CarpFeeling Forum
»
Karpervissen
»
Rigs
»
mijn rig haakt niet in mijn handpalm
5 ponder Lid sinds: 18-3-2013(UTC) Berichten: 16
|
Hallo iedereen,
Ik ben een beginnende karpervisser en ik wou mijn rig testen maar het bleek dat ie niet in mijn handpalm haakt Wat moet ik doen zodat mijn rig wel in mijn handpalm komt? |
geduld is een mooie zaak... |
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 7-10-2009(UTC) Berichten: 412
|
Harder trekken
|
|
|
|
30 ponder Lid sinds: 22-6-2010(UTC) Berichten: 634
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
|
aaronskie schreef:Hallo iedereen,
Ik ben een beginnende karpervisser en ik wou mijn rig testen maar het bleek dat ie niet in mijn handpalm haakt Wat moet ik doen zodat mijn rig wel in mijn handpalm komt? Je hebt een aantal opties: 1) je beschrijft je rig, bij voorkeur a.d.h.v. een foto en vraagt dan om tips. Zonder uitleg weten we ook niet wat je verkeerd doet natuurlijk. 2) Kijk naar de verschillende topics over rigs hier en trek daar je lering uit. Succes
|
|
|
|
15 ponder Lid sinds: 6-5-2012(UTC) Berichten: 118
|
je moet zorge dat de lijn aan de voorkant van de haak uitkomt en niet.aan de achter kant dan haakt ie al vaak maar je kan ook nog krimpkous erop doen
|
|
|
|
CarpFeeling Crew Lid sinds: 27-1-2010(UTC) Berichten: 2.275 Bedankjes: 7 keer Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
|
Dag Aaron, Kijk eens bij rigs op de homepage, verder zou het makkelijk zijn dat je en foto erbij zet van je rig dat maakt het de forumlezers makkelijker te reageren. Succes |
Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
nog een foto! |
|
|
|
CarpFeeling Crew Lid sinds: 8-1-2009(UTC) Berichten: 7.647 Locatie: Kampen Bedankjes: 71 keer Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
|
Hoi aaronskie Op zich is er niets mis met je rig en een palmtest zegt lang niet alles. Het zegt alleen dat je haak gedwongen wordt overin te prikken. Wanneer een hoek maakt in je krimpkous zul je zien dat dit ook met jouw haak zal gebeuren. Probeer er dus een lichte knik in te maken tijdens het stomen (zie foto). Dit zorgt er namelijk voor dat je haak mooi draait. Bewerkt door de gebruiker maandag 18 maart 2013 13:40:04(UTC)
| Reden: Niet aangegeven Erwin heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
|
|
|
|
|
Erwin schreef:Hoi aaronskie
Op zich is er niets mis met je rig en een palmtest zegt lang niet alles. Het zegt alleen dat je haak gedwongen wordt overin te prikken. Wanneer een hoek maakt in je krimpkous zul je zien dat dit ook met jouw haak zal gebeuren. Probeer er dus een lichte knik in te maken tijdens het stomen (zie foto). Dit zorgt er namelijk voor dat je haak mooi draait. bedankt! |
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 16-2-2010(UTC) Berichten: 564
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
|
kan aan de foto's liggen, maar het lijkt mij ook een hele korte hair.
|
leer om te vangen, vang om te leren |
|
|
|
20 ponder Lid sinds: 14-2-2011(UTC) Berichten: 199
|
Heb je wel een boilie of anders soort aas aan je hair bevestigd? Bewerkt door de gebruiker maandag 18 maart 2013 18:33:35(UTC)
| Reden: Niet aangegeven |
|
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 26-2-2012(UTC) Berichten: 495
Bedankjes: 1 keer Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
|
Leroy86 schreef:Harder trekken haha |
Geniet en drink met je maten! |
|
|
|
40 ponder Lid sinds: 14-11-2010(UTC) Berichten: 1.385 Bedankjes: 74 keer Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
|
aaronskie schreef:
het is een rig met een gewoon vast lood systeem
De foto's zijn wel erg klein/onduidelijk. Het lijkt zelfs alsof de haak afgebroken is op deze fotootjes. Maar,zoals hier eerder gezegd, lijkt de hair wel heel erg kort. Zet er ook eens het aas op zoals je dat normaal doet c.q. van plan bent te doen.
|
|
|
|
45 ponder Lid sinds: 18-11-2010(UTC) Berichten: 1.517 Bedankjes: 18 keer Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
|
Volgens mij zit bij de 1e foto de haak al in z'n handpalm.
Misschien kan je uitleggen wat je gedachte is achter het rigje die je geknoopt heb.
