logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Pollvraag : Graskarper, geen karper of een gewilde bijvangst.
Keuze Stemmen Statistieken
  Ik vind het géén karper.
18
30 %
  Ik heb ze graag als bijvangst.
7
11 %
  Ik zie ze als een karper.
35
58 %
  Totaal 60 100%
Gasten kunnen niet stemmen. Registreer jezelf.
4 Pagina's«<234
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
The_MK  
#61 Gepost : woensdag 25 juli 2012 14:17:56(UTC)
The_MK

5 ponder

Ik zie graskarper als een typische bijvangst.
Het is in mijn ogen geen "echte" karper (bekdraden, afstamming verhalen, hoef ik allemaal niet te gaan reproduceren denk ikMee eens ..)
Toch kan ik best mijn plezier beleven aan een grote grasvreter Knipoog. Ik heb ze mogen vangen tussen de 15 tot zelfs 17 kilo en dan beginnen het toch leuke vangsten te worden! En ik heb ze al groter gezien.

Ik denk dat veel mensen graskarpers liever niet vangen vanwege hun "gevreesde" ADHD (niet om mee te spotten, maar zo verwoord ik denk ik het beste wat ik bedoel) acties zodra ze uit het water komen en in je schepnet zitten of op de onthaakmat liggen. Zelf dit ook al meerdere malen mee gemaakt, en de kans dat een vis zichzelf schade aanricht is daarbij ook aanwezig.
Dit moet je natuurlijk ten alle tijde zien te voorkomen. Dan liever geen foto (als het de moeite waard is) en de vis maar snel weer het water in. Ik heb inmiddels een passende manier gevonden om moeiteloos de vissen te onthaken en ook controleerbaar te houden.

Wat ook tegen kan vallen is het plezier dat je beleeft van het drillen van een graskarper. Dit kan per vangst heel erg verschillen maar over het algemeen voelt het alsof je een brasem naar binnen takelt met net een beetje meer gewicht (loom, sloom en ongeïnteresseerd mornincoffee Whistle ). Pas onder de hengel top beginnen graskarpers te "strijden". Ik heb echter ook meegemaakt dat de graskarper er in zo'n spurt vandoor ging dat mijn delkims direct oversloegen en bleven gaan tot ik de hengel in mijn handen had. Het leverde een drill op van ongeveer 35 minuten (redelijk ongewoon). Ik dacht op het het begin mijn PB karper aan de lijn te hebben (qua gewicht en snelheid), maar dat bleek mijn PB graskarper te zijn Breede lachd

Specifiek vissen op graskarper zul je mij niet zien doen. Als je dit wel wilt doen moet je ook eens proberen op een warme dag te gaan oppervlak vissen. Graskarper is hier ook dol op!
Groet, Michiel

...Simplicity is the key...
Erwin  
#62 Gepost : donderdag 9 augustus 2012 14:32:27(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Het is geen karper maar ik vind het een hele leuke bijvangst. Ze worden al snel groot en kunnen voor het kantje een flinke strijd leveren.
monstercarps  
#63 Gepost : donderdag 9 augustus 2012 15:01:10(UTC)
monstercarps

30 ponder

Hoe heet hij. Een gras....
Lijkt mij duidelijk dat het dan een karper is. Als je een spiegel karper vangt is het toch ook een karper....
Keep it simple...
Henk Haarlem  
#64 Gepost : donderdag 9 augustus 2012 16:17:58(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
monstercarps schreef:
Hoe heet hij. Een gras....
Lijkt mij duidelijk dat het dan een karper is. Als je een spiegel karper vangt is het toch ook een karper....

Dit gaat niet op Frank, De naam die eraan is gegeven is niet correct, daar gaat het dus mis,
De karper die wij bevissen, schub of spiegel zijn exact identiek qua bek, vinnen, bek-draden. het staat zelfs geschreven dat de grasser eerder op een kopvoorn lijkt dan de karper.

