logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
tomvliet1998  
#1 Gepost : donderdag 27 juni 2013 23:55:25(UTC)
tomvliet1998

25 ponder

Bedankjes: 38 keer
Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
ik vis zelf bijna iedere zaterdag op visvijver de lak te balen wezel
ik was hier laatst en loste drie vissen
ik viste aan de overkant onder een overhangende boom ongeveer 50 meter van mij af met een zware spinhengel op een gewoon basis vastloodsysteem en een onderlijn van 20 cm .
de eerste twee loste ik zo ik kreeg een run ik sloeg aan drilde niet te hard maar hield wel goede spanning op de hengel met de slip gewoon normaal als de vis wegzwemt dat de slip rustig afloopt.
zo kreeg ik die twee vissen in het midden van het water en toen voelde ik opeens rustig de spanning van mijn hengel afgaan .
ik zou niet weten hoe dit kon ik denk of een slecht lood systeem dat de vis zich onthaakt tegen het lood of een slechte haak iemand tips
de derde was verspild omdat mijn vriend moest aanslaan en die wist niet dat ik op de slip viste dus hij sloeg aan en had de slip nog openstaan.
bij al was het nog een leuke dag omdat ik een double run had gehad op een vriend zijn hengels. spijtig was het brasem
heeft iemand verhalen of tips
Sponsor
big carp  
#2 Gepost : vrijdag 28 juni 2013 06:44:25(UTC)
big carp

25 ponder

België

Bedankjes: 4 keer
Is 16 keer bedankt in 15 post(s)
Peter D  
#3 Gepost : vrijdag 28 juni 2013 08:17:35(UTC)
Peter D

20 ponder

Bedankjes: 17 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
Hoe zwaar is je vastlood ?
Wie de eerste steen niet gooit, is de laatste ook niet waard...
Bram Buter  
#4 Gepost : vrijdag 28 juni 2013 11:12:58(UTC)
Bram Buter

5 ponder

Misschien een foto van je onderlijn zou handig zijn, of vermeld wat informatie over je onderlijn.
Vriendelijke groet,
Bram
peter servais  
#5 Gepost : vrijdag 28 juni 2013 11:24:13(UTC)
peter servais

45 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Waarschijnlijk haakt je rig niet goed genoeg,
De oorzaak hiervan kan zijn:
- Botte haak
- Niet goed kantelen van je rigje richting onderlip. (testen op de handpalm kan al een goede indicatie hiervan geven)
- Je rigje pakt niet genoeg vlees (wat eerder is opgemerkt) doordat je haakje te klein is.
- Er zit troep op de haak

Of op de vijver zitten erg slimme/ ervaren vissen die gebruik maken van je vastlood om zo het rigje uit hun bek te schudden.

Met een karperhengel, die geregeld meer lengte heeft dan een spinhengel kan je beter druk houden op de vis(je lijn gespannen houden tijdens de drill) en ze beter sturen. Misschien kan dat eventueel een oplossing zijn.
Verder rustig drillen, als je te hard drilt dan kan de haak, als deze maar net gehaakt is en niet genoeg vlees gepakt heeft, uitscheuren/ losschieten. Laat de vis zichzelf maar moe maken en probeer de vis zo te sturen dat de vis geen snelheid kan maken en richting wateroppervlak komt.

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 28 juni 2013 11:30:45(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
big carp  
#6 Gepost : vrijdag 28 juni 2013 17:31:12(UTC)
big carp

25 ponder

België

TE scherpe haken kan ook wie de periode van de BENTHOK nog ken ? waren super haken maar vlijm scherp iedere keer werd de lip van de vis doorgescheurd.
daarom zijn ze ook uit de handel gegaan
korda wilde gabe maat 4-6
korda kurv shank maat 4-6
nash twister maat 4-6
dat zijn mijn haken waar ik met vis nog geen enkele losser gat zelf niet bij en terug loper

je kan ook met vast lood vissen maar dat wel uit de klip kan bij het kop schudden zo kan hij het lood niet meer gebruiken
(dat los over de leader schuift)

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 28 juni 2013 17:38:26(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

tomvliet1998  
#7 Gepost : vrijdag 28 juni 2013 20:33:51(UTC)
tomvliet1998

25 ponder

Peter D schreef:

60 gram
tomvliet1998  
#8 Gepost : vrijdag 28 juni 2013 20:37:43(UTC)
tomvliet1998

25 ponder

big carp schreef:
TE scherpe haken kan ook wie de periode van de BENTHOK nog ken ? waren super haken maar vlijm scherp iedere keer werd de lip van de vis doorgescheurd.
nash twister maat 4-6
dat zijn mijn haken waar ik met vis nog geen enkele losser gat zelf niet bij en terug loper

je kan ook met vast lood vissen maar dat wel uit de klip kan bij het kop schudden zo kan hij het lood niet meer gebruiken

ik denk dat het aan mijn haak was deze was van slechte kwaliteit en had een slechte bocht (haakt ook slecht op mijn handpalm )
ik vis meestal met wide gabe's van korda alleen deze zaten in een setje van b carp
Peter D  
#9 Gepost : zondag 30 juni 2013 16:16:44(UTC)
Peter D

