Hoi,
Wegens aanhoudend gezeik met de elektronica van mijn zelfbouw voerboot heb ik besloten een andere weg in te slaan.
Over deze weg wil ik nog niet alles verklappen, maar het heeft een paar mooie opties die mij hebben doen besluiten om een poging te doen to build the most comnplete, most advanced, most awesome baitboat on the planet.
de functies/ uitrusting/ mogelijkheden:
- 2 afzonderlijk te kiepen voerbakken (capaciteit van elk 1kg)
- kiepindicatie: bij de gekiepte bak gaat een groene led branden welke pas gaat branden als de bak ook echt gekiept is.
- voerbakstatus ook op de handzender weergeven (nog te onderzoeken)
- een transportband (capaciteit van 1kg) voor het leggen van een voerspoor, weg van een obstakel. Dit is een losse eenheid die bovenop de boot kan worden geplaatst. Van duivenvoer tot 30mm boilies.
- 1 hookrelease systeem voor het ongecompliceerd uitvaren van je haakaas (2 lijnen tegelijk uitvaren is vrijwel niet te doen, vandaar 1 hookrelease)
- klein licht; zodra de boot aangezet wordt gaan aan de achterkant 2 rode leds branden (sorry, ik zie de toegevoegde waarde van de rood/groen markering niet) en aan de voorkant 2 felle witte 1W leds.
- groot licht; via de handzender kan de verlichting nog ondersteunt worden door de schijnwerper met een 10W Cree T6 led chip. (deze zit net als de transportband aangesloten op een momentschakelaar, dus de functie blijft aktief zolang je het signaal geeft op de handzender)
- digitale Voltmeter voor de accuspanning
- accuspanning van de boot ook weergegeven op de handzender (nog te onderzoeken)
- dieptemeter/ fishfinder (nog te onderzoeken of deze beelden ook weergegeven kunnen worden op de handzender)
- watertemperatuur, weergegeven op de handzender.
- snelheid, weergegeven op de handzender.
- Gps positie, weergegeven op de handzender
- opslaan van gps posities
- automatische piloot; stel je hebt 2 hengels liggen, elk op 1 voerstek (waarvan je de gps positie hebt opgeslagen), dan is het met auto-pilot mogelijk om de boot automatisch naar stek 1 te laten varen, daar leeg voerbak 1 (met bijv tijgernoten), vervolgens geef je de opdracht om naar stek 2 te varen, alwaar je voerbak 2 leegt (met bijv. mais of boilies), met "back home" vaart de boot weer terug naar jou.
Geen markers meer, of orientatiepunten aan de overkant, geen moeilijke coordinaten om te onthouden en een poging te doen ernaartoe te varen, gewoon opslaan en "GoTo". Op deze manier zou je bwvs nog aan je vrouw kunnen vragen of ze ajb even zou willen gaan voorvoeren: mais op gps 1 en boilies op gps 2.
- onderwatercamera waarvan de beelden worden weergegeven op het lcd van de handzender. Eventueel kan je de camera middels een lier laten zakken tot een diepte van enkele meters. Op deze manier is het mogelijk om te zien of die ene targetkarper (waar je al zo lang op jaagt) ook op de stek zit. Verder een handig hulpmiddel voor het onderzoeken van een stek, de bodem, vegetatie, obstakels, natuurlijke voedselbronnen etc.
- zonnepaneel acculader
- auto acculader
- de boot is zo ontworpen dat hij zowel vooruit als achteruit overal overheen vaart (lelievelden, draadalg, waterpest, wier), zolang het water een diepgang heeft van 10cm, zal de boot varen.
Alle functies (vooralsnog excl dieptemeter helaas) zullen dus bedienbaar zijn en weergegeven kunnen worden op het grote touchscreen lcd van de handzender.
Ik denk dat ik met deze functies wel een aardige poging doe voor de ULTIEME voerboot, niet?
eventueel nog uit te breiden met een module die het mogelijk maakt de boot met je Iphone of Android phone te bedienen.
Als jullie hier nog bruikbare aanvullingen op hebben, of opties zien waarvan je denkt dat ze absoluut niet gebruikt worden, geef je input.
Thanx.
PS: ik heb geen commerciele motieven. Ik ben werkloos op het moment en dit is gewoon een (prestige) project om een beetje bezig te zijn.
PS2: ik ben zelf absoluut geen statische visser, maar struin rond met de pen of drijvend aas. Zoals gezegd is dit dus echt een hobby project.
Bewerkt door de gebruiker zondag 27 oktober 2013 17:14:06(UTC)
| Reden: Niet aangegeven