Ondertussen zijn we 2 maanden verder.
Ik heb elke week minstens een kort nachtje kunnen vissen. Ik heb vooral instant gevist.
Soms voerde ik 1 of 2 dagen voor.
Maar vaak trof je iemand anders aan op je stek of blijkt later dat je niet de enigste was die voerde op die plek.
afgelopen 3weken gaat er elke dag een half kilootje mainline activ-8 in. Dit om de vissen aan het aas te laten wennen.
Ook maak ik er 24mm pillows van om ze net een beetje herkenbaarder te maken en het dressuur te doorbreken.
De overall geurencombinatie komt uit op cheese union chips met gehaktballen in jus.
Ik moet mn katten echt met stokken uit de buurt houden lol...Tot nu toe heeft het me 1 aanbeet opgeleverd die vrijwel meteen verspeeld is.
Na een visloze nacht zag ik in de ochtend een flinke vis rollen in een windstille hoek.
Ik gooide er 2 handen 24mm bij en heb het schouwspel even in de gaten gehouden.
toen de vis goed zichtbaar op het aas zat heb ik 1 hengel en wat steuntjes en andere benodigdheden meegenomen naar die plek.
Ik strooide 5 of 6 boilies en meteen daarna volgde de rig met een heel klein activ-8 aasje met halve zwarte 10mm foam popup om het uit te balanceren. Ik had caramel cloud power smoke goo op dat stukje popup-foam gedaan en almond supreme baitsmoke op de toegevoegde pva foam.
Afijn, ik werp de hengel deftig op de door mij beoogde plek en loop met de hengel omhoog en spoel open naar de steuntjes. Dit om wat struiken te omzeilen.
Ik leg de hengel in de steun, draai de lijn strak. Dan trek ik 1.5m van de spoel (leader lengte) en hang dan de hanger strak op de lijn zodat deze horizontaal hangt en steunt op mijn molenbeugel.
De lijn kan dan afzinken terwijl de hengel al op scherp staat.
De baitrunner staat vrij strak aangezien er flinke wat takken in de buurt van de stek te water gaan.
Dus terwijl ik mn 2e schepnet in mekaar flans vertrekt de hengel met een rotgang.
Zelfs zo hard dat mijn met de franse slag opgestelde hengel zo half het water in zeilt!
Ik als een dolle labrador achter de hengel aangedoken en kon deze aan de andere kant van hordes distels op het nippertje onderscheppen.
Adrenaline, pijn, angst, blijdschap, alles volgt elkaar snel op.
Ik voel 2-3 zware bonken op de lijn alvorens het stilvalt.
Er staat nog steeds immense spanning op de lijn maar deze blijft gelijk en ik voel geen contact meer met de vis.
Het eerste wat ik heb gedaan is de hengel 30 minuten op de steun gelegd met slappe lijn, maar er kwam geen beweging meer in.
Uiteindelijk ben ik nog te water gegaan om de rig te bevrijden maar tevergeefs.
de lijn brak toen ik druk ging zetten met mn handen, de lijn was flink beschadigd.
G********! Dit had een bonusvis moeten zijn! Maar uiteindelijk was het een bonus-teleurstelling.
Zwaar teleurgesteld ruim ik mn spulletjes op, aangezien ik al dik te laat thuis was, is het ook nog eens voor niets geweest.
Het enige wat ik heb is de ervaring, de bevestiging dat het aas, rig en leader gedeelte in orde waren.
De aastijd, de luchtdruk, de reactie op het voer en de geworpen rig.
Het is dus niet helemaal voor niets geweest. maar dat wil niet zeggen dat het niet zuur is.
Met elke blank wordt het zuurder.
schrale troost is dan dat het de rest van de vissers ook niet gemakkelijk af gaat.
er zijn er enkelen die wel hun visje weten te vangen, maar dat zijn de jongens die er al jaren vissen.
Ze vissen sessies van een weekend of een week.
Daar kan ik mezelf nooit mee vergelijken.
hieronder een voorbeeld van enkele rigs die ik gebruik.
1.Normale combi rig met balanced aas
2.Blowback combirig met zwaar haakaas (10gr)
3.Braid rig met FC aligner (ook te gebruiken als ultra low reverse-combirig
Mijn favoriete haken zijn nash fang twisters maat 6 en 7.
