Ik probeer de stek zo min mogelijk te verstoren. 1 of hooguit 2x per 24u vaar ik uit.
dit heeft meerdere redenen
ik zal er alvast even bijzeggen dat ik op een kraakheldere dressuurput vis.
10ha en ongeveer dik 50 vissen, gemiddeld 5-15 aanbeten per visser (die het volhoud) per jaar (3 hengels, 50+ nachten)
Ik vaar mijn hengels met een voerboot op zn plek, dit puur en alleen om precies op het beoogde plekje te vissen.
Vaak is dit onderaan het talud of op een smal richeltje halverwege. of onderaan,op of over een plateau.
kortom accuraatheid en 100% concentratie is geboden. als ik de rig drop dan ben ik er 100% zeker van dat deze goed ligt (gebruikte materialen) en dat deze op zn plek ligt.
In het gunstigste geval (windstil en goed zicht) kan ik het volgen op de fishfinder hoe mijn aas naar beneden valt.
Dus dat is
reden 1.Mijn voerbootje met zn 2 propellers maakt best wel een langdurig doordringend en monotoon geluid.
Daar nog bij opgeteld dat geluid en vooral de trillingen daarvan erg ver dragen onderwater maakt het voor mij ook een goede reden om niet te vaak de boot in te zetten tijdens een sessie alleen wanneer nodig. Ik voer dan ook vrijwel altijd bij met de werppijp.
dus
reden 2Reden 3 is dat gezien de geringe bezetting van het water het soms lang kan duren voordat er vis langskomt. dat je 12u geen piep hebt gehad wil hier niet altijd zeggen dat ze er weer mee weggekomen zijn.
Soms hebben ze je voer dan nog niet eens gevonden. ook al ligt je rig dan nog zo perfect, dan zul je niets haken.
Stel dat er nou net een paar vissen op je voer zitten en je laat die schrikken door je rig binnen te halen, dan zullen er niet snel nieuwe vissen langskomen en zit je dus met (mits ze terugkomen) alerte vissen op je stek.
vangstkansen verminderen dus drastisch.
reden 4Ik wil dat het voer over mn rig ligt, en niet dat mn rig over mn voer ligt.
Die mooie schone plaat is niet meer mooi schoon als er een kilo boilies ovver gespreid ligt.
Misschien ben ik wel paranoia, maar dat is wat dressuur met je doet.
En daarbij ben ik van mening: Als je weet wat je doet, dan heb je vertrouwen in je kunde.
Soms dan gaat een worp net ff niet lekker, of heb je de rig niet zien landen of je lood niet gevoeld of je merkt dat je visvinder niet geheel accuraat afgelezen is.
in zon geval werp of vaar ik meteen opnieuw, omdat je de stek dan toch nog aan het verstoren bent.
Daarna laat ik mn rig zo lang mogelijk liggen.
sorry het kon niet korter.
gr SF
Bewerkt door de gebruiker donderdag 21 november 2013 21:03:07(UTC)
| Reden: Niet aangegeven