20 ponder

Bedankjes: 17 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
tomvliet1998 schreef:
Peter D schreef:

60 gram

Ja, normaal moet dat wel voldoende zijn maar ik vis altijd met minimum 70 gr
Wie de eerste steen niet gooit, is de laatste ook niet waard...
big carp  
#10 Gepost : zondag 30 juni 2013 18:17:38(UTC)
big carp

25 ponder

België

tomvliet1998 schreef:
big carp schreef:
nash twister maat 4-6

ik denk dat het aan mijn haak was deze was van slechte kwaliteit en had een slechte bocht (haakt ook slecht op mijn handpalm )
ik vis meestal met wide gabe's van korda alleen deze zaten in een setje van b carp

en setje van korda kopen kan de oplossing zijn Blij .
en het leren om zelf je onderlijntjes te maken is geen overbodige luxe Knipoog
60gr is oke als je op niet te grote watertjes vist maar ik verkies ook liever 70 tot 100gr
tomvliet1998  
#11 Gepost : maandag 1 juli 2013 18:45:39(UTC)
tomvliet1998

25 ponder

big carp schreef:
tomvliet1998 schreef:
big carp schreef:
nash twister maat 4-6

en setje van korda kopen kan de oplossing zijn Blij .
en het leren om zelf je onderlijntjes te maken is geen overbodige luxe Knipoog
60gr is oke als je op niet te grote watertjes vist maar ik verkies ook liever 70 tot 100gr

ja maar ik viste met 60 gram omdat dit een vijver is (water staat stil meestal ) heel veel vissen hier zelfs met 40 gram en behalen 5 karpers op een dag
en ik kan zelf onderlijnen maken heel veel zelfs alleen ik probeerde het is met haken die bij een karpersetje zaten
Ruud Gosselink  
#12 Gepost : maandag 1 juli 2013 19:10:41(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Je hebt niet voor niks karperhengels, karpermolens, karperhaken, enz. EEn spinhengel is niet het juiste gereedschap bij de klus.
big carp  
#13 Gepost : maandag 1 juli 2013 20:04:30(UTC)
big carp

25 ponder

België

ik kan zelf onderlijnen maken heel veel zelfs alleen ik probeerde het is met haken die bij een karpersetje zaten Dus...

dan denk ik dat je wel KENIS hebt van haken en setra dus
waarom vis je dan niet met je eigen onderlijnen Huhh...
ik gebruik alleen het geen dat je zelf voor 100% vertrouwd
Dirk "Boutske"  
#14 Gepost : woensdag 3 juli 2013 03:07:48(UTC)
Dirk "Boutske"

5 ponder

beste tom,

ik hoop echt dat je ergens op een overvol-karpers-met-gescheurde-bekken stadsputje zit...
want het zijn net de mensen als jou die daar de oorzaak van zijn... dus je zit er wel goed.
POSITIEVE voor jou: het kan alleen maar beter met je gaan...

maar afin, dat gezegd zijnde wil ik ook wel wat tips kwijt...
1. zoals gezegd... er zijn KARPERhengels voor het vissen op de karper, hebben ze niet voor niks gemaakt.. het zal het je zeker makkelijker maken om de vis te dirigeren. en je hebt ze al vanaf 50€.
2. scherpe haken is een MUST... de korda 'Kaptor Wide Gape' is een prima haak! scherp, blijft lang scherp en haakt goed...
3. je lood moet je aanpassen aan de bodem... niemand kan je zeggen 'tom vis met 70, 80, 90 enzo gram' zorg gewoon dat je lood niet of niet te diep in de modder zakt. en zorg dat de vis het lood kan kwijt geraken als je lijnbreuk krijgt!!!!!!!!

als je nog iets wil weten... SHOOT it...

Grtzz Boutske
tomvliet1998  
#15 Gepost : woensdag 3 juli 2013 20:56:08(UTC)
tomvliet1998

25 ponder

Eerst geschreven door: Dirk " Ga naar gequote bericht
beste tom,

ik hoop echt dat je ergens op een overvol-karpers-met-gescheurde-bekken stadsputje zit...
want het zijn net de mensen als jou die daar de oorzaak van zijn... dus je zit er wel goed.

