden is een hèèl handig boekje met alles over melen en kruiden.
Of ergens karpervoer 2000 van Evert Aalter te downloaden of van iemand een kopie nemen maar ik denk dat die nog moeilijk te vinden is .

BUDGETBAITS (MET DANK AAN MITZ VAN DER KAMP)

Eén van de meest besproken onderwerpen in de karpervisserij is natuurlijk het gebruikte aas. Dit is ook logisch, want we vangen natuurlijk enkel de vissen die bereid zijn te eten. Vaak hoor ik dat de stekkeuze veel belangrijker is, maar dan nog zullen de vissen trek moeten hebben in het aangeboden aas. Hoe meer aandacht we besteden aan het onderwerp aas, hoe meer we experimenteren, hoe beter de resultaten op den duur zullen worden. Vandaag bespreken we het zelf maken van boilies en dan vooral zo efficiënt en goedkoop mogelijk.

De afgelopen jaren is er in Nederland toch wel veranderd op het gebied van de “boiliebakkerij”. Niet in de minste plaats door mijzelf, maar ook omdat een verandering onafwendbaar was. Jarenlang hebben we er een zeer bekrompen visie op na gehouden en het werd dan ook tijd, dat de knuppel eens goed het hoenderhok in ging, na 2 decennia gekibbel over de voedingswaarde van het aas.

- voedingswaarde/nutriëntenverhouding
De schijf van 5

- kwaliteit van de gebruikte ingrediënten
Hier gaat het dan hoofdzakelijk om de versheid van de producten.

- signaalfunctie van het aas/vindbaarheid
Hoe kun je de instant respons verhogen

- karakter van het aas
De smaak/geur van de boilie, vorm maar ook de consistentie en de mechaniek ervan. Hoe gedraagt je aas zich onder water. (pop-up’s en zgn. “semi-buoyant” hookbaits)

Naast al deze aandachtspunten is er natuurlijk nog een aandachtspunt en dat is de prijs van een boilie. Vandaag gaan we het hebben over de manier om met weinig geld toch een goede boilie te maken. Dit hoeft dan ook absoluut geen slecht balletje te zijn.

Voordat we over gaan op de werkwijze etc, moeten we eerst even weten wat we nodig hebben…

DE SCHIJF VAN VIJF

Heel kort toch maar even de voedingswaarde, want daar zit tóch de basis van het succes van ons aas. Net als bij mensen hebben karpers ook behoefte aan energie. Over de verhoudingen tussen de nutriënten is een hoop gekibbeld en dat nog wel een tijdje zo blijven. Ik heb hier zelf wel verhelderende ideeën over, maar daar is dit artikeltje ca. 20 pagina’s te kort voor. Waar het in het kort op neer komt hebben karpers met als mensen een behoefte aan de volgende nutriënten:

- Vetten: energieleverancier nummer één. Net als bij mensen lijken de onverzadigde vetzuren het best te scoren. Dus plantaardige oliën, vette vissoorten zoals makreel, haring en sardine en hun olie, diverse zaden en noten.

- Eiwitten: Ook wel proteïne. Voor de opbouw van lichaamscellen, dus de groei van het (karper)lichaam. Het overschot wordt als energieleverancier gebruikt. Voor een vis zijn lichaamseigen eiwitten de ideale eiwitbron. Een goed vismeel dus. Zelf gebruik ik het liefst LT vismeel.

- Koolhydraten: energieleverancier. Vooral de grotere karpers zijn prima in staat zetmeel te verteren.

- Vitamientjes en mineralen: reguleren o.a. de verteringprocessen in het (vissen)lichaam en zijn om die reden belangrijk voor aas met een lange termijn functie. In een goed samengestelde boilie, zal het hier in principe niet aan ontbreken.

- Water: vissen moeten ook drinken…

Indien je aas voldoet aan de schijf van vijf (water is iets minder noodzakelijk in het karpervoer dan bij mensen), dan ben zit je in de meeste gevallen wel goed als het gaat om de attractie op lange termijn.

Voor de vissers die graag wat meer attractie op de korte termijn wensen, zijn er diverse additieven op de markt. Deze zijn hoofdzakelijk gebaseerd op vrije aminozuren, ofwel wateroplosbaar eiwit. Producten als Aminol, L-zero-30, Predigested fishmeal etc verhogen de signaalfunctie van het aas enorm. Het probleem met deze ingrediënten is dat ze behoorlijk aan de prijs zijn. We gaan straks kijken welke alternatieven we kunnen vinden in de supermarkt/toko.


