logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's<12
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
kroon  
#21 Gepost : woensdag 11 december 2013 08:09:25(UTC)
kroon

30 ponder

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
je weet dat karperpokken ook een virus is wat overdraagbaar is?
steel niet de overheid dult geen concurentie

gr paul
diesel  
#22 Gepost : woensdag 11 december 2013 12:29:26(UTC)
diesel

40 ponder

jeroen1980 schreef:
Hoe weet je straks als je ze uitzet dat ze geen ziekte bij zich dragen?

ssssttttttttttttt...

daar willen ze hier niets over horenSilenced Silenced
groet erik
Roywrt1984  
#23 Gepost : woensdag 11 december 2013 14:39:23(UTC)
Roywrt1984

10 ponder

Lijkt me erg gevaarlijk, zo maar karpertjes uitzetten. ALs je alleen als een kijkt wat sommige mensen in hun vijver hebben voor ziektes, Buikwaterzucht, trichos en tenslotte KHV. Ik wil mensen natuurlijk niet beoordelen om hun goede bedoelingen. Maar is het niet zo dat het altijd fout kan gaan, hoe goed de bedoelingen zijn.
luukcarp  
#24 Gepost : woensdag 11 december 2013 20:23:22(UTC)
luukcarp

30 ponder

Bedankjes: 7 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Oké bedankt voor de tip ik denk dat ik ze dan gewoon in mijn vijver houd

tight lines and wet nets
Luuk Zomerhuis
sjaak de lange  
#25 Gepost : woensdag 11 december 2013 20:56:58(UTC)
sjaak de lange

15 ponder

Bedankjes: 4 keer
Is 5 keer bedankt in 4 post(s)
Bedankt voor de reacties, daar stuurde ik het ook heen, er worden nog al wat karpertjes gekocht en gehouden in vijvers, mijn karpertjes in deze staat blijven in de vijver, is het zo dat ze te groot worden en ze toch vrij wil laten kan ik ze hier laten onder zoeken, dan toch heb ik een water waar geen karper in zit,ik hou jullie op de hoogte en laat van het voorjaar weer een filmpje zien
jeroen1980  
#26 Gepost : woensdag 11 december 2013 21:00:10(UTC)
jeroen1980

10 ponder

Succes
Elke karper die je vangt is er één hoe groot of klein hij ook is.

30+ mijn grootste
sjaak de lange  
#27 Gepost : woensdag 11 december 2013 21:17:31(UTC)
sjaak de lange

15 ponder

Karperpokken komen bij alle karpers voor net als bij de mens de blaasjes op je lippen, het is een virus die zich openbaard als je wat zwakker bent.
wij hebben deze karpers afgelopen zaterdag gevangen en geloof me ze zaten vol met karperpokken, kijk maar eens goed als je een karper vangt.

UserPostedImage

UserPostedImage
Roywrt1984  
#28 Gepost : donderdag 12 december 2013 10:18:56(UTC)
Roywrt1984

10 ponder

Ik denk dat het niet zo zeer om karperpokken gaat, want denk dat vele vissers die wel zijn tegen gekomen.

Het gaat eerder om virussen die niet direct zichtbaar zijn met het blote oog. Een gevreesde ziekte in vijvers met koikarpers is KHV. Het is een virus wat een drager (koi/karper) kan hebben maar zich zelf nog niet openbaar maakt. Als de vis dan stress/ ziekte ondervind slaat dit virus toe, met gevolg dat je hele bestand naar de knoppe is.

Dus stel je maar voor. Je gaat met bijv 5 karpertjes van je eigen vijver naar een openbare vijver. Vangen, auto in, verkeersdrempels, auto uit, vis in het water, veranderende water temperatuur, andere water samenstelling. etc etc. Nou als je dus zo een drager hebt kan en met de nadruk KAN het zijn dat je zo onbewust een bestand naar de K**** helpt, ondanks je goede bedoelingen.

Maar ja, ik ben dan zo een schijnheilige, ik ga altijd van het ergste uit wat dit betreft. Het kan natuurlijk ook goed gaan, al ben ik voor het zelfstandig uit zetten van vis geen voorstander.

Enne Sjaak, sommige virussen kunnen ze niet vinden zoals het hierboven beschreven verhaal inzake KHV. Pas als het te laat is kunnen ze dit constateren.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 12 december 2013 10:21:01(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

sjaak de lange  
#29 Gepost : donderdag 12 december 2013 18:34:40(UTC)
sjaak de lange

15 ponder

Roywrt1984 schreef:
Ik denk dat het niet zo zeer om karperpokken gaat, want denk dat vele vissers die wel zijn tegen gekomen.

Het gaat eerder om virussen die niet direct zichtbaar zijn met het blote oog. Een gevreesde ziekte in vijvers met koikarpers is KHV. Het is een virus wat een drager (koi/karper) kan hebben maar zich zelf nog niet openbaar maakt. Als de vis dan stress/ ziekte ondervind slaat dit virus toe, met gevolg dat je hele bestand naar de knoppe is.

Dus stel je maar voor. Je gaat met bijv 5 karpertjes van je eigen vijver naar een openbare vijver. Vangen, auto in, verkeersdrempels, auto uit, vis in het water, veranderende water temperatuur, andere water samenstelling. etc etc. Nou als je dus zo een drager hebt kan en met de nadruk KAN het zijn dat je zo onbewust een bestand naar de K**** helpt, ondanks je goede bedoelingen.

Maar ja, ik ben dan zo een schijnheilige, ik ga altijd van het ergste uit wat dit betreft. Het kan natuurlijk ook goed gaan, al ben ik voor het zelfstandig uit zetten van vis geen voorstander.

Enne Sjaak, sommige virussen kunnen ze niet vinden zoals het hierboven beschreven verhaal inzake KHV. Pas als het te laat is kunnen ze dit constateren.

Ok, Maar weet je hoe veel SKP er rond zwemmen, die komen 600 km uit Frankrijk, heb je wel eens gezien wat daar mee gebeurt
Maxweasel  
#30 Gepost : donderdag 12 december 2013 19:08:07(UTC)
Maxweasel

20 ponder

Bedankjes: 9 keer
Is 20 keer bedankt in 18 post(s)
sjaak de lange schreef:

Ok, Maar weet je hoe veel SKP er rond zwemmen, die komen 600 km uit Frankrijk, heb je wel eens gezien wat daar mee gebeurt

Dat is een opmerking die niet opgaat, want (zo goed als) alle vissen die van bij een kweker komen worden getest, misschien niet individueel, maar er worden bij de kweker wel regelmatig steekproeven gedaan om de vissen te testen.

Nu, ik snap het hoor, ik zou ze ook uitzetten als de vissen je gezond lijken... Maar er is dus wel de mogelijkheid dat er grote gevolgen zijn.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (2)
2 Pagina's<12
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.