logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Ferio  
#1 Gepost : maandag 6 augustus 2012 13:30:02(UTC)
Ferio

Nieuwe uitzetting

Beste Vissers!

Ik heb tot nu toe niet echt een antwoord gevonden waarom de één vist met een lange rig (25-30cm) en andere weer zeer kort(10-15cm).

Wat is de exacte reden hiervan? Is het een persoonlijke voorkeur of heeft het met de bodem/manier van vissen te maken?

Het zelfde voor de hair, vroeger was de hair lang, nu zie ik rigs die dicht op de haak zitten. Bijvoorbeeld tussen de kromming van de haak en het aas op de hair een kleine 50mm en bij andere rigs weer 1-2cm?

Wellicht weet iemand hier een soort van beschrijving ergens op internet waarin de redenen worden verteld?

Alvast bedankt!
Sponsor
Erwin  
#2 Gepost : maandag 6 augustus 2012 13:52:28(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Ferio. Welkom hier op Carpfeeling Handdruk

Laten we beginnen met de lengte van de rig zelf. Persoonlijk hou ik mijn rig het liefst zo kort mogelijk. Ik wil namelijk dat een karper bij een opname van het aas meteen wordt geprikt. Hoe minder bewegingsvrijheid hoe beter. In sommige situaties kan het helaas niet en zal je de lengte van je rig moeten vergroten.

Dit heeft alles te maken met de hardheid van de bodem en de manier van voeren. Het mag voor zich spreken dat je lood in een zachte bodem weg kan zakken. Wanneer dit gebeurt en je vist met een korte onderlijn kan je rig worden meegetrokken waardoor deze niet meer te vinden is door de karpers. Je doet er dus verstandig aan om in zo'n situatie je rig te verlengen. Hoeveel langer hangt een beetje af van hoe zacht de bodem is.

Voer je (relatief) verspreid dan gaan vissen op zoek naar voedsel. Ze bewegen veel en snel. Vis je met een korte onderlijn dan word de kans groot dat ze moeite hebben met het naar binnen werken van het haakaas. Gaat het al naar binnen dan zal hij moeilijk diep in zijn bek komen. Ze komen hard aanzwemmen en gaan meteen door. Ook dan is het dus beter de rig wat langer te maken.

Voer je heel compact, dan gaat de vis vaak heel relaxed op de voerstek liggen. Rustig pakt hij aasje voor aasje. Hij heeft alle tijd om het voer te inspecteren. Vis je op zo'n moment met een lange onderlijn dan zal hij met het grootste gemak de rig naar buiten kunnen werken. Een korte onderlijn (rond de 10 cm) doet het daarom in zo'n situatie erg goed.

10 a 12 cm is de lengte die ik in de meeste situaties in kan zetten. De manier van vissen en de bodem bepaald hoeveel langer of korter ik hem maak.

M.v.g. Erwin
Ferio  
#3 Gepost : dinsdag 7 augustus 2012 19:58:44(UTC)
Ferio

Nieuwe uitzetting

Hi Edwin,

Het is allemaal duidelijk zo, dank je wel!

En dank je wel voor de welkom! Blij Blij blij hier te zijn!
Karperrazzi  
#4 Gepost : dinsdag 7 augustus 2012 20:52:30(UTC)
Karperrazzi

20 ponder

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Je hebt nog geen antwoord op je vraag over hoe lang de hair moet zijn....
Ferio  
#5 Gepost : dinsdag 7 augustus 2012 23:56:53(UTC)
Ferio

Nieuwe uitzetting

Daar was ik al achter gekomen. Heeft te maken met inhaking. Blij
Erwin  
#6 Gepost : woensdag 8 augustus 2012 00:50:31(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Karperrazzi schreef:
Je hebt nog geen antwoord op je vraag over hoe lang de hair moet zijn....

O ja... helemaal vergeten.... Maar mooi dat dit nu een beetje helder is Mee eens
bart van bezouw  
#7 Gepost : maandag 27 augustus 2012 12:05:50(UTC)
bart van bezouw

5 ponder

Lengte van de onderlijn heeft ook te maken met de inhaking Knipoog
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (3)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.