logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
pduivenb  
#1 Gepost : zondag 8 december 2013 15:15:24(UTC)
pduivenb

10 ponder

Hier meer eens wat meningen vragen. Welke van de twee zou jullie keuzen zijn en waarom? Ik heb zelf geen ervaring met de baitrunner spool en twijfel daar ook over. Zeker ook omdat ik meerdere filmpjes en verhalen hoor die elkaar tegenspreken. Zover ik begrijp werkt de baitrunner spool alsvolgt:
- De grote knop gebruik je voor het vrijloopsysteem (baitrunner). Dit doe je door een kwart of halve slag. Als je deze knop terug draaid zal de molen op gevechtsstand terecht komen. De slip.
- De kleine knop is de slip. Deze zet je vooraf natuurlijk al in de stand in de wilt hebben. Maar nu is de vraag, als je tijdens de dril moet bijstellen. Hoe doe je dat dan? De grote knop of de kleine knop? Als de kleine de slip is dan zou dat volgens mij de kleine zijn, toch? De informatie die ik kan vinden geeft hier geen duidelijk antwoord op.

Als iemand dit weet, liefst uit ervaring dan hoor ik dat graag.
Andere vraag aangaande de baitrunner spool. Deze is open van boven. Is dit niet veel gevoeliger voor vuil wat je molen binnen kan dringen?

welke van de twee gaat het worden?......
Sponsor
Maxweasel  
#2 Gepost : zondag 8 december 2013 20:32:45(UTC)
Maxweasel

20 ponder

Bedankjes: 9 keer
Is 20 keer bedankt in 18 post(s)
Ikzelf heb omwille van net dezelfde redenen als jij zeer lang getwijfeld tussen de Ultegra XTC 14000 en de XTA Big LC.

Buiten het feit dat de Ultegra iets goedkoper is, zit daar ook nog eens een reserve spoel reeds bij! Toch heb ik uiteindelijk voor de XTA Big LC gekozen en heb daar nog geen seconde spijt van gehad!
pduivenb  
#3 Gepost : zondag 8 december 2013 21:17:30(UTC)
pduivenb

10 ponder

Dank voor je reactie. Maar waarom heb je die keuze gemaakt? Goedkoper, res spoel en nieuwere technologie. En toch de xta...
Maxweasel  
#4 Gepost : zondag 8 december 2013 22:06:44(UTC)
Maxweasel

20 ponder

Omdat ik net als jij wantrouwig sta tov die baitrunner spool. Ik twijfel er niet aan dat dat perfect werkt, heb zelfs een weekje frankrijk met een setje Aerlex'n gevist met die baitrunner spoel. Maar het voelde voor mij gewoon niet vertrouwd aan... Ik ben een moeilijke klant op vlak van materiaal. Mijn vorige molens waren Shimano baitrunners (Aero GT8010) die bijna 15j zijn meegegaan. Ik heb op de hengelsportbeurs in utrecht zowel de Ultegra als de Big LC XTA in mijn handen gehad, en de Big LC XTA leunde gewoon beter bij mijn visserij en de rest van m'n materiaal aan. Ik kom nu uiteindelijk met de reservespoelen erbij wel 70 euro duurder uit per molen, maar als ze weer 15j meegaan heb ik dat er voor over.
dreamcatcher  
#5 Gepost : zondag 8 december 2013 22:21:25(UTC)
dreamcatcher

25 ponder

Bekijkt berichten in topic: 462

Bedankjes: 4 keer
Is 12 keer bedankt in 10 post(s)
Ik heb vorig jaar de ultegra 5500 xtb aangeschaft waar ook een baitrunnerspool op zit en was hier in het begin best over te spreken. Maar een nadeel van de spoel vind ik dat je elke keer na het drillen je spoel weer opnieuw moet afstellen. Je gaat inderdaad met de grote knop met een kwartslag naar de gevechtsslip, maar tijdens de dril moet je met het kleine knopje de slip afstellen. Nu vond ik dit niet echt een probleem,alleen na het drillen draaide je de grote knop weer in de vrijloopstand en klopte je ingestelde vrijloop stand niet meer. Mijn vismaat heeft inmiddels de 14000xtc ci4 gekocht en ook hij vind dit systeem niet fijn en overweegt ook om weer over te stappen naar een baitrunner.
Dus na elke dril moet je de boel weer opnieuw afstellen en vergeet je dit(zoals ik) dat verspil je gewoon je visVerdrietig

Om die reden heb ik pas geleden gewoon 3 shimano big baitrunners gekocht omdat ik niet elke keer me vrijloop wil afstellen.

