logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
badboy70  
#1 Gepost : woensdag 12 juni 2013 16:49:31(UTC)
badboy70

15 ponder

Ik zie een echte explosie van mensen die nu alle wateren afstruinen om karpereitjes te verzamelen en op te kweken.
Wat mij daarbij opvalt is dat er vele vragen komen nadat ze de eitjes al gevangen hebben.
Voor dat ik met dieren begin, ga ik op onderzoek uit hoe ik met het dier moet omgaan en verzorgen.
Achteraf vragen is vaak al te laat!!
Ik heb genoeg honden en katten zo in het asiel terecht zien komen en reptielen bij mensen weg moeten halen!!

Ga eerst eens googelen en op onderzoek uit en kijk dan of deze hobby bij je past. Het voordeel voor jezelf is dat de kans op slagen dan ook groter word.

Let ook op dat je veel voeding voor andere vissen op deze manier uit het water haalt.
Vooral op vijvers hebben roofvissen op deze manier minder kans op een lekker hapje.
Je haalt gewoon hun eten van het bord weg en als er veel mensen ineens op dezelfde vijvers gaan struinen op jonge vis dan blijft er niks voor de de roofvis over.

Let ook op dat je genoeg ruimte hebt voor je jonge karpertjes want ze groeien als kool en ze zullen binnen korte tijd in een flinke vijver moeten.
Wat te denken als je de vissen vanuit je aquarium naar een open verenigings-vijver in gooit. Van een verwarmde bak naar een koude vijver geeft een enorme shock voor de beestjes. Daarbij zijn vele verenigingen niet gecharmeerd van deze praktijken omdat hun water zo grote kans heeft op ziekten en overbevolking van karper.

Ik begrijp dat het super leuk is om de vissen op te kweken maar denk eerst goed na en onderzoek goed voor je begint aan deze hobby!!!

Doe vooral eerst onderzoek en neem niet zomaar duizenden eitjes mee naar huis.
Ga eerst eens naar een kweker en laat je goed voorlichten en koop daar voor een paar euro twee visjes en kijk of het je bevalt. Denk er ook aan dat je goede apparatuur nodig hebt in het belang van de visjes en dat er veel tijd in de verzorging gaat zitten!!!

Succes met jullie hobby en ik hoop dat jullie eerst even nadenken voor dat jullie hiermee aan de slag gaan!! Like
Til de vis zonder de vis te tillen
Sponsor
Bjorn Schoemacher  
#2 Gepost : woensdag 12 juni 2013 17:04:52(UTC)
Bjorn Schoemacher

15 ponder

Is 2 keer bedankt in 1 post(s)
Ben het hier wel mee eens, laat de natuur de natuur en als het zo nodig moet haal dan wat jong grut weg bij een kweker...
jannes  
#3 Gepost : woensdag 12 juni 2013 17:46:33(UTC)
jannes

25 ponder

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Had je dit niet beter voor of tijdens de paai kunnen vermelden, ik denk dat de meeste hun bakken wel vol hebben zitten.
Ik heb er ooit op een beurs 10 aangeschaft en er hebben 5 spiegels de tocht van aquarium naar de koibak overleeft (zijn kilo vissen nu) en zwemmen daar nu 7 jaar, maar ze zijn zo uit een aquarium gegroeid. Ik denk dat het belangrijkste is, wat ga je er mee doen als ze te groot zijn voor je aquarium.
badboy70  
#4 Gepost : woensdag 12 juni 2013 18:25:51(UTC)
badboy70

