Een kanaal is geen stilstaand water. Door boten en door evt sluizen is er waterbeweging,
het water gaat heen en weer, het aas verspreidt zich over het water. Des te beter,
vind ik voor de karper, want die vindt overal aas. Die wil weer meer, dus gaat op zoek
en vindt uiteindelijk mijn aas op de hair.
Wat ik doe: Bij een kanaal van zeg: 40 meter breed, voer ik schuin. Van onder mijn kant schuin
naar de overkant maak ik een strook van zeg maar 1 meter breed.
Schuin met een verspringing van een meter of 5. Dat wil zeggen: als ik onder mijn kant
aan mijn voeten voer, tot zo'n 5 meter naar links of rechts. Ik steek onder mijn kant
een bankstick in de grond om de voerplek aan te geven en een herkenpunt aan de overkant.
500 gram is dan een lachertje om te voeren. Er gaat eerder een paar kilo in.
Door de waterbeweging krijg je een mooie verspreiding van het aas. Ik gebruik een katapult
voor de verspreiding, maar ook wel een voerschep met lange steel.
Ik vis met twee hengels in NL dus ik zet 1 hengel onder de kant en 1 in het midden. Bij scheepvaart
houd ik de schepen in de gaten.
145 gram is wel nodig of zo zwaar als je hengels kunnen hebben. Is dat 120 gram, dan 120 gram gebruiken.
Blijf opletten anders liggen je hengels in het water (boten). Ik bevestig de achterkant van de hengel
dmv een touw aan een haring die ik goed in de grond mep. Schuin in de grond. Er zit genoeg lijn
tussen achterkant hengel en de haring om met die lijn te drillen. Gewoon lijn uit de
Doe het zelf zaak (Gamma, Praxis). Onder de kant gebruik ik een toplood om vis minder last te
laten hebben van mijn lijn.
In het midden eveneens, maar dan wel een die redelijk zwaar is, van een gram of 30-50.
Ik gooi de middenhengel in op de strook, de hengel onder de kant leg ik in en ik ga zeker
5-10 meter naar achteren met de rodpod voor een zo min mogelijke verstoring van de voerplek.
Het idee is dat de karper de schuine strook volgt en ergens jouw haakaas tegen komt.
Niets nieuws onder de zon, maar wel een beproefde methode.
Ik heb nog meer details, maar dit is het in grote lijnen.
Even kijken of ik een plaatje kan plaatsen.