Bewerkt door de gebruiker zondag 8 december 2013 22:24:49(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Courage, above all things, is the first quality of a warrior.
dreamcatcher  
#6 Gepost : zondag 8 december 2013 22:22:28(UTC)
dreamcatcher

25 ponder

Dus ga voor de xta mediumLike
pduivenb  
#7 Gepost : maandag 9 december 2013 08:23:49(UTC)
pduivenb

10 ponder

Het gaat nu inderdaad wel steeds meer de xta kant op ja.

Dat de slip of vrijloop stand steeds veranderd snap ik niet. Dat zou hetzelfde moeten blijven toch? Mits je hem de eerste keer helemaal los hebt gehaald. Wel hoor ik in de filmpjes van Shimano dat men zegt dat deze spoelen moeten inlopen en dat het systeem na een 10 tot 20 vissen is ingewerkt. Daar geven ze ook aan dat het vrijloop systeem dan na een kwartslag al voldoende is ipv een halve draai. Kan dat hier mee te maken hebben?

Is in jullie beleving ook de open structuur van de slipknop een bron om vuil naar binen te laten of valt dit mee?

Bewerkt door de gebruiker maandag 9 december 2013 09:09:49(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

kroon  
#8 Gepost : maandag 9 december 2013 08:43:48(UTC)
kroon

30 ponder

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
ik heb daar indd geen last van op mijn xtb en xtc molens.
1 x instellen en gebruik het kleine slip knopje niet meer.
steel niet de overheid dult geen concurentie

gr paul
Maxweasel  
#9 Gepost : maandag 9 december 2013 08:55:10(UTC)
Maxweasel

20 ponder

Maat van me heeft zijn Aerlex'n met die spool nu toch al langere tijd en idd, elke keer zowel slip als "baitrunner" opnieuw afstellen. Misschien gebruikt hij het niet correct, dat kan ook, want erg duidelijk/handig is het geheel gewoon niet. Dan zou ik nog eerder opteren voor big-pits zonder vrijloopsysteem en dus gewoon met 1 slip alles regelen.
pduivenb  
#10 Gepost : maandag 9 december 2013 09:07:12(UTC)
pduivenb

10 ponder

Ik vermoed dat men dan per ongeluk bij het dichtdraaien van de vrijloop ook de slip knop meeneemt. Want zoals ik het begrijp zou het niet mogen zijn dat je elke keer je molen geheel opnieuw moet instellen.

@Kroon, klopt het dat als je toch tijdens de dril wilt bijstellen je dan de kleine knop gebruikt en niet de grote? En geen last van zand wat in je molen komt tussen de slip en de vrijloop knop?
kroon  
#11 Gepost : maandag 9 december 2013 09:20:01(UTC)
kroon

30 ponder

zand zul je geen last van hebben zit een afdichtings rubber in de spoel.
en ik heb mijn slip altijd losser staan dan de meeste vissers ik rem af met mn vinger
maar je zou daar zowel de grote als kleine knop oor kunnen gebruiken.
1 tik op de grote is 3 a 4 tikjes op de klein.

gr paul
dreamcatcher  
#12 Gepost : maandag 9 december 2013 12:17:22(UTC)
dreamcatcher

25 ponder

kroon schreef:

Vind je dat je dan niet weinig keus heb qua afstellen? want met de grote knop hebben we het maar over een kwartslag. Met mijn ultegra 5500 vond ik zelfs dat de slip in sommige gevallen kracht te kort kwam. Met karper van een pondje of 35 was dit leuk, maar kreeg je een meerval aan de lijn dan had ik vaak met me slip toch echt een pobleem.
dreamcatcher  
#13 Gepost : maandag 9 december 2013 12:20:22(UTC)
dreamcatcher

25 ponder

Ik bedoel meer dat ik me spoel niet echt dicht kon draaien. Met bv die oude Big baitrunners LC kan ik nu de slip echt dichtdraaien en dat kon de ultegra weer niet.
kroon  
#14 Gepost : maandag 9 december 2013 12:49:14(UTC)
kroon

30 ponder

dreamcatcher schreef:
kroon schreef:

Vind je dat je dan niet weinig keus heb qua afstellen? want met de grote knop hebben we het maar over een kwartslag. Met mijn ultegra 5500 vond ik zelfs dat de slip in sommige gevallen kracht te kort kwam. Met karper van een pondje of 35 was dit leuk, maar kreeg je een meerval aan de lijn dan had ik vaak met me slip toch echt een pobleem.