15 ponder

Ja Jannes klopt dat ik het beter voor de paai had kunnen doen.
Hier is de paai pas net begonnen en voor de diepe wateren zal het nog kunnen komen.
Ik heb het eerst even een tijdje gevolgd op het forum maar ik zie dat er steeds meer de eieren gaan pakken uit alle wateren.
Ik snap het ook wel want ik heb er zelf ook aan gedacht maar ben eerst zelf eens gaan denken wat ik er uiteindelijk mee moet doen.
Ik ben er dan ook niet aan begonnen.
Na wat googelen en lezen ben ik zelf tot de conclusie gekomen er niet aan te beginnen en hoop door dit verhaaltje dat de mensen eerst nadenken voor ze eraan beginnen.
Dit geld natuurlijk voor alle huisdieren!!
Ik kom ook steeds vaker andere dieren tegen in dierenwinkels waarvan ik denk "dit zou niet moeten kunnen" maar helaas is het niet anders.
Bij diverse petshops kom je ook kaaimannen tegen. Ook dit is weer een voorbeeld waarvan ik weet dat ik over enkele jaren de dieren weg moet halen bij mensen die er geen verstand van hebben of dat ze de ruimte niet meer hebben.
Op vele vijvers zie je ook schildpadden die door mensen uitgezet zijn omdat de dieren te groot werden.
Helaas zijn en blijven er fokkers die hier te pas en te onpas hun geld mee verdienen.
Ik vind dat dit bij professionals moet blijven maar wie ben ik hahaha
Ancoes  
#5 Gepost : woensdag 12 juni 2013 19:38:25(UTC)
Ancoes

15 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 9 keer
Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
Ook ik ben het helemaal met je eens Badboy!!Tik 'm aan! het is helaas echt een rage, voor de show. Dan zijn ze het weer zat en waar laat ik het... laat de natuur gewoon zijn ding doen
ted  
#6 Gepost : woensdag 12 juni 2013 20:06:10(UTC)
ted

5 ponder

badboy70 ik ben het er niet helemaal mee eens.
want die vissen leggen zoveel eitjes dat als iemand een stukje waterplant pakt dan liggen er nog genoeg eitjes in.
maar ik ben het wel met je eens dat ze eerst moeten nadenken voor ze het allemaal aanschaffen en gaan proberen visjes te kweken.
Dus...
ted
Lodewijk  
#7 Gepost : woensdag 12 juni 2013 21:14:48(UTC)
Lodewijk

55 ponder

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
Ancoes schreef:
Ook ik ben het helemaal met je eens Badboy!!Tik 'm aan! het is helaas echt een rage, voor de show. Dan zijn ze het weer zat en waar laat ik het... laat de natuur gewoon zijn ding doen

dat geldt niet voor iedereen natuurlijk he Blij
ik bedoel, ik zit op een karpervijver en ja in het restaurant en bij de ontvangst hoort natuurlijk een bak met vissen.
verder gaan de vissen als ze groot genoeg zijn niet hier het meer in maar bij iemand anders die een prive meer heeft.
daar word een stuk minder gevist dus is de overlevingskans ook groter in mijn ogen.
verder ben ik het er wel mee eens met de topicstarter dat je echt wel je onderzoek moet doen voordat je er aan begint.
bedoel je koopt ook geen hond toch en stelt daarna je vragen??

als je in het topic kijkt wat ik geopend heb
http://www.carpfeeling.c...-deel-2.aspx?find=unread

staat daar eigenlijk alle info die je nodig bent.
vergeet ook niet dat als je er aan begint het wel geld kost, en als je t perfect wil doen een aardig centje kost ook nog
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
leen  
#8 Gepost : woensdag 12 juni 2013 22:34:28(UTC)
leen

40 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
badboy70 schreef:
Op vele vijvers zie je ook schildpadden die door mensen uitgezet zijn omdat de dieren te groot werden.

I.d.d. Mijn zoon schepte pas nog een uit de kluiten gewassen roodwang variant uit de sloot hier.
Net als de koi-karper-rage. Er zwemmen hier voldoende van rond in de sloten in de buurt.

Bezint eer ge begint inderdaad...
Bram Buter  
#9 Gepost : woensdag 12 juni 2013 23:45:03(UTC)
Bram Buter

5 ponder

Er zit zeker een kern van waarheid in de zorgen die je heb, maar al met al denk ik dat het wel meevalt.
Een karper legt 100.000 eitjes per kilo lichaamsgewicht en stel je zou 500 eitjes uit een water weghalen, dan zou dit geen ramp moeten zijn voor het voedselaanbod voor de vissen in deze vijver.

Wel is het handig om de vissen in je aquarium op ziektes te laten testen, voordat je ze ergens uitzet. Zodat de kans dat een visbestand kapot gaat nihil is.

Voor degene die nog willen beginnen geef ik als tip om forums af te struinen voor informatie en als je kijk op google "zelf koi karper kweken" of iets dergelijks dan kom je ook al een heel eind hoe je het kweken op een verantwoordelijke/diervriendelijke manier houd.Blijb

Succes!

