25 ponder Lid sinds: 11-5-2013(UTC) Berichten: 471
Bedankjes: 38 keer Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
|
ik heb een vraag ik hoorde in een video van piet vogel dat hij toplood gebruikte maar waarom gebruiken mensen toplood en raad je het aan ja of nee. dat is eigenlijk heel mijn vraag alvast bedankt
|
|
|
|
50 ponder Lid sinds: 6-4-2011(UTC) Berichten: 1.053
Bedankjes: 10 keer Is 25 keer bedankt in 22 post(s)
|
Dag Tom,
Toplood gebruik je hoofdzakelijk om je lijn zoveel mogelijk over de bodem te laten lopen. Met name bij scheepvaart is dit zeker aan te raden, verder is het ook vaak wat makkelijker met drillen want je zult minder snel je andere lijn(en) oppikken!
|
|
|
|
30 ponder Lid sinds: 10-10-2011(UTC) Berichten: 762
|
Ik vis in welke situatie dan ook met toplood. Lijn licht zoveel mogelijk over de bodem en met een dril kan de vis gewoon over je andere lijn heen zwemmen. Ik zeg zeker doen! |
Vissen 2013: Zat Zwaarste 2013: Veelste weinig kilo |
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 19-7-2012(UTC) Berichten: 553 Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
|
Het ligt er ook aan wat voor water je bevist. Op de rivier waar ik weleens vis liggen bv veel basaltkeien in het water en daar kun je dus beter geen toplood gebruiken. Maar als de situatie waar je vist het toelaat zou ik het altijd gebruiken tenzij je met slappe lijnen vist. |
Mvg Klerk.
Als je thuis blijft vang je zeker weten niks. |
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 11-5-2013(UTC) Berichten: 471
Bedankjes: 38 keer Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
|
en hoe gebruik je dit dan
|
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 6-8-2012(UTC) Berichten: 492
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
|
tomvliet1998 schreef:en hoe gebruik je dit dan
je klikt het op je lijn en laat het niet al te ver uit de kant zakken wel eerst uitgooien |
gooi je problemen uit, vang je dromen. |
|
|
|
5 ponder Lid sinds: 24-8-2012(UTC) Berichten: 34
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
|
Een nadeel van toplood vind ik dat de kleine 'aanbeten' (witvis, karper die aas uit spuugt?) minder goed worden doorgegeven. Ik gebruik daarom alleen toplood als er boten langs kunnen komen. Anders richt ik liever mijn hengels naar beneden om de lijn zoveel mogelijk over de bodem te laten lopen.
|
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 9-8-2012(UTC) Berichten: 595
Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
|
Harde wind, stroming, eventuele boten, dat de vis je lijn niet ziet, geen lijnzwemmers |
|
|
|
|
5 ponder Lid sinds: 8-7-2012(UTC) Berichten: 41
|
ik Gebruik meestall Flying backlead , endan ook nog een toplood dat alles zeker mooi plat ligt
|
|
|
|
15 ponder Lid sinds: 8-7-2012(UTC) Berichten: 123
|
Ik ben er geen voorstander van eerlijk gezegd heb altijd slecht gevoel omdat het zo zwaar is dan van lood, en als het niet goed schuift men vis misschien lost :/
|
|
|
|
5 ponder Lid sinds: 11-5-2013(UTC) Berichten: 18 Locatie: riethoven
|
top lood gebruik je alleen om de lijn niet op te laten vallen en het is handig om op kortere afstanden te gebruiken en voor het kanaal maar hier een belangrijke tip als je obstakel vist nooit geen top lood gebruiken. het duurt dan te lang voordat je een beet registratie hebt. en dan is je vis weer een paar meter verder en misschien wel achter het obstakel gezwommen!!!! dan ben je je montage & rig & lood kwijt. wilt niemand hebben natuurlijk want het is inmiddels al duur zat om wat fatsoenlijke spulletjes te halen! ik hoop dat je er wat aan hebt met vriendelijke groet, dominic janssen |
wie niet waagt die niet wint wie het kleine niet eert is het groote niet weert probeer is iets anders. |
|
|
|
15 ponder Lid sinds: 22-3-2013(UTC) Berichten: 171
Is 2 keer bedankt in 1 post(s)
|
Ik ben over het algemeen niet zo'n fan van toplood op bepaalde wateren. Het gevaar bestaat namelijk dat de vis na een run je lijn achter een obstakel trekt en zo de kans loopt de vis kwijt te raken.
Ik gebruik nu twee flying backleads die tegen mijn leader aanzitten van 1,5 mtr. De "kogelkopjes" laat ik naar de rig en de andere naar de top wijzen. Op deze manier blijft de laatste 2 meter sowieso mooi vlak liggen. Met afstand vissen zonder dat je uit kan varen zal het wel problemen kunnen geven uiteraard. |
|
|
|
|
Spring naar forum
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.