hoeveel ponds stokken vis jij als ik vragen mag?
ik stel mijn slip af naar mijn hengel.
vis zelf met 2.75 en 3 ponds.
en op de 2.75 ponds een steur van 27,5 kilo mogen drillen maar zat er echt niet aan te denken om mn slip strakker te zetten,
denk niet dat de hengel dat fijn vind.
ik heb nog nooit ondervonden dat mn slip te kort kwam.

gr paul
dreamcatcher  
#15 Gepost : maandag 9 december 2013 14:27:46(UTC)
dreamcatcher

25 ponder

Ik vis zelf met 3 pond hengels van chub. Heb een paar maanden geleden een hele dikke meerval aan de haak gehad en kwam toch echt wat power te kort met de 5500 ultegra's. Tijdens de dril dacht ik konstant .... Mijn slip moet strakker alleen ging dit niet omdat die al op zn max stond.
dreamcatcher  
#16 Gepost : maandag 9 december 2013 14:33:31(UTC)
dreamcatcher

25 ponder

En zeker als je op een water zit met alleen maar opstakels vind ik het fijner dat ik wat power heb om te voorkomen dat de vis zich vastzwemt met alle gevolgen van dien!

De 1 zweert bij een baitrunner en de ander bij een baitrunnerspoel. Buiten het feit dat ik voor mijn gevoel kracht te kort kwam had ik met mijn grote handen ook wel eens last van dat te kleine knopje dat soms wel eens meedraaide met de grote knop.

Bewerkt door de gebruiker maandag 9 december 2013 14:37:13(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

kroon  
#17 Gepost : maandag 9 december 2013 15:26:27(UTC)
kroon

30 ponder

ja dan zou ik zelf altijd gewoon bij remmen met mn vinger.
maar ik vis zelf toch altijd met de slip afgesteld op de hengel en dan meestal iets losser.
zie nog te vaak gebeuren dat als een vis bij de kant is mensen snel de slip weer los moeten draaien omdat de vis nog een spurt neemt.

gr paul
dreamcatcher  
#18 Gepost : maandag 9 december 2013 17:28:44(UTC)
dreamcatcher

25 ponder

Ik had vorig jaar op Brocard/Frankrijk een vis voor de kant van een redelijk formaat en net voor de kant nam de vis nog een speurt en ik dacht dat me spoel goed stond afgesteld en dat was helaas niet zo en mijn lijn knapte waardoor ik de vis dus kwijt was.

Ik had het gevoel dat dit door de baitrunnerspoel kwam. Heel dit systeem voelt voor mij gewoon niet lekker aan en het is natuurlijk voor iedereen anders en een hoop voor en tegens blijf je altijd wel houdenLike

Maar mede om dit voorval heb ik besloten om weer lekker terug te gaan naar het traditionele baitrunnersysteem en dit bevalt mij weer perfect en zou niet anders meer willen.
Ik hoop dat al deze info bijdraagt aan het maken van een juiste keuzenTik 'm aan!

gr

Danny
kroon  
#19 Gepost : maandag 9 december 2013 17:51:07(UTC)
kroon

30 ponder

dreamcatcher schreef:
Ik had vorig jaar op Brocard/Frankrijk een vis voor de kant van een redelijk formaat en net voor de kant nam de vis nog een speurt en ik dacht dat me spoel goed stond afgesteld en dat was helaas niet zo en mijn lijn knapte waardoor ik de vis dus kwijt was.

Ik had het gevoel dat dit door de baitrunnerspoel kwam. Heel dit systeem voelt voor mij gewoon niet lekker aan en het is natuurlijk voor iedereen anders en een hoop voor en tegens blijf je altijd wel houdenLike

Maar mede om dit voorval heb ik besloten om weer lekker terug te gaan naar het traditionele baitrunnersysteem en dit bevalt mij weer perfect en zou niet anders meer willen.
Ik hoop dat al deze info bijdraagt aan het maken van een juiste keuzenTik 'm aan!

gr

Danny

dat is dus ook mijn rede dat ik de slip altijd losser heb staan en bijrem met mn vinger
en voor mij nooit geen baitrunner meer.
ieder zn ding zeg ik maar

gr paul
dreamcatcher  
#20 Gepost : maandag 9 december 2013 17:58:21(UTC)
dreamcatcher

25 ponder

Tik 'm aan!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (4)
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.