Vriendelijke groet,
Bram
peter servais  
#10 Gepost : donderdag 13 juni 2013 10:22:02(UTC)
peter servais

45 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
@ Bram, Hoeveel van die eitjes worden er in de natuur groot?
Ik denk dat er van die 100.000 eitjes per kilo lichaamsgewicht (3/4 is niet bevrucht, gaat in het proces schimmelen of word opgegeten door alles wat in het water leeft) er misschien 1 a 2 mogen uiteindelijk uitgroeien tot volwassen karper.
Als je dan met je schepnet de hele boel omwoelt (dit is hoe het 9/10 gaat) is misschien zo'n nest misschien wel compleet verpest. Dat is zonde toch?

Misschien vergroot je de overlevingskans voor karpertjes in een aquarium wel, maar van natuurlijke selectie is natuurlijk helemaal geen sprake meer waardoor ook de zwakke vissen overleven. Deze vissen kunnen eigenlijk niet meer terug de natuur in. En niet iedereen heeft heeft een koivijver in de achtertuin...
Ik denk dat de meeste van deze karpertjes uiteindelijk weer in de sloot belanden met alle gevolgen van dien.
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
ted  
#11 Gepost : donderdag 13 juni 2013 17:23:41(UTC)
ted

5 ponder

Beste Bram,
we moeten wel de waarheid spreken hePinokkio
ted
Lodewijk  
#12 Gepost : donderdag 13 juni 2013 18:00:25(UTC)
Lodewijk

55 ponder

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
ik denk dat dit topic voor alle dieren geldt.
nogmaals, in mijn ogen maakt het niet uit of er eitjes worden weg gehaald uit het water.
er zal zat vis overblijven voor de roofvis en dergelijke
alle vis paait nou eenmaal dus dat zal niet het probleem zijn.
waar ik wel over kan vallen s als je het verkeerd doet
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
Bram Buter  
#13 Gepost : donderdag 13 juni 2013 18:15:31(UTC)
Bram Buter

5 ponder

@ Peter dat is zeker waar, maar het lijkt mij wel zo logisch dat je de natuur zoveel mogelijk intact laat.
Maar dat is indd niet voor iedereen zo...

@ Ted hoezo is dit niet de waarheid dan...Dus...
Vriendelijke groet,
Bram
Andre  
#14 Gepost : donderdag 13 juni 2013 20:44:18(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Ik heb er zo mijn bedenkingen bij t een en ander wat hier in dit topic wordt gesteld. Helemaal mee eens hoor dat je er niet aan moet beginnen als je het niet af kunt maken. Verdiep je er eerst eens in voordat je ermee begint!

Maar of je de natuur nou daadwerkelijk zoveel schade berokkent, Hoeveel mensen vangen nu daadwerkelijk die eitjes weg, en hoeveel kuit blijft er nog over? ik durf te beweren dat het relatief gezien maar weinig voorstelt wat er wordt weggevangen.

De extra vissen die nu wel overleven mogelijk zwakkere exemplaren? Die niet weer terug mogen in de natuur? Waar is dat op gebaseerd? Kans is in mijn ogen net zo groot dat wanneer ze groot zijn, de overlevingskansen voldoende zijn om uit te groeien tot mooie exemplaren.

Oftewel leuke aannames allemaal, maar volgens mij kun je met hetzelfde gemak aannames doen die van het tegendeel uitgaan. Geeft geen vrijbrief om met z'n allen naar de waterkant te stormen en kuit te verzamelen, dat ook weer niet Tong
peter servais  
#15 Gepost : donderdag 13 juni 2013 21:38:54(UTC)
peter servais

45 ponder

Man
Nederland

@andre,
In de natuur worden zwakkere "dieren" vaak niet oud of blijven achter met de groei, doordat ze inwendig niet 100% zijn of zich slecht ontwikkelen en vergroeien. Vaak vallen ze in de eerste periode ten prooi aan een roofdier of sterven ze door een ziekte. In een aquarium is het aspect van natuurlijke selectie niet of nauwelijks aanwezig.
Ook kunnen vissen in een aquarium ziektes ontwikkelen die ze weer door kunnen geven wanneer ze losgelaten worden in de natuur. Wat voor heel veel mensen heel normaal is als de vissen te groot worden voor het aquarium, of als ze niet meer weten wat ze ermee aan moeten als er een ziekte in je bak aanwezig is.
Je kan het een aanname noemen, of gewoon logisch nadenken..