DE BASIS

Voordat we bepalen of we op moeilijk water met veel concurrentie gaan vissen, of op water gaan vissen dat nauwelijks tot geen hengeldruk ervaart, zullen we toch eerst een basismix moeten samenstellen voor onze bollen. De volgende ingrediënten zijn eenvoudig verkrijgbaar en niet duur:

- tarwebloem
- griesmeel
- paneermeel
- maïzena
- melkpoeder
- tarwezemelen (winter)
- polenta
- sojameel
- parkietenzaad
- kanariezaad
- vogel krachtvoer (cédé eivoer en bogena universeel)
- LT vismeel







DE BASISMIXEN:

Birdfoodmix:

- tarwebloem 200 gram
- polenta 300 gram
- sojameel (volvet) 300 gram
- vogelzaad (gemalen) 200 gram
- per kg mix ca. 10 eieren

Opbrengst 1400 gram boilies
Kosten per kg basismix : € 1,54
Kosten per kg boilies: € 1,90


Vismeelmix:

- LT vismeel 250 gram
- polenta 350 gram
- tarwebloem 200 gram
- sojameel(volvet) 200 gram
- per kg mix ca. 11 eieren

Opbrengst 1500 gram
Kosten per kg basismix € 1,48
Kosten per kg boilies € 1,86


Supermarktmix:

- gemalen kat brok 500 gram
- polenta 250 gram
- tarwebloem 150 gram
- maïzena 100 gram
- per kg mix ca. 12-13 eieren

Opbrengst 1600 gram
Kosten per kg basismix € 1,56
Kosten per kg boilies € 1,84

Deze drie basisrecepten zijn eenvoudig te bereiden en zeker niet duur. De kostenberekening is natuurlijk een beetje “natte-vingerwerk”. Degene die slim inkoopt, komt nog veel voordeliger uit.

TOEVOEGINGEN LANGE TERMIJN

Op wateren waar niet veel hengeldruk is, kun je met deze basisrecepten prima uit de voeten. Vis je echter op wateren met iets meer hengeldruk, dan vergroot je je kansen, door attractors toe te voegen. Eerst een aantal toevoegingen voor de lange termijn.



Diverse specerijen:

- Paprikapoeder max. 15%
- spaanse pepers max. 5%
- korianderzaad max. 5%
- kerriepoeder max. 5%
- fenugriek max. 2%
- zwarte peper max. 3%
- komijn max. 2%
- kaneel max. 5%
- uienpoeder max. 10%
- knoflookpoeder max. 10%

Er zijn er nog veel meer, maar deze zijn prima verkrijgbaar in supermarkten en Aziatische winkels. Als je hebt gekozen voor een bepaalde specerij, probeer het dan eens via een kennis in de groothandel te kopen. Dat scheelt veel geld.

Blij bij voorkeur af van nootmuskaat en kruidnagel. Deze kunnen effectief zijn, maar zijn makkelijk te overdoseren.

Oliën en vetten:

- zonnebloemolie
- maïsolie
- sojaolie
- arachideolie
- slaolie
- hennepolie/zaad
- pinda/notenmeel
- diverse visoliën
- vette vis uit blik (makreel, sardine, haring etc)

In de warme periode kun je oliën tot 5% van het totaalgewicht toevoegen. Hoe kouder, hoe minder olie is gewenst. Zakt de watertemperatuur onder de 12 graden, voldoen de vetten uit de eidooiers en is olie overbodig.

Zoet en zout:

- zout
- melasse
- dextrose
- goela djawa (vloeibaar)
- honing

Deze zijn eenvoudig te verkrijgen in de detailhandel en erg effectief.


EEN STAPJE HOGER…

Als we de recepten hierboven vermeldt, met de extra toevoegingen gaan verrijken, dan kunnen we eindeloos variëren. Het is aan jullie zelf om uit te zoeken welke samenstellingen het best werken. Uiteraard ben ik niet te beroerd om een opzetje te geven.

Birdfoodboilie met specerijen en goela djawa:

- bogena universeelvoer 200 gram
- paprikapoeder ` 50 gram
- korianderzaad 25 gram
- melkpoeder mager 75 gram
- dextrose 25 gram
- birdfoodmix 600 gram
- goela djawa ` 25 gram
- slaolie ` 25 ml
- eieren ca. 8 stuks

Vismeelboilie met kerrie & gedroogde vis

- gedroogde garnalen 50 gram
- sardines (blik) 1 stuks (125 gram)
- kerriepoeder 25 gram
- dextrose 25 gram
- LT vismix 800 gram
- eieren ca. 9 stuks



Supermarktbol met Zwitserse kaas

- Zwitserse kaas 50-100 gram
- kanariezaad 200 gram
- supermarktmix 700 gram
- dextrose 25 gram
- slaolie 25 gram


VRIJE AMINOZUREN/WATEROPLOSBAAR EIWIT


Door o.a. fermentatie van eiwitrijke producten ontstaat wateroplosbaar eiwit, ook wel vrije aminozuren genoemd. Karpers kunnen deze waarnemen en worden hierdoor gestimuleerd om te azen. Voorbeelden van producten die rijk zijn aan vrije aminozuren zijn Aminol, L-zero-30, Predigested fishmeal etc. In de supermarkt zijn er echter ook diverse te verkrijgen en die zijn ook erg effectief.

