logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
*Marco*  
#1 Gepost : vrijdag 22 februari 2013 14:56:27(UTC)
*Marco*


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 20-2-2013(UTC)
Berichten: 5

Hallo mannen.....en natuurlijk dames,

Ben nieuw hier, dus bij deze "Hallo allemaal" !.

In mijn zoektocht naar een goede, betrouwbare fluorocarbon hoofdlijn zie ik "door de lijnen de bodem niet meer" Dus...

Nou is er genoeg over te lezen op de diverse forums, maar deze zijn veelal wat ouder.
Wanneer ik de commerciële prietpraat van de diverse merken moet geloven, dan ben ik er wel uit.......koop ik ze gewoon allemaal !!!
Probleem is natuurlijk dat je nooit weet waar de waarheid eindigd en de commercie begint.

Wil graag een Fluorocarbon hoofdlijn aanschaffen om deze in Frankrijk in te zetten op drukbevist betaalwater gevuld met serieuze snoepjes.

Hoofddoel :zo onzichtbaar mogelijk, maar wel met de garantie(close to 100%) dat een gehaakte beauty ook in het netje glijd. Is toch niet teveel gevraagd hé !!

Kortom : "bijna" onzichtbaar - afzinken lijn -"echte" trekkracht, vooral op knopen.
De prijs maakt mij eerlijk gezegt niet zo uit, want de lijn dient ter verwezelijking van een hoger doel !!!!!

Volgende lijnen hebben de aandacht :

- Ultima Pure Power
- Korda Kountour
- Daiwa floor it
- X-line
- Parallelium
- Berkley Trilene 100% FC

Er zijn er natuurlijk nog meer, maar die verschijnen mogelijk vanzelf ten tonele.

Wie kan/wil zijn ervaringen delen. Hoop natuurlijk dat dit topic een up-to-date overzicht gaat brengen over de stand van zaken in het woud van de onzichtbare lijnen.

Alvast bedankt voor jullie input Like .

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 22 februari 2013 15:24:36(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Sponsor
Frank Avezaat  
#2 Gepost : vrijdag 22 februari 2013 16:50:14(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Marco,

welkom op het forum. Ik heb je vraag even verplaatst naar de categorie materiaal en techniek.

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 22 februari 2013 16:51:22(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

*Marco*  
#3 Gepost : vrijdag 22 februari 2013 18:23:35(UTC)
*Marco*


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 20-2-2013(UTC)
Berichten: 5

Schamen
Dank je Frank.
Frank Avezaat  
#4 Gepost : vrijdag 22 februari 2013 18:44:35(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Om dan ook nog even inhoudelijk te reageren (Knipoog)

Ik vis nu al een vijftal jaren met X-line en heb hier heel veel vertrouwen in. De lijn zinkt uitstekend af en de lijn staat bekend om zijn lichtdoorlatende vermogen. Ik heb deze lijn als erg sterk ervaren en heb eigenlijk nooit lijnbreuk gehad (enkel afgelopen winter eenmaal, maar dat was waarschijnlijk een beschadigde plek).

De andere lijnen heb ik geen ervaring mee.
Erwin  
#5 Gepost : zaterdag 23 februari 2013 10:39:17(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Hoi Maco. Welkom hier.

Ik sluit me helemaal bij Frank aan. X-line is een erg goede hoofdlijn die fantastisch goed afzinkt en ook erg betrouwbaar is wanneer het komt op kracht. Een heerlijke lijn dus om mee te vissen. Hij heeft echter wel het nadeel dat hij zich niet goed laat werpen. Dit omdat hij erg zwaar is.

Wil je toch (ver) werpen dan zou ik gaan voor paralellium. Deze lijn is meer een allround lijn. Hij is goed te werpen en zinkt goed af. Niet zo goed als een x-line maar goed genoeg om de lijn helemaal op de bodem te krijgen. Ook deze lijn heeft weinig rek en is erg sterk.

Gr. Erwin
DavidT  
#6 Gepost : zaterdag 23 februari 2013 11:07:59(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Omdat het snel zinkt gebruik ik alleen 37/100e X-Line. Ga ik dunner ga ik voor lijn waarmee beter te werpen is.

X-Line schijnt de beste brekingsindex te hebben. Maar dan nog. Wat een vis wel of niet ziet, kan ik niet over oordelen. Wat ziet een vis?

Als je X-Line verbrandt dan verschroeit het. De overige fluoro lijnen die ik aan een test heb onderworpen niet, die verbranden. Dus ik zeg niet alle overige lijnen, alleen die ik getest heb. Welke dat waren weet ik niet meer.

