logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
DavidT  
#1 Gepost : woensdag 5 februari 2014 12:29:09(UTC)
DavidT

40 ponder

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Bevindt wat je ziet op je scherm zich onder de boot?
Say hello to my little friend
Sponsor
enzyme27  
#2 Gepost : woensdag 5 februari 2014 13:06:29(UTC)
enzyme27

20 ponder

Bedankjes: 1 keer
Dat klopt het ei zend een signaal na onder wat weer weerkaats op de bodem en wat er tussen zit.

Op de site van fishfun.nl staat alles in detail beschreven.

Bewerkt door de gebruiker woensdag 5 februari 2014 13:15:39(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

DavidT  
#3 Gepost : woensdag 5 februari 2014 18:32:38(UTC)
DavidT

40 ponder

En deze is heel belangrijk :

Door deze hoek worden de signalen uitgezonden in een kegelvorm. Het sterkst zijn de signalen in het midden van de cirkel en worden zwakker naar de randen toe. Je kunt je dit het best voorstellen als een zaklamp die je gebruikt in een donkere omgeving. Alleen datgene dat binnen de stralingsbundel komt wordt op het beeldscherm weergegeven. Het oppervlakte dat de stralingsbundel bestrijkt is afhankelijk van de waterdiepte. Door met je zaklantaarn meer afstand tot de muur te nemen , wordt het verlicht gebied vergroot. Bij een visvinder is dit hetzelfde , hoe dieper het water hoe meer je van de bodem ziet.

Helaas betekent dit dat hetgeen je op je scherm ziet, zich ergens binnen een cirkel bevindt. Dus niet recht onder de transducer.

Dus leuk op 1 meter water zonder diepteverschillen want dan heeft de kegel een diameter van 33,3 cm. Op 6 meter water heb je te maken met een diameter van 2 meter.

Helemaal leuk wordt het als je met grote diepteverschillen i.c.m. een klein verval.

Het is zeer realistisch dat je denkt je rig onder aan een talud te droppen terwijl je boot nog niet eens over de rand is. Want je transducer meet ook naar voren. Als je bijvoorbeeld 80 meter uit de kant vaart, ga dan maar eens bepalen wanneer je over de rand van een plateau vaart zodat je de rig echt onder aan het talud kan droppen. Dat wordt een kwestie van heel snel rekenen en het probleem daarbij is dat je op zo'n afstand echt niet meer ziet of je nou 1,2,3,4,5 meter verder gevaren hebt.

Een dieptemeter kan een snelle dalende lijn weergeven op het scherm terwijl het verval in werkelijkheid veel kleiner is omdat een dieptemeter ook vooruit "kijkt". Jaren geleden kwam ik hierachter op een zandgat in 020. Met de marker hengel kon ik prima een klein plaatje op 2.5 meter diepte vinden met een klein verval. De dieptemeter gaf heel dat zandplaatje niet weer.

Gelukkig vertellen de voerbootverkopers hoe zo'n ding nou echt werkt. Ach, hoeven ze ook niet want je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor je aankoop.

Roofvissers die veel met een dieptemeter werken, zouden onwetenden heel wat kunnen vertellen. Als je een goede start wilt maken, zou je moeten beginnen met een kleurenscherm.

Waarom zou structure scan zijn uitgevonden? Knipoog

thanks DavidT is 3 keer bedankt voor deze nuttige post.
enzyme27 op 5-2-2014(UTC), Frank Avezaat op 6-2-2014(UTC), griend op 6-2-2014(UTC)
enzyme27  
#4 Gepost : woensdag 5 februari 2014 19:36:38(UTC)
enzyme27

20 ponder

Hm dat is inderdaad wat anders dan ik eigenlijk had gedacht. In feite heb je er dus vrij weinig aan. Alleen een vlakke bodem ken je dus fatsoenlijk zien. De taluutjes en gaatjes zijn dus een ander verhaal waneer het water dieper is.. Vraag me af hoe je dat kan oplossen dan.. of is de eenigste optie peilen met de hengel?
Sry voor de verkeerde informatie Knipoog
enzyme27  
#5 Gepost : woensdag 5 februari 2014 19:55:43(UTC)
enzyme27