Ik gebruik graag lekker stijve fluorcarbon 0.50 als ik op schone bodem vis.
Als ik ook maar een beetje twijfel dan gebruik ik braid.
De lengte houd ik meestal rond de 12-25cm afhankelijk van bodemgesteldheid en voertactiek.
De meeste mensen vissen met gecoate braid.. " a lazy mans" combi-rig zoals iemand dat wel eens noemt.
Daarom probeer ik het verschil te maken met mijn handigheid met dikke fluorcarbon.
Toch ga ik ook eens even het een en ander op een rijtje zetten want er beginnen me een paar dingen op te vallen. Ik mag dan 2 van de 4 aanbeten verloren zijn, toch waren het aanbeten van karpers.
1. 75% van de aanbeten bij mij kwamen op de braid rigs
2. 100% van de aanbeten kwam op geworpen rigs,(heb het idee dat voerboot afschrikt)
3. 100% van de aanbeten kwam op klein aas.
4. 50% van de aanbeten kwam binnen een uur na elkaar op dezelfde spot.
5. 100% van de aanbeten kwam van maximaal 15 meter uit de kant.
6. 50% van de aanbeten kwam instant, en 50% op een voerplek
7. 100% van de tijdstip van actie komt tot nu toe overeen met de theorie die ik had.
Natuurlijk gaan de percentages nog veranderen, maar het begin is er.
Ik heb in elk geval een richtpunt zodat ik in elk geval met 2 hengels "scherp" kan vissen en 1 hengel proberen.
Ik heb ook het idee dat er 3 hoofdgroepen bodemazers actief zijn.
Ik herken een patroon in de trekroute, alleen deze wordt door verschillende groepen op verschillende tijden gevolgd.
Eerst komen de brasems langs, direct gevolgd door de hoofdmoot aan karpers (20 en 30ers)
Deze worden aangetrokken door de trillingen van de brasems, ze verjagen de brasems ook uiteindelijk als het de moeite waard is denk ik.
En dan de achterhoede bestaat uit 5-10 grotere vissen. zij zijn veel schuwer dan de hoofdmoot.
en zijn meer bedreven in het ontwijken van rigs. Maar als ze vol vertrouwen in je voerplek hebben dan zullen ook zij gaan azen. ze zijn immers niet voor niets zo groot geworden.
Ik heb ze al een aantal keer in die volgorde aangetroffen en vaak ook op dezelfde plek per dagdeel.
Natuurlijk zijn er vissen die zich er niet aan houden of die bepaalde plekken mijden maar als ik mijn theorie naast de vangstgegevens leg en ook de vangsten van anderen dan kan ik wel een soort van patroon erin terugzien.
Ook heb ik een grote karper enkele kleinere van een voerplek in een veilige zone weg zien duwen om zo alles zelf snel op te slurpen. Deze was duidelijk afgekomen op de trillingen van de kleinere karpers.
Wat hij kwam met een rotgang op het groepje af, 2 kleinsten waren al meteen geintimideerd en grootste van de 3 werd vakkundig weggewerkt met enkele bodychecks en een kopstoot.
nogmaals het is maar een theorie van mezelf en mettertijd zal de puzzel in elkaar gaan vallen.
Het is vallen en opstaan met de nadruk op vallen.
Maar uiteindelijk maakt dat het opstaan weer dubbel en dwars waard.
Er komen wel eens momenten dat ik de handdoek in de ring wil gooien.
Het is toch elke keer weer een gesjouw met al die zooi op DE FIETS.
Vooral als je vantevoren al denkt dat het weer een blank wordt.
Maar voorlopig heb ik de spirit nog wel, het najaar komt eraan en ik heb nog 10kg activ-8 om augustus mee door te komen en dan nog 20kg mainline cell voor het najaar.
want hoe taai het ook is. het is een harde maar goede leerschool voor mij!
Zo dat was weer een ellenlange update van mijn blogje.
tot zover
gr SF
Bewerkt door de gebruiker zondag 11 augustus 2013 13:27:52(UTC)
| Reden: Niet aangegeven