Trassi (gefermenteerde garnalenpasta) 50-100 gram per kg mix
Maggi (op basis van tarwe-eiwit) 75-100 ml per kg mix
Soja/oestersaus (op basis van soja-eiwit) 25-50 ml per kg mix
Ve-tsin (glutaminezuur) 5-15 gram per kg mix
Sojamelk 50-200 ml per kg mix


IN EEN DIP?

Dippen en soaken is de laatste jaren enorm in populariteit toe genomen. Maggi en oestersaus zijn zo uit de fles te gebruiken als dip. Met trassi gaat dat natuurlijk niet, maar is wel zeer effectief in te zetten op de volgende manier:

- Rasp 100 gram trassi
- Voeg 100 gram Maggi toe en 50 gram vloeibare Goela Djawa
- Roeren en klaar!

50-100 gram per kg boiliemix als toevoeging, zal de boilies flink doen toenemen in instant respons.

Een ander mooie soak is de volgende:

- Maal een blikje maïs fijn in de keukenmachine
- Voeg 1 zakje gist toe en 25 gram suiker en 100 ml water
- Maal nog eens goed en verpak in een te grote bak ( gisting)
- Laat een paar weken gisten

Deze maïsdip is zeer goed te gebruiken om je boilies in te soaken. Gooi een scheut over je boilies en laat lekker een nachtje intrekken.


POPUPS

Popup’s maken kan ook prima, als je je aan een paar eenvoudige regeltjes houdt.

- Neem 100 gram van je favoriete mix (pas op voor te veel vismeel
- Voeg 10 gram ei-albumine toe, als je bolletjes drie dagen moeten drijven
- Voeg 5 gram suiker toe en een zakje bakkersgist
- Dan nog tien ml (sla)olie en een eitje breken in een kommetje. Evt. flavour etc
- Mix erbij en kneden maar
- Rol je bolletjes ca. de helft van de gewenste diameter en laat een half uur rusten
- Bak in de oven of in een pan (bewegen) totdat ze gaar zijn. Een minuutje in de magnetron kan ook.

De boilies zullen keihard worden.

GAMMARUS

Een andere goede methode is het gebruik van gammarus. Ook wel te koop als schildpaddenvoer. Het zijn kleine zoetwatergarnaaltjes die je boilie erg licht maken. 10% toegevoegd aan je mix zal je boilies zeker doen drijven. De slimme bollenbakker kan dus ook mooi uitgebalanceerde haakaasjes maken…


MVG Lorenzo
thanks l-o-r-e-n-z-o is 4 keer bedankt voor deze nuttige post.
Carpaco97 op 13-12-2014(UTC), Mexe op 13-12-2014(UTC), Roeland op 13-12-2014(UTC), Jeroen84 op 18-12-2014(UTC)
ronald kingma  
#3 Gepost : dinsdag 16 december 2014 17:31:55(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
leuke uitleg Lorenzo, top. Ik ben gestopt met zelf draaien omdat het enorm veel tijd nam. Tijd die ik niet kon besteden aan het vissen. De recepten die ik zie staan zijn best herkenbaar en ook wel geprobeerd. Ga de bollen finetunen naar eigen idee en inzicht en probeer inderdaad altijd rekening te houden met de gezondheid van de vis. Like


Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
l-o-r-e-n-z-o  
#4 Gepost : dinsdag 16 december 2014 21:52:45(UTC)
l-o-r-e-n-z-o


30 ponder

Lid sinds: 28-8-2012(UTC)
Berichten: 725

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Roland
Bedankt voor het compliment maar die uitleg over budgetbaits heb ik niet zelf geschreven enkel gekopieerd de naam van de originele schrijver heb ik er bij geschreven in drukletters ere wie ere toekomt lijkt me.
Ik draai al meer dan 20 jaar mijn eigen boilies reden ik verbruik er gewoon heel veel in een jaar tijd en ik heb ook wel de machines om er 100kg te draaien in een 5a6 tal uur en heb ook nog eens de meeste van de producten aan inkoopprijs .
Voor mij is het dan nog eens een hobby binnen men hobby.
MVG Lorenzo
ronald kingma  
#5 Gepost : woensdag 17 december 2014 16:19:40(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
Mitz van der Kamp mag in mijn ogen wel 1 van de aasgoeroe's genoemd worden, heeft veel gedaan en is nog steeds actief binnen de wereld van voer.


Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.