20 ponder

Het is wel zo hoe hoger den sensetivity hoe kleiner de kegel. Dus beginnen op max en stap voor stap terug zetten tot je geen storing ziet. Wanneer je de zoomfunktie gebruikt heb je ook een nauwkeurig er beeld van de bodem. Wanneer je snel vaart krijg je een snel dalende of stijgende lijn te zien terwijl wanneer je langzaam vaart het toch eigenlijk minder snel verloopt. En wij maar denken dat je net ol dat ene stukje vist terwijl je er misschien een meter naast ligt...
DavidT  
#6 Gepost : woensdag 5 februari 2014 20:47:34(UTC)
DavidT

40 ponder

De oplossing is structure scan. Maar dat is een erg dure en daarvoor heb je ook nog een aparte module nodig. Kijk eens op de site van Lowrance.

Hoe kleiner de kegel hoe kleiner de cirkel inderdaad. Maar het kan makkelijk op 1 meter verschil aankomen. 1 Meter verschil kan 6 meter diepteverschil uitmaken, denk hierbij aan zandafgravingen.

Ik gebruik al jaren geen dieptemeter meer op de voerboot. Die gebruik ik alleen om m'n gemarkeerde lijn op steeds dezelfde plek te krijgen.

Zelf voelen blijft het beste. Of je dat nou gooiend doet vanaf de kant of vanuit de boot.
enzyme27  
#7 Gepost : donderdag 6 februari 2014 12:34:33(UTC)
enzyme27

20 ponder

Zelf voelen/pijlen en dan lijn makeren is idd de beste optie dan.
DavidT  
#8 Gepost : donderdag 6 februari 2014 15:10:22(UTC)
DavidT

40 ponder

Op een kleurenscherm zie je mooi dat de vis zich ergens in de kegel bevindt. Dat kan dus links, rechts, voor of achter je zijn. De vis heeft dan een bepaalde kleur pas als je je recht boven de vis bevindt krijgt de vis de kleur die je zoekt. Dat wordt dus een beetje zoeken om uit te dokteren waar de vis zich bevindt. Dan het volgende.

De lijn van het bodemverloop is dus ook een weergave van wat zich in de kegel bevindt. Stel de kegel heeft een diameter van 1,5 meter. De bodem is nooit vlak. Is de weergegeven lijn dan een gemiddelde van de bodemdiepte die zich in de kegel bevindt?

Deze weet waarschijnlijk niemand. En iedereen maar denken dat ze weten hoe ze het scherm moeten aflezen......
enzyme27  
#9 Gepost : donderdag 6 februari 2014 18:17:22(UTC)
enzyme27

20 ponder

idd ik denk dat veel mensen het niet weten. net zoals ik Tong
Dus veel meerwaarde heeft een diepte meter niet egt...
Had ik dat van te voren geweten had ik ook niet deze voerboot gehaald inc dieptemeter...
Ohja weer wat geleerd.
Eenigste wat je kan doen is zoeken of je wat op het scherm ziet, en dit gebied gaan uitpijlen met de hengel om het presies in kaart te brengen.
Dan stuitje aan de lijn en na een punt varen ...
freaky  
#10 Gepost : donderdag 6 februari 2014 20:25:42(UTC)
freaky

25 ponder

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
was toch allang bekend met de kegelvorm en alles

1 van de redenen dat ik er nooit 1 heb aangeschaft,
ooit is 1tje geleend om op een zandafgraving ongeveer in beeld te krijgen, zodat je ongeveer weet waar het talud zich bevind om vervolgens mij de peilhengel het werkelijke talud op te zoeken

leer om te vangen, vang om te leren
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (4)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.