Het is misschien ook allemaal onschuldig, het gaat mij er om dat de een er wel heel verantwoord mee om gaat en de andere niet. Ik zie gewoon alweer karpertjes van 10-15cm rondzwemmen in een veel te klein bakje van 60cm. Dat is gewoon zonde.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 13 juni 2013 21:41:57(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

badboy70  
#16 Gepost : donderdag 13 juni 2013 22:10:43(UTC)
badboy70

15 ponder

@Andre,
Als er een paar mensen verantwoord eitjes meenemen oke.
Ik schreef dit dan ook omdat ineens heel veelmensen dit gaan doen.
Wat peter ook al schrijft"Het is misschien ook allemaal onschuldig, het gaat mij er om dat de een er wel heel verantwoord mee om gaat en de andere niet. Ik zie gewoon alweer karpertjes van 10-15cm rondzwemmen in een veel te klein bakje van 60cm. Dat is gewoon zonde."
Daarbij zijn er steeds meer mensen die dit voor de leuk gaan doen.
Stel er zijn ineens 20 mensen die dit op dezelfde vijver gaan doen, wat blijft er dan nog wel over voor de natuur?????
Als 1 persoon mee eet van jouw frietje gaat dat wel. Komen er tien personen blijft er niks meer voor jezelf over!
Even ter vergelijking hahaha.
Bram Buter  
#17 Gepost : donderdag 13 juni 2013 23:17:20(UTC)
Bram Buter

5 ponder

Over het ermee verantwoord mee omgaan hebben jullie gelijk als de vissen groot zijn horen ze in een grotere leefomgeving.
Maar ik heb ook alleen maar "kwekers" gezien die ze daarna uitzetten of in hun vijver doen.

Echter vind ik het "stelen" van het voedselaanbod uit een vijver nog steeds wat ver gaan.
Stel je heb 20, 10 kilo karpers en 20 snoeken, elke karper legt dus 1 miljoen eitjes.
Je haal er 500 eitjes uit. Dat betekent dat je 0.05% voedsel van een snoek wegneemt, dat moeten ze wel overleven lijkt mij Knipoog
Even als voorbeeld Like

En ter vergelijking:
Stel je heb 2000 frietjes, een vriend eet er een op.
Zal je dit overleven? Dus... Tong

Bewerkt door de gebruiker donderdag 13 juni 2013 23:23:37(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Vriendelijke groet,
Bram
badboy70  
#18 Gepost : donderdag 13 juni 2013 23:59:30(UTC)
badboy70

15 ponder

Ik denk dat ik 2000 frietjes niet overleef hahaha Sick

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 14 juni 2013 00:00:31(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

peter servais  
#19 Gepost : vrijdag 14 juni 2013 00:01:44(UTC)
peter servais

45 ponder

Man
Nederland

Bram, ik denk dat het voedsel van/ voor andere vissen ook niet echt het probleem is.. Het gaat meer om ziektes die verspreid kunnen worden die normaliter in aquaria voorkomen. Dit kan veel meer schade aanbrengen aan een water.

Begrijp me niet verkeerd, als je dit doet om een paar prachtvissen (max. 5 tot 10) in een 2 meter bak aangesloten op een groot filter, op te zien groeien tot halfwas vissen van een cm of 20 om ze daarna in je eigen koivijver los te laten als aanwinst, dan hoor je mij niet..

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 14 juni 2013 00:02:26(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Bram Buter  
#20 Gepost : vrijdag 14 juni 2013 08:37:08(UTC)
Bram Buter

5 ponder

Ja, dat ben ik met je eens. Ik zelf zal ook me aquarium en me vissen laten testen voordat ze naar een ander thuis zullen gaan.
Ik hoop dat iedereen dat zal doen en als dit gebeurt zijn er naar mijn idee geen verdere nadelen van het kweken van kleine karpertjesTik 'm aan!
Vriendelijke groet,
Bram
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (9)
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.