logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's<12
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
ej de klerk  
#21 Gepost : woensdag 3 oktober 2012 19:27:24(UTC)
ej de klerk

25 ponder

Nederland

Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
ikzelf gebruik nagenoeg nooit een bewaarzak in het uiterste geval hooguit voor een uurtje maar veruit de meeste foto`s worden gewoon in het donker geschoten..wat dit onderwerp betreft sluit ik mij volledig bij marc aan.
Mvg Klerk.

Als je thuis blijft vang je zeker weten niks.
Lodewijk  
#22 Gepost : woensdag 3 oktober 2012 21:24:43(UTC)
Lodewijk

55 ponder

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
Erwin schreef:
Is dat wel zo Jordi?

Misschien een leuk onderwerp voor een nieuw topic maar ik heb altijd juist begrepen dat een vis enorm ontstresst. Tijdens een dril maakt een karper stoffen aan die voor stress zorgen. Laat je hem meteen vrij zitten deze stoffen nog in zijn lichaam. Omdat een bewaarzak zwart is kan hij niets zien en komt tot rust. Op deze manier breken de aangemaakte stoffen langzaam af en is hij na een aantal uur weer zo fit als een hoentje...

Nou weet ik niet of dit verhaal klopt maar een karper komt zeker tot rust wanneer zijn ogen worden bedekt. Hou je hand maar eens over zijn ogen als hij wil spartelen op de mat.

ben het met jori eens,
zakken is nooit goed voor een vis.
je geeft aan dat de zak zwart is en de vis dus niets kan zien.
toch is de vis in het water ziet niks wil zwemmen kan geen kant op en hij weet niet waarom dat zo is en of er iets gaat gebeuren.
als ze dit bij mij flikken kan ik je vertellen dat het hek van de dam is.
een donkere omgeving je wil weg maar je kan niet en je zit in een zak....... toch aardig wat punten waarbij ik echt in de stres zou raken.
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
peterk  
#23 Gepost : vrijdag 5 oktober 2012 12:56:16(UTC)
peterk

10 ponder

Lodewijk kan je een mens met een vis vergelijken, ik denk het zelf van niet..

en zelf denk ik ook dat een vis stress kan krijgen door hem in een zak te stoppen

zelf houd ik de vis ook niet lang in de zak hoor

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 5 oktober 2012 13:03:27(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Karperrazzi  
#24 Gepost : vrijdag 5 oktober 2012 14:51:24(UTC)
Karperrazzi

20 ponder

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Marc schreef:
algeheel bewaarzakverbod invoeren...net als in frankrijk...zware boete erop..dit in belang van de vis!!...net terug van een frankrijksessie en mogen aans chouwen hoe een uitgeruste vis van 23 kilo met een halve staart verder mag leven doordat een kneus de uitgeruste en dus hevig protesterende vis uit zijn handen laat donderen..en dus de halve staart dwars door de vinstralen afscheurde..dus van mij mag er een dikke boete op!!!!....

kijk maar naar mijn avatar...prima plaatje gewoon snachts...en de vis in 5 min weer teruggezet...zonder schade!!..

m.

Tja, vis kan toch ook niet afgedrilt zijn en kan dus ook uit je handen vallen tijdens het het fotograveren zonder eerst te zakken..Fotografieverbod?
Stefan Huijsman  
#25 Gepost : donderdag 11 oktober 2012 11:08:39(UTC)
Stefan Huijsman

10 ponder

Persoonlijk nog nooit problemen gehad met vissen in/uit bewaarzak. Kan ook niet zeggen dat ze veel wilder zijn dan karpers die net op de onthaakmat komen. Verschilt heel erg per vis, en per vis ook nog eens met de omstandigheden. Zo heb ik een tijd geleden twee keer dezelfde vis gevangen, de eerste keer lag hij binnen een kwartier op de kant en wat het heel rustig op de mat, tweede keer 40 minuten mee bezig geweest en zowat zonder fotograferen weer teruggezet omdat hij niet te hanteren was zo druk.

Als de vis in een bewaarzak dan echt zoveel stress heeft, dan kan het toch eigenlijk niet zo zijn dat hij er uitgerust uitkomt? Stress lijkt me geen situatie om bij uit te rusten. Lijkt me tegenstrijdig. Daarnaast Karperrazzi ook al aangeeft, sommige vissen gaan helemaal dol op de onthaakmat net na het vangen.

Overigens ben ik ook niet super fan van bewaarzakken, als ik vissen zak dan slaap ik toch een stukje minder goed. Ik check ook iedere keer of het goed gaat met de vis. Uiteindelijk gaat het toch om het welzijn van dat prachtige dier.
Mtbvincent  
#26 Gepost : donderdag 11 oktober 2012 11:27:04(UTC)
Mtbvincent

15 ponder

Bedankjes: 1 keer
Vroeger een keer een bewaarzak aangeschaft maar nog nooit gebruikt, en dat ga ik niet doen ook!
Als je ziet hoe snel zo een vis aan stress kapot gaat dan weet je wel beter dan te zakken.