1. zoals gezegd... er zijn KARPERhengels voor het vissen op de karper, hebben ze niet voor niks gemaakt.. het zal het je zeker makkelijker maken om de vis te dirigeren. en je hebt ze al vanaf 50€.
2. scherpe haken is een MUST... de korda 'Kaptor Wide Gape' is een prima haak! scherp, blijft lang scherp en haakt goed...
3. je lood moet je aanpassen aan de bodem... niemand kan je zeggen 'tom vis met 70, 80, 90 enzo gram' zorg gewoon dat je lood niet of niet te diep in de modder zakt. en zorg dat de vis het lood kan kwijt geraken als je lijnbreuk krijgt!!!!!!!!

Grtzz Boutske

ik snap wat jij bedoeld
1 dit is een visvijver waar heel veel karpers zitten met gescheurde bekken
2 ik ga deze week karpergerief halen
3 ik vis normaal altijd met korda wide gape 's alleen had alleen deze haken voorhanden
4en waarom moet ik zeker met 70 gram vissen ik zie de logica niet
Jasperbuth  
#16 Gepost : donderdag 4 juli 2013 12:42:45(UTC)
Jasperbuth

30 ponder

tomvliet1998 schreef:
Eerst geschreven door: Dirk " Ga naar gequote bericht
beste tom,

Grtzz Boutske

ik snap wat jij bedoeld
1 dit is een visvijver waar heel veel karpers zitten met gescheurde bekken
2 ik ga deze week karpergerief halen
3 ik vis normaal altijd met korda wide gape 's alleen had alleen deze haken voorhanden
4en waarom moet ik zeker met 70 gram vissen ik zie de logica niet

Hoe zwaarder het lood hoe "beter" de inhaking. Als de vis wegzwemt en er is een weerstand van 60 gram waardoor de haak ineens blijft steken of een weerstand van 100 gram. Zit zeker verschil in. Ik vis altijd 80 - 120 gram
Vissen 2013: Zat
Zwaarste 2013: Veelste weinig kilo
tomvliet1998  
#17 Gepost : donderdag 4 juli 2013 18:43:09(UTC)
tomvliet1998

25 ponder

nu ik effe nadenk klinkt dat redelijk logisch Mee eens
maar er zit redelijk kleine vis op
er zijn 2 stukken
op het eerste stuk vang je meestal visjes van 1 tot 5 kilo maar er zitten er ook van 12 maar je vangt vooral eigenlijk bijna altijd die van 1 of 2
op het tweede deel zit vis van 1 tot 22 kilo en je vangt er vooral die van 3 a 7 kilo
op welk deel zouden jullie met welk lood vissen
mitch stand  
#18 Gepost : vrijdag 5 juli 2013 01:53:06(UTC)
mitch stand

5 ponder

Dat heeft ook te maken met de bodem. Als je op een zachte bodem vist kan je niet met te zwaar lood vissen anders zakt je lood en onderlijn weg in de bodem, dus vertel ons wat meer over de bodem.
Dirk "Boutske"  
#19 Gepost : vrijdag 5 juli 2013 04:01:11(UTC)
Dirk "Boutske"

5 ponder

tomvliet1998 schreef:
nu ik effe nadenk klinkt dat redelijk logisch Mee eens
maar er zit redelijk kleine vis op
er zijn 2 stukken
op het eerste stuk vang je meestal visjes van 1 tot 5 kilo maar er zitten er ook van 12 maar je vangt vooral eigenlijk bijna altijd die van 1 of 2
op het tweede deel zit vis van 1 tot 22 kilo en je vangt er vooral die van 3 a 7 kilo
op welk deel zouden jullie met welk lood vissen

inderdaad... zoals ik ook al eerder zei... het loodgewicht heeft vooral te maken met de bodemgesteldheid!!!!!!!!!!
en dus NIET met het gewicht van de vis.....

bij een modderbodem ga je niet met zwaar lood vissen... anders zou je montage lekker diep in de modder zakken!
DUS ga maar eens heeeeel goed peilen hoe de bodem van je viswater is! en pas daar dan je loodgewicht op aan...

dat is al 1 ding waar het loodgewicht van afhangt...
zoals gezegd heeft zwaarder lood idd een betere inhaking... dus als de bodem het toe laat mag het zwaarder... maar dan moet de bodem hard genoeg zijn!
dan heb je nog de afstand die je vist... ikzelf bevis op mijn thuiswater afstanden van 250 a 300 meter... dit ga je dus ook niet doen met een 'loodje' van 60gram...
hiervoor gebruik ik lood vanaf 130 a 140gram... en ga ik dan mijn onderlijn lengte aanpassen als de bodem net iets zachter is...

er zijn zoveel factoren in het karpervissen... maar al doende leer je ze wel!!!

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 5 juli 2013 04:07:19(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

big carp  
#20 Gepost : vrijdag 5 juli 2013 06:47:27(UTC)
big carp

25 ponder

België

ik heb jaren 270m ver gevist me 100 g lood da ga ook ze met gevlochte lijn
nog nooit zwaarder hoeven te gebruiken dan 100g
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (3)
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.