Als de NXT D-Cam van Nash op de bodem ligt, valt deze tegen elke ondergrond weg voor het menselijke oog. Door het water ook gewoon goed zichtbaar. Maar weer, wat ziet een vis? Ik weet het niet.

Say hello to my little friend
*Marco*  
#7 Gepost : zaterdag 23 februari 2013 14:23:21(UTC)
*Marco*


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 20-2-2013(UTC)
Berichten: 5

Frank,Erwin en David,

Jullie brengen toch niet zelf de X-line op de markt hé Breede lachd

3 uit 3 aardig signaal !!

Dat Frank de lijn al 5 jaar gebruikt zegt eigenlijk al veel.

Erwin, het werpen is in mijn geval niet zo belangrijk, want de voerboot gaat vaak mee naar de waterkant.
Daarintegen is één van mijn "menselijke" hoofdreden om Fluorocarbon te gebruiken het visuele aspect. Ben het wel helemaal met David eens, "wat ziet een karper wel en wat niet" .
Tenslotte wordt alles benaderd vanuit het menselijk brein/oog en willen we maar al te graag geloven dat we kunnen denken als een karper.

Ben natuurlijk ook niet ongevoelig voor commerciële wereld (of eigenlijk is de commerciële wereld niet de oorzaak van vele aankopen ?).
Heb van de week een film van "Ultima" gekeken en daarin zat (natuurlijk) de "pure power". Deze lijn is ook in lichtbruin te krijgen. Reden die hiervoor aangevoerd werd is dat witte/transparante FC juist weer zichtbaar zou zijn op troebel water..... Grappig deze opmerking Domme ik want wat doet FC nou.....

Hoop dat er nog wat reacties komen op de andere lijnen maar voor nu in ieder geval alvast bedankt voor jullie inbreng.
DioR  
#8 Gepost : zaterdag 23 februari 2013 19:22:37(UTC)
DioR


15 ponder

Lid sinds: 1-3-2011(UTC)
Berichten: 140

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Ik kan ook aansluiten bij X-Line.
Zelf heb ik hem nog niet gehad. 2 vrienden vissen met X-line en zijn er uiterst tevreden over. De lijn zinkt als een baksteen en ze hebben weinig last van lijnbreuk.

*Marco*  
#9 Gepost : zaterdag 23 februari 2013 20:57:26(UTC)
*Marco*


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 20-2-2013(UTC)
Berichten: 5

Dwalend over internet kom ik (vanzelsprekend) ook minder positieve opmerkingen tegen zoals, dat X-line zich nogal "jumpy" op de spoel gedraagt. Kan me daar wel iets bij voorstellen. Zeker in het geval zoals David,die er 37/100ste op heeft zitten.
Hoe is jullie ervaring hiermee ?
Behandelen jullie de X-Line trouwens op een speciale manier ? Ik doel hiermee op de lijn schoonmaken/oprekken.

Nog ff een vraagje aan David. Kies je voor 37/100ste vanuit hoe hoger de trekkracht hoe beter, of is de 33/100ste éénvoudigweg te zwak ?
DavidT  
#10 Gepost : zaterdag 23 februari 2013 22:33:06(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Alleen 37/100e omdat het snel zinkt. Ik vis vaak "op het randje". In winderige omstandigheden/sterke stroming kan een meter lijn net teveel zijn om nog verantwoord bezig te zijn. Bijkomend voordeel is hoe dikker hoe schuurbestendiger. Trekkracht vind ik niet belangrijk. Als je moet gaan trekken, zit de vis vast. In heel veel gevallen ben je dan verkeerd bezig geweest.

Als je overdag op glashelder water vist, ziet het mensenoog duidelijk aanslag op de lijn. Weg brekingsindex van de lijn.

Misschien helpt het om zelf de lijn op te spoelen vanuit een emmer met heet water.

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 23 februari 2013 22:35:29(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Say hello to my little friend
Frank Avezaat  
#11 Gepost : zondag 24 februari 2013 11:51:53(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Marco,

dat springerige herken ik wel. Heb er met werpen nooit last van, maar als ik een tijd de beugel open heb staan dan kan ik regelmatig even wat lijn terug draaien. Had ik even niet aan gedacht bij mijn eerdere bericht.
*Marco*  
#12 Gepost : zondag 24 februari 2013 12:23:03(UTC)
*Marco*


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 20-2-2013(UTC)
Berichten: 5

Frank, vis jij ook met de 37/100ste ?
Frank Avezaat  
#13 Gepost : zondag 24 februari 2013 14:12:43(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Durf ik je niet helemaal zeker te zeggen. Is of 33/00 of 37/00.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (8)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.