Ik heb het zelf gezien met Koi's.
Door een verhuizing en een nieuwe omgeving stressen de vissen enorm en zakt hun weerstand en eindresultaat 4 vissen kapot.

Moet je nagaan dat zo een vis normaal 40 hectare heeft om in te zwemmen en iemand hem dan 8 uur lang in een zak houd Niet eens
Marc  
#27 Gepost : donderdag 11 oktober 2012 12:09:18(UTC)
Marc

20 ponder

Karperrazzi...een vis kan ook niet afgedrillt zijn?...ik ga ervan uit dat mensen hier hun vissen met een hengel vangen, weet niet hoe jij dat doet maar het is vaak zo dat na een aanbeet de vis wordt gedrillt tot aan moment van scheppen...hierbij raakt een vis toch flink wat energie kwijt waardoor hij op de mat in de regel rustiger zal zijn dan na een aantal uren in een zak...uitzonderingen zijn er altijd, maar als je niet begrijpt dat een uitgeputte vis makkelijker is te hanteren dan een uitgeruste dan is dat jammer (voor jouw vissen iig!)...

Dus Fotografie verbod is onzin, ik geef alleen aan dat dat ook prima direct na de vangst te doen is overdag en snachts....

(grappig wel dat niemand prettig slaapt na het zakken van een vis en toch geregeld even gaat kijken hoe het met de vis gaat!!! ironisch!...haha..geen last van ik zet ze na een vangst en foto direct terug!..en slaap als een roosje met de wetenschap dat de vis ongeschonden weer zijn rondjes zwemt!!...)..

grt Marc

Bewerkt door de gebruiker donderdag 11 oktober 2012 12:10:45(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Als iedereen het anders doet, doen we allemaal hetzelfde.....
Lodewijk  
#28 Gepost : donderdag 11 oktober 2012 12:51:36(UTC)
Lodewijk

55 ponder

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
peterk schreef:
Lodewijk kan je een mens met een vis vergelijken, ik denk het zelf van niet..

en zelf denk ik ook dat een vis stress kan krijgen door hem in een zak te stoppen

zelf houd ik de vis ook niet lang in de zak hoor

nee maar behandel een dier hetzelfde als een mens
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
DannyAlmelo  
#29 Gepost : donderdag 11 oktober 2012 17:51:37(UTC)
DannyAlmelo

25 ponder

Marc schreef:

(grappig wel dat niemand prettig slaapt na het zakken van een vis en toch geregeld even gaat kijken hoe het met de vis gaat!!! ironisch!...haha..geen last van ik zet ze na een vangst en foto direct terug!..en slaap als een roosje met de wetenschap dat de vis ongeschonden weer zijn rondjes zwemt!!...)..

grt Marc

Dit is precies de reden waarom ik het niet meer doe. Ik heb het namelijk eens gedaan rond een uur of 4, en heb tot het moment van licht worden niet geslapen en elk halfuur gecheckt. Toch geeft het aan dat diegene wel degelijk zorgelijk zijn over de vis, wat toch een klein beetje "positief" te noemen is.
Toch ben ik er ook geen voorstander meer van.
Never let the fear of striking out keep you from playing the game..!
PatricS  
#30 Gepost : vrijdag 12 oktober 2012 12:20:40(UTC)
PatricS

30 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Ikheb mij 2jaar geleden ook een bewaarzak aangeschaft met de bedoeling mooie ochtendfoto's te schieten. Verrekte handig ding zo'n zak met lang koord!
Ik gebruik hem ook dus heel vaak. Om me freezerbaits mee in de boom te hangen Like .

Kan me voorstellen als je een bijzondere vangst hebt of je wil ook een keer een fotografisch hoogstandje van jezelf en een vis wil hebben dat een paar uurtjes in de bewaarzak geen probleem mag zijn.

Natuurlijk geeft het stress, maar vissen is weer ontspannen!

(en kom nou, niet naief doen. Alle liefde voor het visje en vervolgens een haak aansmeren of opsluiten in een tuinvijver). Ikzelf haak er graag één en heb ze graag in de tuin.

Behandel de vis met zorg. Drill met je hoofd, gebruik visveilige systemen, onthaak netjes, gebruik je carp-care, je onthaakmat en eventueel een paar uurtjes je bewaarzak (gebruik hem verstandig).
Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
Erwin  
#31 Gepost : vrijdag 12 oktober 2012 12:40:42(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik heb zelf meerdere bewaarzakken maar gebruik ze zelf nooit. Ik hang hem hoogstens even in een sling om alles klaar te zetten. Ik denk dat iedereen die hier op het forum meediscussieert heel serieus met zijn hobby bezig is en goed met de vis omgaat. De vergelijking maken tussen en vis en 'hoe je het zelf zou ervaren' kan natuurlijk niet.

Het is een feit dat een vis in een zak weer op krachten komt en rustig wordt. De keerzijde is dat hij op de kant tekeer kan gaan en zichzelf dan kan verwonden. Dat vind ik erger dan een paar uur in een bewaarzak...
PatricS  
#32 Gepost : vrijdag 12 oktober 2012 12:45:49(UTC)
PatricS

30 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Like +10
Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (3)
2 Pagina's<12
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.