Het zeepaartje is toch ook geen paard alleen omdat er paard achter staat.Knipoog

Bewerkt door de gebruiker donderdag 9 augustus 2012 16:18:39(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.

"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
David v. Z  
#65 Gepost : donderdag 9 augustus 2012 22:11:26(UTC)
David v. Z

25 ponder

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
ik vind het de buitenbeentjes van de karpers
daarom heb ik gestemd dat ik het karpers vind en het zijn hele mooie,sterke vissen in mijn ogen en ik vis er niet speciaal op maar als er een langskomt ben ik er blij mee
gooi je problemen uit, vang je dromen.
coatednuts  
#66 Gepost : vrijdag 10 augustus 2012 10:54:55(UTC)
coatednuts

20 ponder

Strikt genomen behoren ze bij de orde der karperachtigen en zijn familie bestaat zelfs uit eigenlijke karpers. Mijn voorkeur gaat toch uit naar de platte grondel.
Als alles een bedoeling heeft, is dan alles de bedoeling?
monstercarps  
#67 Gepost : vrijdag 10 augustus 2012 13:36:17(UTC)
monstercarps

30 ponder

Ja oke daar heb je gelijk in henk. Ik denk niet dat dit iets is waar een mening over gegeven kan worden. Het zal toch ergens moeten staan dat het wel of geen karper is. Zelf heb ik het niet gezien en heb het ook niet opgezocht.
Keep it simple...
DylanCarp1  
#68 Gepost : vrijdag 26 oktober 2012 16:50:14(UTC)
DylanCarp1

10 ponder

ik heb gekozen voor gewoon als karper zien Like
Henk Haarlem  
#69 Gepost : woensdag 20 februari 2013 17:18:11(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Thimon

Ik heb mijn reacties verwijderd in Elmer zijn topic, vanwege offtopic gaan,
Maar ga graag verder in deze discussie tussen ons hier.

Jammer dat je denkt dat ik fouten maak in deze, hoewel fouten maken in het leven erbij hoort, wil je er iets van leren.
Ik heb natuurlijk niet zon opleiding gehad die jij volgt, maar heb wel leren lezen door de jaren. Knipoog
en als ik dan dit soort info leest in deze linkjes,
"De Graskarper is helemaal niet nauw verwant met de Karper, in weerwil van zijn inmiddels goed ingeburgerde naam. "
http://www.de-natuur.be/pages/graskarper.html

"De GRASKARPER (Ctenopharyngodon idella) lijkt wat betreft lichaamsvorm en beschubbing het meest op de kopvoom. Evenals deze heeft de graskarper een langgerekt en rond lichaam, terwijl ook de schubben zwart zijn omrand. Bij de graskarper zitten de ogen van de zijkant gezien, meer midden op de kop dan bij de kopvoorn. Daarnaast heeft de graskarper een kleinere bek. In tegenstelling tot de karper heeft de graskarper geen bekdraden."
http://www.koidream.nl/Graskarper.htm

Nu klopt het op een paar punten het niet helemaal van wat er soms gezegd word daar op zulke site's, maar op een punt wel. Het is geen karper maar zijn karperachtigen.

Maar ik wil graag een ding van je weten, op die schoolopleiding van jou, wat zeggen ze daar erover en in welk boekje staat dat het een karper is?
Ik neem aan dat de les determinatie ook op de rooster staat, en heb je geen les van een bekende Hengelaar?Dus... Wat zegt hij daarover?
Want begrijp me niet verkeerd, zodra het onomstotelijk bewezen is dat ik fout zit dan valt er een last van mijn schouders, en kan ik verder gaan met leven. Knipoog

Want in mijn speurtocht naar bewijs kom ik geen stap dichter richting de waarheid (jouw waarheid dan) ik persoonlijk denk de waarheid inmiddels te hebben gevonden.

Bewerkt door de gebruiker woensdag 20 februari 2013 19:34:09(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Mvg. Henk Haarlem.

Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Ruud Gosselink  
#70 Gepost : woensdag 20 februari 2013 18:27:26(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Hij hoort wel bij de karperachtigen en de familie echte karpers, maar dat geldt ook voor het bittervoorntje, de blankvoorn, de kopvoorn, de ruisvoorn, de serpeling en de winde.

(wikipedia)
Henk Haarlem  
#71 Gepost : woensdag 20 februari 2013 19:01:21(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Ruud Gosselink schreef:
Hij hoort wel bij de karperachtigen en de familie echte karpers, maar dat geldt ook voor het bittervoorntje, de blankvoorn, de kopvoorn, de ruisvoorn, de serpeling en de winde.

(wikipedia)

Idd Ruud maar daar staat ook
Er bestaan diverse verschijningsvormen van de karper:

de wilde of boerenkarper
de schubkarper
de edel- of spiegelkarper
de rijenkarper
de leder- of naaktkarper
de volschub spiegelkarper
de goudkarper
de Koi of Nishikigoi
Zoals je ziet daar staat de grasser ook niet tussen.

Maar iets verder staat weer wel dit
Verwante soorten;

"De meest bekende 'Chinese karpers' zijn de graskarper (Ctenopharyngodon idella), de grootkopkarper (Aristichthys nobilis) en de zilverkarper (Hypopthalmichthys mollitrix). De graskarper heeft een torpedovormig lichaam en sterke voor in de bek geplaatste lippen.Ze zijn ook eerder verwant met de kopvoorn dan met de gewone karper".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Karper

Dus noem mij maar mierenneuker (doe ik zelf ook) maar dan is het volgens mij Geen Karper, Nee hoor
Karperachtigen Ja.Like Karper Nee.Niet eens
Geslacht: Cyprinus (Echte karpers)
Cyprinus carpio

Bewerkt door de gebruiker woensdag 20 februari 2013 19:30:22(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Mvg. Henk Haarlem.

JeroenD  
#72 Gepost : woensdag 20 februari 2013 19:11:57(UTC)
JeroenD

30 ponder

Ook voor mij geen karper. Vind het ook niet leuk om ze te vangen, kan je meestal direkt je onderlijn vervangen...
Don't forget to smell the roses along the way...
Ruud Gosselink  
#73 Gepost : woensdag 20 februari 2013 21:21:36(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Ik zie het ook niet als karper, maar ik vang ze liever dan een bittervoorntje. (behalve als aas voor de snoekbaars dan)
Henk Haarlem  
#74 Gepost : woensdag 20 februari 2013 22:16:11(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Ruud Gosselink schreef:

Ik zie het ook niet als karper, Tik 'm aan! Mooi dan zijn we het daar over eens met elkaar
maar ik vang ze liever dan een bittervoorntje. (behalve als aas voor de snoekbaars dan)
Dit dan weer niet, maar he smaken verschillen Like
Mvg. Henk Haarlem.

luuk heesters  
#75 Gepost : woensdag 20 februari 2013 22:37:46(UTC)
luuk heesters

15 ponder

Zie het niet als een karper.
Maar als ik een nachtje heb geblankt en dan smorgens toch nog een grasvis vang vind ik het niet erg.
Anders vang ik ze liever ook niet.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 21 februari 2013 19:40:36(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

team nootdorp  
#76 Gepost : woensdag 20 februari 2013 23:30:50(UTC)
team nootdorp

35 ponder

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
dit jaar ga ik op jacht naar 2 graskarpers die in een afgesloten sloot zitten.
alles waar ik sport aan kan hebben vis ik op.
en voor sommige vissen moet je dan wat lichter materiaal gebruiken voor die sport.
maakt mij niet uit wat voor vis het is, zelfs brasem aan een 5 grams hengel is leuk (op het vieze slijm na)

it's an addiction, there is no treatment
www.teamnootdorp.weebly.com
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (19)
4 Pagina's«<234
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.