logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's<12
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Erwin  
#21 Gepost : maandag 3 juni 2013 08:32:53(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Tja, wat je met het koken van partikels bereikt is dat je het terug brengt naar de originele vorm. Bij het drogen krimpt het bij het weken wordt vocht opgezogen tot het weer is zoals het was. Wanneer je maïs in een emmer water zet is het op een gegeven moment verzadigd van vocht. Door het te koken versnel je dit proces.

Persoonlijk laat ik het altijd eerst een aantal dagen in het water staan om het vervolgens te koken (better safe than sorry...).

Wanneer je het meteen kookt is de kans ook erg groot dat de korrels gaan splijten. Dit hoeft niet verkeerd te zijn (andere vormen) maar er gaan volgens mij wel een hoop voedingsstoffen verloren. Met (alleen) weken heb je dit niet.

Gr. Erwin
big carp  
#22 Gepost : maandag 3 juni 2013 09:50:11(UTC)
big carp

25 ponder

België

Bedankjes: 4 keer
Is 16 keer bedankt in 15 post(s)
er woord niet voor nix overal gezegd en ge lezen dat het gekokt moet worden dus denk niet dat dat niet voor nix is .
mosselen zijn natuurlijk en tijgernoten moeten ook gekookt worden dus .
er sta zeker genoeg over te lezen hoe het WEL moet (internet en in boeken )
dit heb ik ook nog gevonden :

De grote ketel met maïs gaat op het vuur, en terwijl deze langzaam opwarmt zet ik meteen een fluitketel met water op. Zodra dit kookt gooi ik het kokende water uit de fluitketel bij de maïs, want de maïs gaat natuurlijk nog verder zwellen tijdens het kookproces.

dus waarom de moeite NIET doen om het toch even te koken ? het hoort er nu eenmaal bij .
denk aan het welzijn van de vissen en niet alleen aan jezelf .
heb je dan toch geen tijd (of brander,...) om te koken koop dan blik mais !
zou het jullie wel graag eens zien doen op jullie thuiswater !
ferenc  
#23 Gepost : maandag 3 juni 2013 10:28:34(UTC)
ferenc

CarpFeeling Crew

Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Uiteraard moet het wel goed geweekt worden. Maar koken is een extra( kook het trouwens wel altijd). In landen zoals Spanje en Canada gaat er elke dag 100den Kgs in ongekookt. En de vele tonnen maïsmeel in de boilies dan? Dus... die minuut dat de boilies koken doet ook geen wonderen.

Waarom je overal leest dat het gekookt moet worden? Omdat iedereen stukjes tekst van elkaar kopieerd.

big carp  
#24 Gepost : maandag 3 juni 2013 10:57:16(UTC)
big carp

25 ponder

België

maïsmeel is mais die gekookt is en dan gemalen .
zou je graag eens en ongekokte boilie op je hair zien doen je kan ze ook stomen (ma het gaat over mais ) .
dus als de baker jou brood bakt is dat extra ? extra is er en flaver aan toevoegen .
Frank Avezaat  
#25 Gepost : maandag 3 juni 2013 13:34:02(UTC)
Frank Avezaat

CarpFeeling Crew

Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Bigcarp,

het is een goede zaak dat je je hier voor inzet.
Besef je echter ook dat men klakkeloos informatie van elkaar overneemt omdat ze het zelf niet weten. Het wil niet zeggen dat alles wat geschreven staat op internet voor waarheid moet worden aangezien.

Overigens kook ik mijn mais ook indien mogelijk. Maar zoals gezegd, ik heb er geen probleem mee om het te gebruiken als het goed geweekt is. En geloof me, ik besteed echt wel aandacht aan mijn aas en de veiligheid van de karper.

Mijn voorbeeld met mosselen en tijgernoten was enkel bedoeld om aan te geven dat de karper voldoende in staat is om harde voorwerpen te kraken en met een maiskorrel geen enkel probleem heeft.
big carp  
#26 Gepost : maandag 3 juni 2013 15:14:45(UTC)
big carp

25 ponder

België

karper vissen draait bij mij niet allen om het vissen zelf maar gaat veel verder dan sommige denken
wist je dat karper zelfs geen maag hebben

UserPostedImage

doe even zelf en test eet 500 tot 1kg gedroogde rozijnen .
en er worden mss teksten van ander overgenomen maar denk je nu echt dat het nooit eens is getest ?
natuurlijk ga je er vis op vangen ook nooit ontkent e maar het ga om de wel zijn van vissen niet allen karper eet mais e .
het is en kleine moeite om het te koken doe die moeite dan ook .
dan zijn er geen problemen niet voor de visser van nu en de jeugd vissers en niet voor de vis en daarvoor doen we het toch
ik zou graag hebben dat mijn kinderen die grote baken die ik gevangen heb dat zij ze ook nog kunnen vanen
ferenc  
#27 Gepost : maandag 3 juni 2013 16:39:38(UTC)
ferenc

CarpFeeling Crew

Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Niet vergeten dat de mais die niet gekookt word wel geweekt wordt. Ongeweekt is idd niet gezond.

Maismeel gekookt? En daarna weer gedroogd?
DavidT  
#28 Gepost : maandag 3 juni 2013 17:57:06(UTC)
DavidT

40 ponder

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Verhitten maakt eten lekkerder. Zetmelen, suikers enzo.

Say hello to my little friend
PatricS  
#29 Gepost : maandag 3 juni 2013 23:54:34(UTC)
PatricS

30 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Precies zonder koken gaan processen niet in werking.
Zetmelen zijn voor karpers lekkernijen en die zitten zeker in maïs.! Smaken worden sterker.

Eet maar eens een geweekte maïs en een geweekte en gekookte maïs.
Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
nippie  
#30 Gepost : vrijdag 7 juni 2013 19:43:51(UTC)
nippie

15 ponder

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Hoe langer je maïs weekt 48uur ofzo hoe makkelijker je maïs zacht wordt als je het kookt
En schadelijk is het niet als ze te hard zijn alleen ik heb ze zelf lekker zacht dat het vel er bijna vanaf valt en dat je ze heel gemakkelijk
Uit elkaar knijpt. maar goed wie ben ik iedereen heeft gelukkig ze eigen manier hè ( het lijkt wel vissen Angel
Vissen leer je door veel te vissen
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's<12
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.