Ik denk dat je als je goed rigjes wilt knopen je eerst goed de knotless knot onder de knie moet hebben.. Als je die goed onder de knie hebt dan kan je daar vanuit weer variëren naar o.a. de KD-rig wat niet anders is dan een rig geknoopt met een variatie op de knotless knot. Deze draait al een stuk agressiever.
Als je de knotless knot onder de knie hebt kan je ook met stukjes krimpkous gaan werken maar daar kan je in de vele stukjes hier op de site meer over lezen.
De hairlengte is iets wat je een beetje op gevoel moet doen. Persoonlijk vind ik een relatief korte hair fijn werken. Anderen denken hier weer anders over. Het is net wat voor soort aas je gebruikt en op welke manier je je aas wilt presenteren.. Plaats anders een wat grotere foto van je rig, of andere rigjes die hebt geknoopt. Dan kan er beter bekeken worden wat je aan kan passen. |
Groeten Peter, Aantal karpers 2015: 26 stuks |
|
|
|
|
peter servais schreef:Volgens mij zit bij de 1e foto de haak al in z'n handpalm.
Misschien kan je uitleggen wat je gedachte is achter het rigje die je geknoopt heb.
Ik denk dat je als je goed rigjes wilt knopen je eerst goed de knotless knot onder de knie moet hebben.. Als je die goed onder de knie hebt dan kan je daar vanuit weer variëren naar o.a. de KD-rig wat niet anders is dan een rig geknoopt met een variatie op de knotless knot. Deze draait al een stuk agressiever.
Als je de knotless knot onder de knie hebt kan je ook met stukjes krimpkous gaan werken maar daar kan je in de vele stukjes hier op de site meer over lezen.
De hairlengte is iets wat je een beetje op gevoel moet doen. Persoonlijk vind ik een relatief korte hair fijn werken. Anderen denken hier weer anders over. Het is net wat voor soort aas je gebruikt en op welke manier je je aas wilt presenteren.. Plaats anders een wat grotere foto van je rig, of andere rigjes die hebt geknoopt. Dan kan er beter bekeken worden wat je aan kan passen. Ik heb de rig in de winkel gekocht omdat ik nog niet veel ervaring heb, blijkbaar geen goede keuze en ik weet ook niet hoe ik foto's op deze forum moet zetten maar ik ga een gevlochten lijn kopen en kijken hoe ik een rig moeten kopen bedankt voor de uitleg! |
|
|
|
45 ponder Lid sinds: 18-11-2010(UTC) Berichten: 1.517 Bedankjes: 18 keer Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
|
Kopen of Knopen?
Let wel goed op dat je onderlijnmateriaal koopt. Als je gewone gevlochten lijn gebruikt kan het zijn dat de lijn eerder in de lip van de de karper snijd of er misschien wel voor zorgt dat er een vin afgesneden word. Normaal onderlijnmateriaal is zachter en ronder waardoor dit minder snel gebeurd. |
|
|
|
|
peter servais schreef:Kopen of Knopen?
Let wel goed op dat je onderlijnmateriaal koopt. Als je gewone gevlochten lijn gebruikt kan het zijn dat de lijn eerder in de lip van de de karper snijd of er misschien wel voor zorgt dat er een vin afgesneden word. Normaal onderlijnmateriaal is zachter en ronder waardoor dit minder snel gebeurd. Ik ga het kopen of is het beter als je het knoopt? |
|
|
|
40 ponder Lid sinds: 14-11-2010(UTC) Berichten: 1.385 Bedankjes: 74 keer Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
|
aaronskie schreef:en ik weet ook niet hoe ik foto's op deze forum moet zetten Eerst het bericht plaatsen en daarna het bericht openen. Dan kan je de bijlage(n) toevoegen.
|
|
|
|
|
Je moet doen waar jij je het beste bij voelt. Heb je vertrouwen in een gekochte rig, dan moet je daar mee gaan vissen. Door het zelf knopen van je rig kan je je rig zo aanpassen dat deze voldoet aan alle omstandigheden waarin je de rig wil inzetten. bijv. bodemgesteldheid, presentatie van je aas, aasgedrag van de vissen en misschien wel het allerbelangrijkst de inhaking van de rig. Dit is waarom ik de voorkeur geef aan zelf knopen. Verder denk ik dat je al op korte termijn al goedkoper uit bent door zelf te knopen. Het is geen hogere wiskunde, verdiep je erin en je wilt niets anders meer dan een rig van eigen makelij Bewerkt door de gebruiker dinsdag 19 maart 2013 00:45:57(UTC)
| Reden: Niet aangegeven |
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 11-5-2013(UTC) Berichten: 471
Bedankjes: 38 keer Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
|
je moet krimkous gebruiken en deze goed laten smelten en goed vervormen
|
|
|
|
CarpFeeling Forum
»
Karpervissen
»
Rigs
»
mijn rig haakt niet in mijn handpalm
Spring naar forum
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.